Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Halál-tours

Halál-tours

Lengyel Péter a szerző friss bejegyzései 2008. 11. 25.
A megtáncoltatott Platón
2009-05-02 08:02:00

Miközben a Tavaszi Fesztivál véget ért, elindult a Táncfórum előadássorozata és elkezdődött a Trafó

Egy bohóc flörtje a Pillangókisasszonnyal
2009-04-29 08:01:00

Egy bohóc esete a Pillangókisasszonnyal… nem hangzik rosszul. Az április 16-30-ig tartó, a Nemzeti

Felkelés a Trafóban
2009-04-16 08:11:00

A Trafó március hatodikán izzította be a 200 % tánc programját. A Nemzeti Táncszínház pedig már korábban

Mozart koncert szenvtelenül
2009-04-09 12:44:00

Skócia kulturális nagykövetének tartott kamara együttes, a Skót Kamarazenekar szinte az egész világot bejárta

további bejegyzések a szerzőtől »

Az idei Kortárs Drámafesztivál nyitóelőadása a Természetes Vészek Kollektíva Halál-toursa volt. Árvai György, és csapata kezében Botond buzogánya, s kíméletlenül az ember lelkének megszokottan-rozsdás, kényelmességtől átitatódott lakatjait zúzza szét.

Alkotók: Bozsik Yvette, Csatári Éva, Derzsi János, Gergye Krisztián, Imre Zoltán, Kovács Gerzson Péter, Ladnyánszki Márta, Lenz Tünde, Parabryo, Pető Kata, Szűcs Edit, Szirtes Attila, Trill Zsolt
Közömbösségnek nincs helye, jól bevált menekülési koncepciók, végetek van! Érzés-szikék, vágjatok, agyfúrók, fúrjatok, a három és félórás vérátömlesztés garantált. S az is, hogy nem leszel ugyanaz az ember a végén! Ha van farkas-szemed, nézz szembe a halállal! A trilógia hat év alatt elkészült darabjai most egy este, szrí-in-van!

A „vég kooperációja” alcím színházi körutazást ígér. Az előadás-sorozat három epizódból áll: a 62 napot 2002-ben, az Angyaltárt 2004-ben, a Pre-Actiót pedig 2006-ban mutatta be az együttes.


A Trafó előterében korlátozott a nézők száma. Korlátoltak vagyunk. No, nem a szó pejoratív szempontjából, hanem a busz létszám miatt. Mert ha kibírjuk az „első felvonást” a 62 napot, utána ízekre szedett gondolat-test maradványainkat tovább viszik a Mu színházba, hogy ott végleg megsemmisüljünk. Prekoncepciók, jól felépített pszeudo-rendszerek, igazság-valóság virtualizált kérdéseinek szétszedése és újra felépítése.

Már várnak a Trafó színpad-terében. Fekete lyuk, négyszögletes kiszögellése egyéni univerzumainknak. 79 társammal a vízen kell járnom (a balett padlót felöntötték vízzel), nem is tudtam eddig, hogy milyen könnyű a hullámok tetején sétálni. Víztükör. Ilyenkor nem csak magamat kell meglátnom fejjel lefelé, de másokat is akiket szintén felforgatott a saját világuk, és most együtt vagyunk meghívva a nagy találkozásra. Fejünk felett installációk Damoklesz kardja, az égből vetített képek, film, s az éterből időnként megszólaló gyönyörű ízes, ma már alig hallható magyar tájszólású hang (Derzsi János) gondoskodnak lelkem lecsupaszításáról. A lábam alá kell néznem, ami fent volt eddig, most lent van, a reflektorok, tájképek, a pergő film, mind úgy tűnik, mintha több száz méter földalatti ismeretlen táj hívna odalent. Sehol egy élő lélek-színész, mégis vérbeli színház ez, berántottak bennünket önmagunkba, egymás színpadára kell lépnünk.

Megszokhattuk Árvai Györgytől, hogy összművészeti utazásra hív, önmagát képzőművésznek vallva, mindig ott van mégis a színházi szikéje „hadd nézzem, mi van ott belül” fájdalmasan-gyógyító terápiát alkalmazva. Árvai György egy japán fiatalember önkéntes halálútjának naplódokumentumait használja, melyet részben ő is írt. A '90-es években egy önmagát halálra ítélő ember felment a hegyekbe, műanyag fóliából s ágakból készített menedéke alatt várta a halált. Ez a szépnek s magasztosnak tűnő, de annál inkább fájdalmas és szenvedésekkel teli száműzetése 62 napig tartott. Hangnaplót hagyott hátra, magnóra mondott emóciók, látomások sorozatát. Kiszáradt testére hónapokkal később találtak rá. Lépéseim toccsannak, felfodrozzák a vizet, egy másik társam lábbelijén nyugszik meg. Együtt nézünk a mélybe. Végigszemléljük a haláltusát, a vívódását Istennel, élet a halál mellbedöngető kérdéseit. Utazunk bele ebbe az egészbe, mi 80-an. Én is transzformálódom, olló, magnószalag, szemüveg, gyógyszeres fiolák, kés leszek és a saját hangomat hallom. Nem veszem észre, már rég végem van, kiszédülök az előtérbe, s valahogyan az „Angyaltár” buszon találom magam. Ez a második felvonás. Kis papírzacskót kapunk, - welcome - benne vizes palack, kis keksz. Eszter, az idegenvezető fiatal hölgy történeteket mond, újszülöttjeiket magukra hagyó anyákról, az "otthagyás" lelki, szellemi, szociális ok-tüskéi akadnak belém, s tépnek ki emóció csomókat belőlem.


