Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Végtelen orgazmus paradicsomszósszal

Végtelen orgazmus paradicsomszósszal

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 10. 18.
Magyar tehetségek is a reflektorfényben a Bartók Világversenyen
2025-06-24 12:28:09

31 fiatal zongorista, köztük hat magyar lép pódiumra idén szeptemberben a Zeneakadémián megrendezett versenyen.

Világsztárokkal és hazai ikonokkal búcsúzik a nyár Szegeden
2025-06-23 11:34:56

Világsztárok, hazai kedvencek, több mint 200 fellépő, öt nagy színpad és négy napnyi megállíthatatlan buli

Új gasztrokaland a Street Kitchen és az UNICEF együttműködésében
2025-06-21 06:00:00

Közös főzések, új kultúrák felfedezése, és egy jó ügy támogatása. Az UNICEF havonta egy új ország

Benson Boone letarolja a nyarat – itt az új album és videóklip
2025-06-20 11:29:57

Benson Boone nem kegyelmez 2025 nyarának: új albuma, az American Heart mély érzelmekkel, nagyívű dallamokkal és

további bejegyzések a szerzőtől »

Hommage à Danilo Ki¹ elnyomásról, háborúról, erőszakról, perverziókról, ironikusan „nemzeties” táncbetétekkel és szerb mondókákkal, ahol végül a néző szaftos paradicsomokkal dobálhatja meg a színpadon fejvédővel felvértezett hat színészt. Ez a Turbo paradiso röviden, és ennél sokkal több – le-bedarál, mint a hentest is eljátszó színészek a sertéshúst, amivel aztán „lapdáznak”, mintha emberfejekkel az égre...

Urbán András Társulatának tagjai kivételesen kíméletlen természetességgel és hitelességgel adnak egymásnak utasításokat válogatott szado-mazochisztikus perverziókra, miután katonanadrágra vetkőznek. A férfias adok-kapok játékoknál a magától értetődőn elfogadott szereposztástól és annak testvérien egyenletes váltakozásától függ, hogy éppen ki parancsol illetve engedelmeskedik higgadt pragmatikussággal – az élvezet pedig szintén mintha egálban lenne. Feszültség csak a felfújható birka körül keletkezik, kié legyen a felhúzható bégetéssel csalogató játékállat, ha már a színpadon néma ritmusban felpumpált, telt keblű guminők sorra „kiúsznak” a színről. 

A férfiak által uralt térben a nők is egyenruhát hordanak, de sorsuk, történeteik és agressziójuk más természetű. Testük félmeztelenre vetkőztetése után lelkükről is lekerül az „egyen”, és brutálisabbnál brutálisabb háborús történeteket hallunk, melyek az elbeszélők el-elcsukló hangján személyessé, majd hirtelen személyeskedővé is válnak. Mintha eldönthető lenne, kinek nagyobb az elszenvedett fájdalma, vesztesége, vagy épp átélt félelme, illetve: orgazmusa.
Mind a hat színész bravúrosan, villámgyors váltásokkal képes eljátszani az alapvető emberi érzelmek, reakciók nonverbális csíráit, mint amilyen a félelem, ami az emberi cselekvések meghatározó kiindulási pontjaként, motivációjaként a szexualitás mellé helyeződik az előadás során. A félelemgyáros Hófehérke, vagy a megfélemlített angyal, akinek sövényvágóval metszik le szárnyait, kevéssé emlékeztetnek az elvesztett gyerekkorra vagy paradicsomra: mindent át- meg átsző a „félek, hogy”-gyal elkezdett magányos monológfolyam tartalma. 

Ezekkel a szövegrészletekkel a mintha-nyitott mennykapuból leszüremkedő fénynyalábok között jó ritmusban talál a dramaturgia lírai, de kegyetlen nyugvópontokat. A kiszolgáltatottság racionalizálható, kommunikálható okai, mint a nemzetiségi, vallási konfliktusok a katonai menetelésnek ható tánclépésekkel, vagy a trágárságoktól sem mentes gyerekmondókákkal mellékszólamként hatnak, annál nagyobbat szól a „szidd a magyar anyámat” parancs, vagy a „multikontinentális” elmélkedés – és annál nagyobbat nevetünk, kicsit szégyenkezve, persze. 

Legalább ennyire kínosan nevetséges létünk ebben a talán sosemvolt, gyors egymásutánban változó paradicsom-pokolban – úgyhogy ráadásként kap a közönség egy előre bejelentett „klasszikus happeninget”, melyben a kiosztott és bevagdosott paradicsomokkal „jól” megdobálhatja a nejlonokon tocsogó, védőruhával felszerelt színészeket, akik felszabadult tombolásukkal mindent megtesznek azért, hogy élvezzük is ezt a kis „klasszikus” nézői perverzitást.
Az előadás hat, üt, a tettlegességig fajul – felturbóz és levetkőztet mindenkit. 


Urbán András Társulata: Turbo Paradiso -gyengéd félelem szünet nélkül-
Danilo Ki¹ Holtak enciklopédiájától sújtva
R: Urbán András
SZ: Mészáros Árpád, Béres Márta, Mikes Imre Elek, Erdély Andrea, Kokrehel Júlia, Mészáros Gábor
2008.10.10., 20:00; 90 perc


Az Urbán András Társulata Urbi et orbi - verbálisan textuális oralitás – Pilinszky János színművét fokozatosan mellőzve c. előadása Budapesten vendégszerepel:
2008 október 26-én és 27-én a Sirályban, november végén pedig a MERLiNben.

Urbán András (1970) a vajdasági kisvárosban Zentán (Jugoszlávia, Szerbia és Montenegro) született. Felsőfokú tanulmányait 1990-ben az Újvidéki Művészeti Akadémián a Drámai Tanszék Rendezői Szakán, Vlatko Giliæ filmrendező vezetőtanár osztályában kezdi és megszakítások után 2000-ben kitűnő eredménnyel szerzi diplomáját. Boro Dra¹koviæ rendező, vezetőtanár osztályában. Az AIOWA csoport alapítója, a Nyári Mozi Színházi Közösség tagja, ennek keretében a Body Weather Laboratórium workshopok és más művészeti megnyilvánulások szervezője. 2000-től a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban rendez, ugyanakkor a szegedi MASZK támogatottságával alakuló Urbán András Társulatában hoz létre előadásokat. 2006. május 25-től a Kosztolányi Dezső Színház igazgatója.

További info: www.urbanandras.com ill. www.kosztolanyi.org

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr157834284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard