Szó szerint képzavarban van a londoni Tate Modern galéria: két festményről még a hozzáértők sem tudják eldönteni, hogy hogy kellene kiakasztani őket a falra.
A probléma forrása tulajdonképpen az, hogy a modern képeken csupán csíkok vannak, és kérdéses, hogy az alkotó ezeket eredetileg milyen irányban képzelte el. Egyelőre senki nem tudta biztosra megmondani, hogy az alkotásoknak vajon a négy oldala közül melyik a teteje. Sajnos a mester sem tud már segíteni a megfejtésben, mivel Mark Rothko festményeiről van szó, ő pedig 38 éve halott. Fotók sincsenek a festményekről, hogy legalább azok segítenének a di-, sőt, egyenesen "kvadrolemmában".
A két kép feltehetően 90 fokkal elfordítva lóg, amire a minap hívta fel a figyelmet a Daily Telegraph című brit lap műkritikusa, Richar Dormant. Szerinte a festő a csíkokat nem függőlegesekre, hanem vízszintesekre álmodta meg. A Tate úgy is rakta ki őket elsőre - több évtizede -, ám azután a - már szintén csak - néhai igazgató függőlegesre módosított egy kollégájának tanácsára. 1987-ben azután ismét "vízszintbe kerültek", amikor külön Rothko-kiállítás nyílt. 2000-ben azonban megint "fordultak egyet", amikor bekerültek a Rothko-terembe, és azóta is függőlegesen függenek. Mármost, ha sikerülne is végre eldönteni, hogy vertikális vagy horizontális-e a helyes fekvés, és ha a horizontális "jönne ki" végeredményül, akkor sem biztos, hogy stimmelne a módosítás, mivel felvetődne a kérdés: most akkor fejjel lefelé vagy felfelé van?