Aki történetesen azért nem akarja megnézni a Vicky, Cristina Barcelona című filmet, mert azt Woody Allen rendezte, inkább gondolja meg magát. Ezen a filmen jól fog szórakozni az is, aki fárasztónak tartja a New York-i - közegbe helyezett , kapcsolatanalizáló, bárgyú humorral fűszerezett Woody Allenes anekdotázást. Ez a film nem fárasztó, hanem friss, a megszokott dekadens hablaty helyett pedig spanyolos szenvedélyt kapunk. Napsütés, szex, szerelem, művészet, romantika, lövöldözés és leszbi csókok. Minden megvan, ami a felhőtlen szórakozáshoz kell.
Woody Allen legutóbbi Londonban forgatott filmjei után most ismét az Egyesült Államokon kívűl, ezúttal Spanyolországban forgatott, és nagyon jól tette. És – a Match Point és a Füles után zsinórban harmadszor - ismét Scarlett Johanssonnal forgatott, amit szintén jól tett.
Persze a többi színész kiválasztásába sem tudnánk belekötni. Scarlett Johanson mellé remekül passzol az ő barátnőjét alakító Rebeca Hall, akit a Tökéletes Trükkben láthattunk korábban, abban a filmben is Scarlett Johanssonnal. És ha még nem lenne elég a gyönyörű, nagy loboncú színésznőkből, a szőke és a barna mellé kapunk még egy feketét is Penélope Cruz személyében, aki ugyancsak nem okoz csalódást. A pálmát viszont mindenképp Javier Bardem viszi el, aki már megint mindenkit lejátszik a vászonról.
A helyszín: Barcelona és egy Oviedo nevű katalán kisváros. Megkapunk minden spanyol sztereotípiát, mindent, ami bármelyikünknek elsőre eszébe jutna erről az országról: Gaudi, Miro, gitármuzsika, Güell park, Sagrada Familia, finom borok, napfény. De nem is kell más, vagy több, egy habkönnyű filmnek ideális háttere ez.
A szereplők: Vicky és Cristina, két barátnő Amerikából, első ránézésre egymás inverzei. A racionális barna és a szenvedélyes szőke. Később persze a karakterek elkezdenek kicsusszanni a skatulyákból, lesz is belőle kalamajka. Aki mozgásba hozza az a személyiségeket nem más, mint Javier Bardem, aki mindig képes elhitetni a nézővel, hogy minden szerepet egyenesen őrá szabtak. Személyiségével ugyanúgy kompatibilis például a lebénult öregember szerepe (A belső tenger), mint a megtestesült gonoszé (Nem vénnek való vidék), és ezúttal az ellenállhatatlan művész macsó szerepében is brillírozik.

A sztori mégsem veszíti el mesés báját. Mert bár a film csupa olyan emberről szól, akik hiába küzdenek valamiféle egyensúly megteremtéséért, a film az egyensúly iskolapéldája. Megtaláljuk a rendezőtől megszokott és elvárt intellektuális maszlaggal telepumpált szórakoztatóan túlbeszélt dialógusokat, de a New-York-i helyett vibráló mediterrán atmoszférába csomagolja ezeket. Találkozunk ugyan a filmben trendi lakberendezőkről társalgó, Barcelonában turistáskodó jól nevelt New-York-i értelmiségiekkel, de ezek a figurák, akik más Woody Allen film főszerepelői, itt nevetséges mellékalakok, tökéletesen közegidegen figurák.

Ahogy a filmben jó arányban keverednek a megszokott Woody Allenes és a tőle szokatlan elemek, úgy az ismerősből és a meglepőből, a tipikusból és a különlegesből, a meseszerűből és az életszerűből is épp a megfelelő mennyiséget adagolja a rendező. Nem kell túl nagy képzelőerő ahhoz, hogy felismerjük magunkban, vagy ismerőseinkben a kompromisszumok csapdájába került Vickyt, vagy a haját bénán dobáló flört-királynőt, Cristinát, a hisztérikus Maria Elenát, vagy az önmagát nőkön keresztül meghatározó javíthatatlan Don Juant, akarom mondani Juan Antoniót. Mégis, a karakterek épp annyira eltúlzottak, a történet épp annyira lekerekített, hogy egy pillanatig se tudjuk komolyan venni a filmet. Köszönhetően a mediterrán máznak és a narrátor ironikus-szájbarágós stílusának, a szerelmi sokszög kap egy óriási idézőjelet. Woody Allen tehát ismét összehozott egy fullos érzelmi hullámvasutat, de szokásához híven nem ülteti fel rá a nézőt, csak hagyja, hogy lentről nézze, és hagyja, hogy jót mosolyogjon azokon, akik rajta ülnek.
színes, magyarul beszélő amerikai-spanyol film, 2008, 96 perc
Rendező és forgatókönyvíró: Woody Allen
Főbb szereplők: Scarlett Johansson, Javier Bardem, Penélope Cruz, Rebecca Hall