Az 1997-ben útjára indított Kortárs Drámafesztivál Budapest idén először nem biennáléként kerül megrendezésre. A hivatalos sajtótájékoztató után bizton állítható: a programok sokfélesége, szakmai és művészeti színvonala maradt, a kezdeményezések száma viszont bővült. Készítsünk jó előre útitervet, mert nem győzünk majd válogatni!
„A hetedik. Ez a szám is mutatja, hogy sikeres civil kezdeményezésről van szó.” – mondta el Szilágyi Mária fesztiváligazgató a visszaszámlálást elindító sajtótájékoztatón, mielőtt Bogyay Katalin, az OKM nemzetközi szakállamtitkára, a fesztivál fővédnöke bevezetőjében a kulturális diplomácia megnövekedett szerepére hívta fel a figyelmet, amely a ’félre-értések’ helyett a ’meg-értés’ felé terelheti a különböző kultúrák közötti kommunikációt.A sajtótájékoztató nem a projektvezetők szószátyársága és öntömjénezése miatt nyúlt közel két órásra, hanem a 21-e és 30-a között zajló fesztivál sokszínűsége okán: a bő egy hét alatt nemcsak az idén fókuszba emelt vendég, Szlovénia mutatkozik be alternatív és innovatív színházi, filmes és zenei produkciókkal, hanem olyan világhírű formációk is visszatérnek hozzánk, mint Dave St-Pierre, de bemutatkozik a lengyel polihisztor Bogus³aw Schaeffer is. Ezen kívül számos magyar társulat is külön meglepetéssel készül a Visitors Program külföldi meghívottjai és a színház iránt érdeklődők számára. Debütál a TÁP Színház 12 drámaírót és rendezőként ugyanennyi színházi szakembert megmozgató, Kurátorok címen futó projektje, az alapos dokumentációt és személyes riportokat, portrékat felhasználó munkamódszerrel dolgozó Szputnyik Társulat Bérháztörténetek 01. című előadását prezentálja majd, míg a Természetes Vészek Kollektíva átalakított darabjaiból készült Halál-tours Trilógiájának részei három helyszínen láthatók. Újra Budapesten lesz a szabadkai Urbi et urbi Pilinszky-hommage Urbán András Társulatával, továbbá Horváth Csaba ForteDance fizikai színházat képviselő Kalevaláját most egy részben nézheti meg a közönség.
A fesztivál „meghosszabbított karjaként” számos magyar színház, társulat előadása került be az ajánló programba, amelyek kiemelt minőséget képviselnek az új évadban, és így a fesztivál külföldi vendégeinek, szakmai „visitorjainak” hivatottak reprezentálni a magyar színházi élet kínálatát, struktúráját. A hagyományosnak tekinthető közönségtalálkozókon és a zártkörű illetve nyilvános szakmai beszélgetéseken kívül, melyeket Sándor L. István, az Ellenfény főszerkesztője moderál, egyéb szakmai programokat kínál a fesztivál. A szlovén színházi életet tárgyaló szimpózium mellett egy konferencia kerül megrendezésre „Mi volt az után előtt” címmel, amely a múltfeldolgozás különféle stratégiáit vizsgálja, olyan meghívott vendégek segítségével, mint a lengyel rendező, Jan Klata, vagy a német drámaíró/rendező Armin Petras, aki az NDK múltjára reflektáló darabjairól ismert. „Színház. Kritika. Ma.” címmel Dirk Pilz német színházi szakíró vezetésével nemzetközi kritikus-szeminárium indul; ennek résztvevői külön díjjal emelik ki az általuk legjobbnak ítélt fesztiválos előadást, illetve a Revizorral együttműködve kritikákat írnak a látottakról, így biztosítva a fesztivál széles körű hatását. A tavaly útjára indított iskolaprogram 18 középiskola, számos kortárs magyar író, valamint két fiatal rendező bevonásával a kortárs magyar darabokat és színházi ismereteket közvetlen juttatja el és kínálja feldolgozásra a felnövekvő generáció számára. A kezdeményezés eredményeiről a program zárásaként a nagyközönség is láthat majd ízelítőt.
Akinek ez mind nem lenne elég, az utolsó nap felolvasószínházában az egyik legnépszerűbb szlovén szerző, Matja¾ Zupanèiæ valóságshowkra reflektáló darabját ismerheti meg az AKKU-ban, a fesztivál kihelyezett klubjában, ahol éjjel-nappal ügyelet várja az érdeklődőket a fesztivál ideje alatt és ahol össz-zeneművészeti attrakcióval zárja a rendezvénysorozatot a Fake Orchestra koncertje.
További információk a fesztivál megújult honlapján, illetve a Fidelio Súgó 2008/20. különszámában találhatóak.