Újra bizonyságot nyert a soha senki által le nem írt, mégis mindenki számára nyilvánvaló tétel: mozifilmből készülhet jó számítógépes játék, de játékból jó film soha. Az állítás korábbi bizonyításai (Mortal Kombat, Tomb Raider, Resident Evil) mégsem voltak annyira meggyőzőek a tétel helyességét illetően, mint a Max Payne - Egyszemélyes háború című akció-thriller. Ennyire idegesítően felszines és elnagyolt filmet ugyanis még játékokból is ritkán gyártanak.
Nem kell persze csodálkozni azon, hogy ezek a filmek mind csapnivalóak. A rendező ilyen esetekben nem a saját víziójára támaszkodik a film készítése során, hanem egy játék élményét igyekszik felidézni a filmvásznon. Egy játékkal kakapcsolatban azonban a fogyasztók hagyományosan más elvárásrendszert érvényesítenek, mint egy mozifilm esetében. Egy játékon például senki nem kéri számon, hogy fordulatos-e a cselekmény, vagy szellemesek-e a dialógusok. A játékélmény egyszerűen más fán terem, mint a moziélmény. Ezért ha egy rendező a filmjében kiválóan visszaadja a játék hangulatát, azért nyilván dicséret illeti, és mi még mindig egy penetráns filmet látunk.Különösen igaz ez az esetben, ha a celluloidszalagra vitt számítógépes játék egy first person shooter-tipusú lövöldözős butaság. Ezen az sem változtat, hogy akár én is szívesen váltok a virtuális térben uziról sörétesre, ha a helyzet úgy kivánja. Az a tény azonban, hogy a szárnyas démonokat kiválóan széjjel lehet lőni a dumdum puskával, még nem tesz nézhetővé egy egy óra negyven perces mozit.
Max Payne annyira kemény csávó, hogy (némi átírási nagyvonalúsággal) a neve is maximális fájdalmat jelent. A fájdalom oka az, hogy egy drogmaffia kiirtotta a családját. A drog nem más, mint egy kék folyadék, mely az addiktokban csillapíthatatlan vágyat kelt önmaga iránt, annak ellenére, hogy kegyetlen démonokat szabadít rájuk. Max arra teszi fel az életét, hogy eljusson a titokzatos szer forrásához, és leszámoljon mindazokkal, akik terítik. Korrupt zsaruk ide, legyőzhetetlen szuperharcosok oda, Max az egyenes és kikövezetlen úton jár, rezzenéstelen arccal gyilkol vagy kap golyót, továbbá nem hisz a pokolban, hisz ahol nap mint nap jár, százszor borzalmasabb, mint amit a kárhozatról képzelni képes. A főhős elnagyolt és sztereotip vonásai éppen alkalmasak arra, hogy gond nélkül lőjük szét vele a faláda mögött guggoló rohadék fejét, ahogy arra is, hogy karakterét Mark Wahlberg személyében lássuk
viszont.
Az egykori Marky Mark, aki olyan slágerekkel szórakoztatott egyikünket, bosszantott másikunkat a kilencvenes évek elején, mint a Good Vibrations vagy a Wildside, hamar avanzsált középszerű mc-ből csapnivaló színésszé. A Will Smith-hez hasonló karriert befutott fiatal sztár azonban ha lehet, még az egykori Fresh Prince-nél is tehetségtelenebb. Egy tipikus hollywoodi tévedés, melybe azonban már annyi pénzt öltek, amennyit alighanem gazdasági öngyilkosság lenne veszni hagyni. A nyugati parton pedig a közgazdasági megfontolások gyakran írják felül a szakma esztétikai szabályait. Ez persze nem jelenti azt, hogy a Max Payne Mark Wahlbergtől nem jó, ahogyan azt sem, hogy nélküle ne lehetett volna kevésbé rossz.
A film annyira hajt a játék iránti nosztalgiára, hogy szinte még az is érezhető a jelenetek során, hol végződik az átvezető rész, amit csak nézel a számítógép vagy a konzol előtt ülve, és hol kezdődik az aktív játék, amikor végre first person shooter-be vált a nézet, elindul fölfelé a percenkénti pulzusszám és átváltasz mesterlövészpuskáról M16-os géppisztolyra. A játék élményének felidézését az is segíti, amikor Maxnek oldalról, négy méterről széjjellövik a felsőtestét egy sörétes puskával, de ez neki meg se kottyan. Egyedül az extra életerőt tartalmazó elsősegélycsomagokat hiányoltam a filmből, de a legközelebbi game-movie-ban talán azzal is találkozom majd.
Szóval melegen ajánlom a filmet mindazoknak, akik egy OKJ-tanfolyam elvégzéséhez elegendő időt töltöttek a monitor előtt Max Payne karakterének vezérlésével, mindenki más számára azonban nehezen tudnék elképzelni haszontalanabb időtöltést. A Max Payne - Egyszemélyes háború című film játéknak kiváló grafikájú, de nehezen vezérelhető, mozinak azonban pocsék.
színes magyarul beszélő amerikai akciófilm, 100 perc, 2008
rendező: John Moore
forgatókönyvíró: Beau Thorne, Shawn Ryan
zeneszerző: Marco Beltrami
operatőr: Jonathan Sela
producer: Scott Faye, Julie Yorn
vágó: Dan Zimmerman
szereplők:
Mark Wahlberg (Max Payne)
Mila Kunis (Mona Sax)
Beau Bridges (BB Hensley)
Ludacris (Jim Bravura)
Donal Logue (Alex Balder)
Chris O'Donnell (Jason Colvin)
Marianthi Evans (Michelle Payne)
Amaury Nolasco (Jack Lupino)
Olga Kurylenko (Natasha)
Nelly Furtado (Christa Balder)