A kommentárban elhangzanak morbid poénok Nemzeti Színházunkról, melyet kinézete miatt mauzóleumnak is lehetne használni, a Lágymányosi híd melletti lakatlan terület óvóhely múltjáról, ami rászakadt az emberekre, az Info-parkról, ami egykoron török erdő volt s helyszíne a felakasztott gyermekes anyák megfagyott testeinek. Ringispil gondolatok forognak, ezek igazak vagy sem, de ez a cél, s a játék része. Most nem is fontos. Most én forgok a centrifugában. Szembesülnöm kell a genius loci-kkal, a helyek szellemével, a téglák, utcák néma történeteivel - miért ez a sok vér és borzalom. Kicsit felfordult lélek-gyomorral telített s gondolatoktól gyötört testemet a Mu színház próbatermében utolsó vacsorára invitálják. Persze gyertek, zabáljunk, ha még fér beléd ezután valami, Árvaiék művészi-vénás injekciója, már a zsigereim mélyén van. Szét kell választanom a testemet a lelkemtől s a szellememtől. Pohár bor, gyümölcsöstál, mogyoró, sós ropi kajálása közben, installációk vesznek körül. Üvegkalitkákba zárt gyermek viasztestek. Miközben csámcsogunk, ők szép lassan elolvadnak. Nesze, ez a desszert.

A tiszavirág-életű szünetekben gondolkoznom kell, mi ez az egész, ahol installációk, lélegző tárgyak vesznek körül, fények, hangok, - kiállítás, performansz? Mi ez, hogy a néző-társaimmal mégis mi vagyunk a szereplők? Betámolygok a sötét térbe, csak a monitorok a fáklyáim az utazásom alatt, a földön arcképeken taposunk, talajba göngyöljük őket, - kellemetlen, mi? - s muszáj rájuk lépnem nem tudom kikerülni már a sorsukat. Középen fekete emelvény, monitorok, eredeti dokumentumok az öngyilkos merényletekről, vallomásokról, búcsúlevelekről. Egy dobozban végignézhetem egy megterített asztal modern finomságainak végig zabálását (ezt tettük odakint is) majd visszaürítését, s utána egy mezítelen ember szőr leborotválásának rítusát, s közben politikusok véleményét a terrorizmusról, egyre gyorsuló snitteken reklámok hadát. Érzem, már én vagyok az étel. Persze a lemeztelenítés aktusa, a pre-actio része, a felajánlás olybá tűnik nekem, mint valaki, aki vissza akarna térni anyja hasába, hogy ne, vagy legalább is újból megszülethessen máshol, másként.

Tiszta asszociáció számomra a próbatermi olvadó viaszbabákra, a gyermeki mezítelenség ártatlansága. Itt már végképp nincs menekülés nekem, helyet keresek egy sarokban, s mivel nem lehet leülni sehova, ráhelyezkedem a földön heverő terrorizmus áldozatainak fényképeire. Kérdések cikáznak megint a fejemben, én is egyszer az lehetek? Van-e biztonságosnak tűnő metrójárat? Ahogy forr az agyam, egy embertársam kiválik a tömegünkből, élő, hús figuraként levetkőzik, majd hátizsákot véve a fekete oltárra lép. Az áldozati felajánlás archetípusában egy vergődő ember-állat haláltusáinak feszülő-ernyedő danse-macabre-ja. Bár a kissé hosszúra sikeredett „vergődés-tánc” (aki egy kiváló tehetségű előadó Gergye Krisztián) után a jin-jang fekete fehér költészetét ölti magára öltöny formában, az ünnepélyes halálra adás utolsó gesztusát, azután jön a TNT felragasztása, majd a nagy Bumm.


Árvai és csapata nem analizál, s nem magyaráz - feltár. Mint a mai világ jelenség-fosszíliáit dugja az orrunk alá, nézd meg közelről, lehet elutasítani és vele menni, belefolyni, de egyet nem lehet - közömbösnek maradni. Árvai képzőművész-színháza az abszolút felkészülést igényli, valami egészet követel, hogy azután a néző, mint egy más dimenziójú fosszília összetörjön és a pillanatok találkozásain át, a színház légterében újból összerakhassa magát. Szembesülés önmagunk alkotta bábel-gondolat tornyokkal, a „kit-érdekel-ez” hétköznapi kézlegyintésével. A Természetes Vészek Kollektíva a ne legyél ugyanaz, a nem menj el mellette vészharang kongatója. A bimm és a bamm polarizáltságok közötti lét, a mi kis tiszavirágnyi, de mégis valahogyan szép életünk felfedezése. Korog a gyomrom, zúg a fejem, tüskés gondolatok állnak ki a hajam alól, igyekszem elérni az utolsó villamost. Ízekre vagyok szedve, fel kell jönnöm saját felszínemre, ráeszmélek bomba jó, hogy hazafelé a Combinón nem kell az ülésem alá néznem, vagy mégis? Nem, én az életre szavazok, az otthon most épp szunnyadó gyerekeimre, a forró kávéra, a napfelkeltére, a Göncöl-szekérre és a táguló univerzumra.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Dráma

Ajánlott bejegyzések:

  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr517836424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard