Magyarországon arénás teltházat csinálni eleve komoly teljesítmény, két nap alatt pedig egyenesen hihetetlen. Mivel azonban a világot ismét hatalmába kerítő AC/DC lázból ezúttal mi sem maradtunk ki, a későn ébredők a fél évvel megrendezése előtt teltházassá vált koncert helyett egyelőre Angus Youngék új albumával, a Black Ice-szal vigasztalódhatnak.
Sokakban alighanem csak akkor tudatosult, hogy valójában mekkora zenekar is az AC/DC, amikor a múlt héten egyetlen tekintetben még Magyarország is felzárkózott a kedvükért Nyugat-Európához, és fél évvel a koncert előtt, mindössze két nap alatt sold out lett a 17 éve áhítozott budapesti fellépés. Ilyesmihez errefelé nem szoktunk hozzá, de most a napnál is világosabban derült ki, hogy mégiscsak létezik olyan előadó a hard rock bandák között, akikkel akár még egy Puskás Stadion-beli koncertet is meg lehetne reszkírozni.A nagy lelkesedés persze nem véletlen, hiszen az AC/DC amellett, hogy gyakorlatilag három évtizede tartja magát a könnyűzenei élet abszolút elitklubjában, nem is nagyon aprózza el a dolgait. Rendes turnén Európában 2001 óta nem jártak, új dalokat rejtő stúdiólemezzel a 2000-es Stiff Upper Lip óta nem jelentkeztek, így aztán érthető az óriási felhördülés és a jegyirodák felé vett malacvágta. Akármekkora név is a csapat, igazi kuriózumnak számítanak itt és most, több rockzene-hallgató generációnak sosem adatott meg, hogy lássa őket.
Diszkográfia (nemzetközileg terjesztett albumok)
High Voltage – 1976
Dirty Deeds Done Dirt Cheap – 1976
Let There Be Rock – 1977
Powerage – 1978
If You Want Blood... You’ve Got It (live) – 1978
Highway To Hell – 1979
Back In Black – 1980
For Those About To Rock – 1981
Flick Of The Switch – 1983
’74 Jailbreak EP – 1984
Fly On The Wall – 1985
Who Made Who – 1986
Blow Up Your Video – 1988
The Razor’s Edge – 1990
Live – 1992
Ballbreaker – 1995
Stiff Upper Lip – 2000
Black Ice – 2008
Cliff Williams basszusgitáros, Angus Young szólógitáros,
Phil Rudd dobos
Talán a szokásosnál is hosszabb szünet tette, de a Black Ice egészen biztosan a poszt-Back In Black éra legerősebb AC/DC albumai közé tartozik. Még az is megkockáztatható, hogy 1980 óta mindössze két olyan lemezük született, amivel egy lapon emlegethető színvonal tekintetében, az 1981-es For Those About To Rock és az 1990-es The Razor’s Edge, ez pedig komoly fegyvertény. Ami pedig a közvetlen elődöket illeti, fogósabb, barátságosabb az összkép, mint a csontszáraz, még hozzájuk képest is nagyon alapra vett Ballbreakernél, és lendületesebb, mint a Stiff Upper Lipnél, ami inkább bluesos volt. Aki nem ismeri alaposan a zenekart, annak persze ez is csak ugyanolyan lesz, mint a többi, pedig a nüansznyi eltérések azért most is ott vannak, és éppen az apróságok miatt hallgattatja magát annyira a lemez. A nyitó Rock’N’Roll Trainnél fogósabb, slágeresebb szerzeményt például a Last Action Hero filmzenés Big Gun óta nem nagyon írtak, de nem ez az egyetlen különösen pofás darab a tizenötből. A Skies On Fire, a Big Jack, a War Machine, a She Likes Rock’N’Roll vagy a Spoilin’ For A Fight hasonlóan izmosak, a kevésbé nyilvánvaló pillanatok kedvelőinél pedig alighanem a slide gitáros Stormy May Day lesz a befutó.
Újdonság, hogy a szövegek egy jelentős részéért két évtizednyi kihagyás után ismét Brian Johnson felelt, aki egyébként végig kiváló teljesítményt nyújt, sok-sok fogós dallammal oldva jellegzetes rekesztéseinek szigorát. A hangszeresekről pedig nincs nagyon mit mondani: Malcolm Young továbbra is a boogie-s rockriffek legnagyobb mestere, öccse, Angus szintén összekeverhetetlenül hozza az ízes szólókat, a Cliff Williams és Phil Rudd alkotta ritmusszekcióhoz pedig atomórát lehetne igazítani. Csak még jobban kiemeli a dalok erejét a Brendan O’Brien csúcsproducer (lásd még Pearl Jam, Stone Temple Pilots, Rage Against The Machine) kreálta hangzás, ami tökéletesen adja vissza a zenekar lüktetően erőteljes élő megszólalását.
Talán elég lett volna 12 dal is a 15 helyett - 55 és fél percével ez a valaha született leghosszabb AC/DC stúdióanyag - , de 8 év kihagyás után az legyen a legnagyobb probléma, hogy sokat adnak a tábornak. Az ilyen matuzsálemek esetében igen ritka, hogy az aktuális album alapján is simán meg lehet érteni, mire fel a nagy mítosz, de ez itt most az az eset.