Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Citroen 2 CV: 60 éves a rút kiskacsa

Citroen 2 CV: 60 éves a rút kiskacsa

Kocsis Péter a szerző friss bejegyzései 2008. 11. 09.
125 éve született Hamvas Béla
2022-03-22 22:45:40

Az író, filozófus, műfordító és esztéta művei csak a rendszerváltás után jelenhettek meg.  „Ebben

Kirándulások kisasszonyokkal
2011-12-31 13:49:00

A puszta hódítás nem éri meg, hiszen az ember ott, éppen a csúcson, oly keveset tehet: kitűzi zászlaját vagy

Kocsmatöltelékek karakterológiája
2011-07-14 10:56:00

A nemzeti sajátosságok meghatározásakor elkerülhetetlen, hogy megvizsgáljuk a kocsmai törzsvendégek

Ökumenikus sörtisztelet
2011-04-01 10:38:00

Theus úr, ahogyan kocsmabéli hívei szólítják, már a cím láttán azonnal intene és hosszas fejtegetésbe

további bejegyzések a szerzőtől »

A népszerű „kacsa”, azaz a Citroen 2CV az idén ünnepli hatvanadik születésnapját, 1948-ban mutatták be először a Párizsi Autószalonon, és 1990-ben gördült le az utolsó példány a futószalagról. Több mint 5 millió darab készült belőle.

A „mindenki autója” akkor is, ma is meghökkentett a külsejével – nem véletlen, hogy sok országban a „rút kiskacsa” becenévvel illették. Hatvan esztendő távlatából azonban már egyértelmű, hogy azon kevés autók közé tartozik, amelyek annyira csúnyák, hogy az szemet gyönyörködtető. Népautónak, sőt „parasztkocsinak” szánták, afféle modern kis szekérnek: az eredeti elképzelések alapján négy szalmakalapos vidékit kellett úgy szállítania 60 km-es sebességgel a mezőkön, hogy beférjen még egy zsák krumpli a csomagtartóba, és ne törjenek össze a kosárba helyezett tojások sem. Kemény feltételek, de a kacsa kiállta a próbát.

Kezdetben 250 prototípus készült belőle, de közbejött a II. világháború, így aztán az igazi premierrel 1948. október 7-ig kellett várni. A megjelenés nem aratott viharos sikert, ám a kisautó szép csöndben meghódította Franciaországot és Európa számos országát is: a független kerékfelfüggesztés, az alacsony fogyasztás és az egyszerű kezelhetőség, no meg a laikus által is könnyen elvégezhető szerelhetőség pár éven belül a francia utak leggyakoribb látványosságává tették. Mai rajongóik is elsősorban ez utóbbi miatt merészkednek velük még mindig hosszabb utakra: ha meghibásodik, többnyire a gazda maga képes megszerelni, néhány alapszerszám segítségével. Ugyancsak népszerűvé teszi a felcsavarható tető, és hogy az ülésekből pár mozdulattal ágyat is lehet varázsolni.

Az alacsony ár természetesen ennek megfelelő technikai adottságokkal járt: 375 köbcenti, 6.6 kW, no és a jó öreg kurblis indítás. Idővel a motor űrtartalmát és teljesítményét is növelték, egyes példányok a fergeteges 20kW-os teljesítményre is képesek! Talán sokakat meglep, de még összkerék-hajtású változat is készült belőle, és akadnak kabriolet- és kisteherautó variációi is.

Az utolsó darab Portugáliában készült, Franciaországban már 1988-ban leálltak a gyártósorok. 1999-ben az amúgy is megfelelő mennyiségű és minőségű nemzeti büszkeséggel rendelkező franciák nemes egyszerűséggel „Az évszázad autójának” választották. Manapság világszerte több száz „kacsaklub” van – azért is helyénvaló az idézőjel, mert ez az elnevezés a franciák számára csaknem ismeretlen: odahaza Deux chevaux, deux pattes vagy deux lapins neveken becézgetik inkább a kedvenceket. A kisautót a francia filmipar is gyakran népszerűsítette, elég ha a Louis de Funès-féle csendőr-sorozat egyes epizódjaira gondolunk...

Aki pedig kacsarajongó, annak felhívom figyelmét, hogy a legközelebbi nemzetközi találkozó 2009. július 27-től augusztus 2-ig lesz, a csehországi Most városában. És ez nem kacsa.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Kocsis Péter Lavór Bohémia

Ajánlott bejegyzések:

  • Magyar tehetségek is a reflektorfényben a Bartók Világversenyen Magyar tehetségek is a reflektorfényben a Bartók Világversenyen
  • Új gasztrokaland a Street Kitchen és az UNICEF együttműködésében Új gasztrokaland a Street Kitchen és az UNICEF együttműködésében
  • Az első amerikai űrhajósnő élete Az első amerikai űrhajósnő élete
  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr757835334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard