Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Közlekedj okosan!

Közlekedj okosan!

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 12. 03.
„A zene mindenkié” – Rost Andrea zenei zarándoklata
2025-07-08 12:02:05

Mi történik, amikor egy világhírű operaénekesnő a koncerttermek helyett ott énekel, ahol a zene valóban

Baby Queen - Solére himnusza az újrakezdéshez
2025-07-07 16:00:00

Solére friss szerzemény egyszerre kacér és mélyen személyes, és olyan erőt sugároz, ami a legnehezebb

Tűvel írt történetek – Elismerések a legszebb magyar hímzéseknek
2025-07-07 10:54:24

Rekordszámú alkotással zajlott le a 2025-ös Kisjankó Bori Országos Hímzőpályázat. A legszebb kézimunkák

Magyar dallamok Japánban - A Cimbaliband sikere Oszakában
2025-07-03 18:13:45

A magyar népzene különleges hangzása, a cimbalom egyedisége és a Cimbaliband szenvedélye ragadta magával a

további bejegyzések a szerzőtől »

A budapesti tömegközlekedés története: korrajz, dokumentum, másfél évszázad látlelete az utaztatás perspektívájából. Legát Tibor könyve, a Közlekedik a főváros nem csak szórakoztató olvasmány, de gazdag képanyagával „látványosan” meséli el, miként jutottunk el a lovaskocsitól és a dunai gőzhajótól a metróig vagy a Combinóig. A könyv megjelenése kapcsán beszélgettünk vele.

A
Közlekedik a főváros a budapesti tömegközlekedés történetét meséli el, de nem csak a tömegközlekedésről beszédes, hanem a századelő társadalmi életéről, iparáról, beruházási rendszeréről vagy – leghangsúlyosabban – a szocializmus éveiről. Mi volt a kitűzött cél, hogy jött a könyv megszületésének ötlete?


Gyermekkoromban egy ideig izgalmas kalandozás volt a buszozás, villamosozás, voltaképpen ennek köszönhetően ismertem meg Budapestet. Aztán ez elmúlt, viszont huszonévesen a BKV üzemi lapjánál kezdtem a pályát, és akkor előjöttek a régi emlékek. Azóta figyelemmel kísérem a témát, és már elég régóta szerettem volna valami hasonlóval előállni, de most jöttek össze úgy a dolgok, hogy ezt meg is valósíthattam. A BKV idén negyven éves, tulajdonképpen ez lett a könyv apropója. A társaság a rendelkezésemre bocsátotta fotóarchívumát, ami nélkül elképzelhetetlen lett volna egy ilyen munkát letenni az asztalra.

A kimondottan szép kivitelezésű kötet meglehetősen gazdag képanyaga, a korabeli sajtóból vett rengeteg idézet komoly kutatómunkát feltételez. Mennyi ideig tartott a munka, és mennyire voltak hozzáférhetőek az anyagok? Milyen szempontok szerint történt a válogatás, mi kerüljön be a kötetbe?

Fontos volt, hogy „szép” könyv készüljön, ez a könyv tervezőjének, Harsányi Tamásnak az érdeme. Nem volt nehéz egymásra hangolódnunk, mivel már a gimnáziumban egy padban ültünk. Viszont ez az első közös munkánk. Ami a kutatómunkát illeti, úgy egy évet molyoltam a BKV irattárában meg a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban, de szerencsére ebben is volt segítőtársam: Zsigmond Gábor, a BKV múzeumainak a vezetője, aki szaklektorként igyekezetett mindig a leghitelesebb forrásokat beszerezni.

Voltak-e a BKV-nak „igényei” a készülő munkával kapcsolatban?
Legfeljebb annyi, hogy jussunk el a mába. Én szívem szerint 1989-ben befejeztem volna a történetet, eddig tart ugyanis az az időszak, amire ma már kellő rálátásunk lehet. Egyébként nem volt semmiféle kontroll a cég részéről, már csak azért sem, mert ez nem a BKV kiadványa, egy független kiadó, a Jószöveg Műhely jelentette meg, és kifejezetten a „nagyközönségnek” szól. 

A tömegközlekedésen keresztül megrajzolt kor egyben viszonyulás is az adott korhoz. A könyv nyelvezete tárgyilagos, ugyanakkor helyenként az olvasóra kikacsintó: itt-ott nagyon is ironizál a szocializmus – e helyütt a közlekedésre vonatkozó – defektusain. Mégsem a feltétlen szarkazmus uralja a szöveget, a nyelvezet nagyon is, úgymond, „méltányosnak” tűnik. E téren volt-e tudatos koncepció?

Teljes mértékben. Nem hinném, hogy csupán cikizéssel, viccelődéssel érdemi munkát lehetett volna végezni. Mindenképpen volt valamiféle felelősségem, hiszen ilyen jellegű könyv, tudomásom szerint még nem jelent meg.

A visszaemlékezések a közlekedés különböző korszakaira, eszközeire, embereire óhatatlanul nosztalgikus érzést keltenek. Milyen a viszonya – ha lehet erről tudni valamit – az embereknek például a járművekhez, vagy az ezekhez köthető emlékekhez, változásokhoz?

Azt vettem észre, hogy a múlt e tekintetben is megszépül. Amikor azon megy az anyázás, hogy miért nincs légkondicionáló berendezés minden járművön, hajlamosak a „kritikusok” megfeledkezni arról, hogy alig néhány évtizede még fürtökben lógtak az utasok egy-egy járaton. Mégis az életveszélyes kalandra senki nem emlékszik, arra annál inkább, hogy gyakrabban járt egy-két busz, meg hogy olcsóbb volt a jegy.


tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Irodalom

Ajánlott bejegyzések:

  • Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Az ázsiai gyógyító regény az új skandináv krimi Az ázsiai gyógyító regény az új skandináv krimi
  • Átadták az Artisjus-díjakat – Geszti Pétert alkotói életműdíjjal tüntették ki Átadták az Artisjus-díjakat – Geszti Pétert alkotói életműdíjjal tüntették ki
  • Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr607836982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard