Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
„Kommunista kurvázást” – tisztességesen

„Kommunista kurvázást” – tisztességesen

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 10. 29.
JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
2025-05-09 10:47:20

Jodok Vuille - ismertebb nevén JODOKCELLO - a klasszikus crossover új szenzációja, aki most először jön

Szárnyakat adni a jövőnek
2025-05-08 18:00:00

Folyamatosan eleget téve az egyre bővülő nemzetközi érdeklődésnek is, a MÁNE a hazai közönségre

Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
2025-05-07 18:00:00

A MÜPA színpadán bemutatott zenés irodalmi utazás ezúttal az általános iskola alsó tagozatosainak szólt –

Két hangon
2025-05-07 09:57:00

A Várfok Project Room következő kiállításaként két generáció, két médium és két világ mégis egy, az

további bejegyzések a szerzőtől »

Nem tudni, mennyire hat ma Heinrich Böll a megjelenésekor még nagy port kavart regénye. Bereményi Géza átiratában és Hegedűs D. Géza rendezésében legalább ennyire jó anyagnak ígérkezik a Pesti Színház színpadán – ami nem tudni, mire elég. Az adaptációnak pedig van egy nagy előnye: nem kell elolvasni a könyvet.

Mondaná egy érettségi előtt álló fiatal, vagy egy irodalmi képzettségét elmélyíteni, élményeit felfrissíteni vágyó néző. Valóban, Bereményi kiváló, 1992-ből származó és most felújított dramatizálásának köszönhetően minden ott van a színpadon, ami a regényben fontos – tematikai szálak, karakterek, stiláris jegyek. Az eredeti ismerete nélkül is gond nélkül követhetőek a helyszínek, a szereplők és viszonyuk a főhősnőhöz, valamint a vele történtekhez – legtöbbjük kevéssé árnyaltan, de valamiféle hitelességgel van jelen a színpadon. Igazán hús-vér emberré Gálffy és Hegyi egymást is marni kezdő értelmiségi párosa és Epres Attila bűnügyi tanácsosa válik, de a fekete-fehér látásmód nem feltétlen zavaró a Börcsök Enikő által megformált Blum alakja mellett. 


Az egyenes tartású, mozdulatlanul őszinte Börcsök szájából olyan kimért, hűvös nyugodtsággal hangzanak el a nagyszerűen megírt, de kétségtelenül irodalmi mondatok, olyan visszafogottsággal remeg a hangjában a szerelmes nő odaadása, hogy a papír-ízzel együtt is emberivé válik, akinek élettörténete és cselekedeteinek motiváltsága nyitott könyv lesz a szemünk és a színpadon megjelenített világ előtt. 

A mediatizáltság és agresszív bulvárosodás tematikája visszafogott modernizálással és objektivitással jelenik meg: forog a rendőrség lehallgató-magnetofonja, még vissza is játszanak a beszélgetésekből a színpad előtti berendezés szalagjairól, zörög a vallomásokat gépelő klaviatúra, dolgozik a Zeitung új számát kiadó nyomdagép – ember a gépezetben, a tömegkommunikáció vívmányai közt. A „baloldali”, a „kommunista”, a „terrorista”, a „Vörös Trude” mint szitokszavak bárkire, bármikor rásüthetők – ez Böll korában ’68 és a RAF miatt volt aktuális, a mai Magyarországon meg... 

Fotó: Bátky-Valentin Szilvia
Kattintson a képre, nézegesse az előadást képekben!

De épp ez a három pont jelzi, miért nem meggyőző az amúgy időben és helyszín szerint a német szöveghez hűen beágyazott cselekmény: nem feltétlenül válik fontossá, hogy mire kívánja ráirányítani a színház tömött soraiban ülők figyelmét. Természetesen az előbb felsoroltakra, és mégsem lesz felháborító, hányingert keltő (Katharina gyomra ténylegesen nem bírja az őt körülvevő szennyet és mocskolódást), nem igazán érdekes, izgalmas, amolyan „nyomozós” az egész történet, annak ellenére, hogy a színpadkép és a zene, a térkezelés világítással együtt meggyőző kivágásokat ad belőle, a szó szoros értelmében. Az elülső fekete „falon” többféle formájú, nagyságú ablak nyílik a szereplőkre, nyílnak-csukódnak a filmkivágások, olykor egy jeleneten belül takarva el az épp nem fontos szereplőket vagy mutatva két külön térben beszélő telefonálót, gyakran ellenfényben világítva meg a jelenetek végén szoborszerűen megmerevedő alakokat.



A statikus „stációk” azonban gyorsan vesztenek a látvánnyal megsegített hatásukból, talán épp a történet túl kiváló értelmezésének, vonalvezetésének köszönhetően. Blum kivételességéhez nagyon rövid idő után nem fér semmi kétség, motivációja rövid szerelmes beszélgetése után az általa bujtatott Göttennel érthető és igazából elismerendő. Bármi, ami ellene vagy az ő pártján állók ellen felmerül, feddhetetlenségükből adódóan eleve súlytalanná válik. A morális győzelem adott, az elveszett tisztesség fogalma, ha verbális szinten fel is merül, nem vehető komolyan, mint ahogyan az asztalra tett, névtelen csomagban érkező műpénisz sem. Csak néhány pillanat erejéig jut el a nézőtérre a történet szereplőit érő alaktalan brutalitás a média és a közvélemény oldaláról, de nem a „kommunista kurvázás” révén, hanem a néma jelenetekben: például amikor a rendőrség zseblámpákkal világítja meg a felriasztott Blum kombinés testét, és így várja ki, míg felöltözik, hogy bevihessék a kihallgatásra. 


Több, ehhez hasonló színházi eszközzel elkerülhető lett volna, hogy az előadás ne csak a szöveg tökéletes színpadra állításaként, így illusztrációjaként, „korrekt adaptációként” hasson, valamint hogy bejárjuk Börcsök Katharinájának útját a végső lövésig. Az események logikus és világos felgöngyölítése során nem járunk vele canossát, nem értetlenkedünk megértőn az esete és a végül elkövetett gyilkosság felett. Jelenlegi formájában az előadás vele együtt a földön marad, nincs se bukás, se mennybemenetel. Virág van, a művésznőnek. Persze megérdemelten. Talán ír róla valamit a Blikk vagy Klikk, vagy valami cikk. A virágról, persze, meg hogy kitől, miért kapta... Amit másnap a nagyérdemű el is olvas majd, érdekességként; Böllt meg úgy sem kell.

H. Böll: Katharina Blum elveszett tisztessége – színmű két részben
R: Hegedűs D. Géza
FSZ: Börcsök Enikő, Gálffi László, Hegyi Barbara
Bemutató: Pesti Színház, 2008. október 22., 19:00; 2 óra 10 perc egy szünettel
További előadások: november 4., 6., 14., 15., 21.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása
  • A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban
  • Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára
  • Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr587834768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard