A Balázs Zoltán rendezte Marschner operának október 31-én lesz a franciaországi premierje. A hazai közönség a szegedi döntőn november 15-én és 16-án találkozhat a Vámpírral.
Idén első alkalommal kerül megrendezésre az Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval. Operák, rendezők, énekesek mérik össze tudásukat a nem mindennapi versenyen. A Szegedi Nemzeti Színházban az egy éven át tartó, több fordulós verseny döntőjén két hét alatt, öt ország meghatározó Operaháza mutatja be előadásait november 2-17-ig.Előadások:
Francesco Cilea: Adriana Lecouvreur
Előadások: 2008. november 3., 4
Kunze-Kingsley: Raoul - ősbemutató
Előadások: 2008. november 6., 7.
Robert Ward: A salemi boszorkányok - Európai bemutató
Előadások: 2008. november 9., 10.
Benjamin Britten: Lukrécia meggyalázása - Magyarországi bemutató
Előadások: 2008. november 12., 13.
Heinrich Marschner: A vámpír - Magyarországi bemutató
Előadások: 2008. november 15., 16
www.operaverseny.hu
Balázs Zoltán a Vámpírról
„H. Marschner: A vámpír című operájának irodalmi alapjául szolgáló azonos c. novellája Dr. John W. Polidori tollából már erősen magán viseli a Frankeinsteinek éjszakája gótikus légkörét. Polidori doktor ugyanis Mary Shellyék bizarr társaságában alkotta meg rémnovelláját azon a svájci éjszakán, amikor különösebbnél különösebb teremtmények szabadultak ki elméjükből. A novella egyedi légkörét csak fokozza Marschner gazdagon áradó, rendkívül érzékeny zenéje, amely vadregényes módon öleli körül a történet főszereplőjét Lord Ruthven, a vámpírt. Az élők és a holtak világán kívül rekedt lény, helyét, idejét és legfőképpen önmagát keresi áldozatiban. Ezért elkerülhetetlen számára a teljes azonosulás a viktimológiai szerepkörrel, aminek egyenes következménye a totális önmegsemmisítés. Így lesz áldozóból végső áldozat.
Ennek az önmagát elpusztító és újrateremtő életerőnek iker-reflexeként Aubry, Lord Ruthven régi barátja, a tökéletes kiegészítője. Olyanok ők ketten a történet szempontjából, mint Dr. Jekyll és Hyde, akik egyfajta skizofrén szimbiózis elválaszthatatlan párosaként vonultak be a kollektív tudatalatti misztikus szakirodalmába. Ennek a jelképekkel és gyöngéd jelekkel szegélyezett operának a főszeplői csak magányos bolygói az élet és halál megállíthatatlan körforgásában. Az egyetlen lehetséges gát a halálvágy sodrásában, a szerelem lehetősége…Eros és Thanatos kényes egyensúlya."