Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Szex, drog és önpusztítás

Szex, drog és önpusztítás

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 10. 16.
Magyar tehetségek is a reflektorfényben a Bartók Világversenyen
2025-06-24 12:28:09

31 fiatal zongorista, köztük hat magyar lép pódiumra idén szeptemberben a Zeneakadémián megrendezett versenyen.

Világsztárokkal és hazai ikonokkal búcsúzik a nyár Szegeden
2025-06-23 11:34:56

Világsztárok, hazai kedvencek, több mint 200 fellépő, öt nagy színpad és négy napnyi megállíthatatlan buli

Új gasztrokaland a Street Kitchen és az UNICEF együttműködésében
2025-06-21 06:00:00

Közös főzések, új kultúrák felfedezése, és egy jó ügy támogatása. Az UNICEF havonta egy új ország

Benson Boone letarolja a nyarat – itt az új album és videóklip
2025-06-20 11:29:57

Benson Boone nem kegyelmez 2025 nyarának: új albuma, az American Heart mély érzelmekkel, nagyívű dallamokkal és

további bejegyzések a szerzőtől »

Spiegelmann Laura első könyvében, az Édeskevésben bőven akad mindegyikből a címben említettek közül. A regény mégis optimista kicsengésű.

Adott egy fiatal, nagyjából a húszas évei legvégén járó csaj, akinek valamiért tönkremegy az élete. Hajlamos rá, hogy igyon – az alkohol a legfőbb drogja –, a szexet pedig kompenzációként használja, projektál, hogy bizonyítsa: jó még valamire, alkalmas mások szeretetére, képes befogadni embereket testébe-lelkébe.

Az ő története az Édeskevés elbeszélés-füzére; lazán egymáshoz kapcsolódó fejezetek, mindegyik egy-egy hosszú, nagy levegővel előadott mondat. Amolyan jól kidolgozott napló ez, melyben a beszélő nem elsősorban abban érdekelt, hogy rögzítse az eseményeket, hanem abban, hogy elrendezze azokat a saját belső világában, feldolgozza, reflektáljon rájuk, megértse, miért vannak úgy a dolgok, ahogy. Éppen ezért – megengedő pillanatainkban – elfogadható a fülszöveg állítása, miszerint „az írás itt nem önművelés, passzió, becsvágy, pénzkereset, hanem utolsó tét, amire mindent fölteszel”.

Szép gondolat. Garaczi László jegyzi, és aki emlékszik a Litera bemutatja Spiegelmann Laurával foglalkozó cikkére, az tudja, hogy az ajánlás – Flaubert elhíresült kijelentésére utalva („Bovaryné én vagyok”) – a következő mondattal kezdődött: „Spiegelmann Laura én vagyok, mondhatnám, ha én lennék Spiegelmann Laura (miért, nem én vagyok?), a név tehát ez esetben is félrevezető, nem tudható, kit rejt a név, kit takar ki, a szerző halott…”. A lauramanga.blog.hu-n pedig a nevet birtokló beszélő a következő bejegyzést tette nemrég: „egyre többen Garaczi Lászlóval gondolják azonosíthatónak szerény személyemet, természetesen tévesen…”

Mindent összevetve, kellemes kis hype-pal jelent meg a Magvető Kiadónál (!) az Édeskevés, jó érzékkel játszva rá arra, hogy a pornográf jelenetekkel átitatott szenvedéstörténetnek az eladhatósága jelentősen megugrik, ha egy olyan név mögé bújtatják, mely lebegtetve hagyja, ki is áll pontosan mögötte. S legyen bár Garaczi maga, vagy bárki más – titkon talán a könyv minden olvasója abban bízik, Laura valóságos, hús-vér lány –, a lényegen mit sem változtat: a Laura névre hallgató elbeszélő az elbeszéltek valóságosságát állítja. Ami ugyancsak fölizgat(hat)ja az izgalomra éhes (olvasói) szemeket. Az ugyancsak a Literán készült interjúban Laura azt ecseteli, a név a család elől rejti el – mégse lenne jó, ha a nagyi végig őt látná a betűk mögött. Merthogy, mint mondja, „a referenciális olvasás tarol”. Vagyis mindenki mindent szó szerint ért.

Miközben persze a regényből egyértelműen kiderül, hogy rutinos, magabiztos tollú és tájékozott bölcsésszel van dolgunk. Nem csak a végig egységes színvonalon tartott hosszú mondatok miatt, hanem hogy a szöveg a viszonylag sok popkulturális utalás mellett úgy tűnik, tökéletesen tisztában van az ún. „női irodalom” minden rákfenéjével. Tartózkodik attól, hogy csöpögős legyen, de a női testet olyanként mutatja meg, mint ami „megbaszható”. Provokatív, ugyanakkor kimódolt: minden egyes leírt szó, jelöljön az intim testrészt vagy aktust, mérnökien kiszámított és elhelyezett, a regény világát át- meg átszövő testi kiszolgáltatottság tapasztalata pontosan úgy van adagolva, hogy engedményt tegyen az olvashatóság felé, de kellően kommersz maradjon a kevésbé finnyás közönség számára. Laura mondatai úgy közérthetőek és feldolgozhatóak, hogy közben egy fejezet – az Amatőrség elvesztése – komplett Tandori-átírásként épül a szövegbe, méghozzá jelölten: ugyanez volt az egyik cikluscíme a mára klasszikus Tandori-kötetnek, az Egy talált tárgy megtisztításának, amint a vonatkozó fejezet az e ciklus címadóját gyakorlatilag egy az egyben magáévá teszi. (A könnyebbség kedvéért: akad itt szó szerinti átvétel a Harry Potter ötödik részéből is. Laura tehát játszik, szórakozik: ő az a bizonyos macska a saját szövegében, aki pofozgatja a gombolyagot, jelen esetben a laikus olvasót.)

A „referenciális olvasás” innen nézve totális csődöt mond, az Édeskevés pedig a nyelvbe tér vissza. Rémképei közt ott van Ellis kultikus első könyve, a Nullánál is kevesebb – a cím talán éppen erre, pontosabban az Ellis regényével való rokonszenvre és párhuzamra utal –, ezzel pedig ott van tán a minimalisták eszménye is a – szó szerint – „lecsupaszított”, pőre valóságról (és kifejezésmódról). De ott van a keményvonalas Ellis, A vonzás szabályai vagy akár az Amerikai Psycho erőszaka egyaránt. Hogy a hanyatlástörténetről ne is beszéljünk: az alkesz lány tragédiája megkapóan tudatos felépítmény; hiába a hektószám fogyasztott vodka, józan és precíz szöveg csusszan elő Laurából.

És a végén, de csakis a legvégén kiderülhet: az őrület oka a szerelem elvesztése. Ám amint az utolsó fejezetben szemlélt fotók a szemlélés hangulatától függően változnak pozitív vagy negatív irányba, úgy a regény kicsengése az épp reményteli pillanatot „fagyasztja be”: „visszateszem a két képet ugyanoda, halványan talán el is mosolyodom, nem tudom, néha úgy érzem, talán van még bennem élet”. Legyen így. A könyv kedvelhető, de ki tudja, mikor száll ki belőle az élet

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Irodalom

Ajánlott bejegyzések:

  • Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Az ázsiai gyógyító regény az új skandináv krimi Az ázsiai gyógyító regény az új skandináv krimi
  • Átadták az Artisjus-díjakat – Geszti Pétert alkotói életműdíjjal tüntették ki Átadták az Artisjus-díjakat – Geszti Pétert alkotói életműdíjjal tüntették ki
  • Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr617834132

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard