Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Harc a hormonokkal 65 fölött

Harc a hormonokkal 65 fölött

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 12. 04.
Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

Magyar tehetségek is a reflektorfényben a Bartók Világversenyen
2025-06-24 12:28:09

31 fiatal zongorista, köztük hat magyar lép pódiumra idén szeptemberben a Zeneakadémián megrendezett versenyen.

Világsztárokkal és hazai ikonokkal búcsúzik a nyár Szegeden
2025-06-23 11:34:56

Világsztárok, hazai kedvencek, több mint 200 fellépő, öt nagy színpad és négy napnyi megállíthatatlan buli

Új gasztrokaland a Street Kitchen és az UNICEF együttműködésében
2025-06-21 06:00:00

Közös főzések, új kultúrák felfedezése, és egy jó ügy támogatása. Az UNICEF havonta egy új ország

további bejegyzések a szerzőtől »

Vegyesek a benyomásaim Jan Svìrákkal kapcsolatban. Az Olajfalók című 1988-as dokumentumfilmje frenetikus, műfajának igazi klasszikusa, a modernitáskritika groteszk világraszóló remekműve. Talán ezért hatott rám olyan kiábrándítóan a Kolja című '96-os játékfilm, mely annyira nyálas, hogy még Oscar-díjat is kapott. Ambivalens érzésekkel ültem be tehát a Csereüvegek című új Svìrák-film vetítésére.

A rendező a főszerepet, mint már oly sokszor, ezúttal is édesapjára, Zdenek Svìrákra osztotta. Ez a kijelentés azonban - formailag bármíly igaz - aligha állja meg a helyét. Az édesapa ugyanis egy személyben a film forgatókönyvírója, aki egyszerűen saját maga köré írta a történetet. Ez a munkamódszer már korábban is kiválóan működött, az Általános iskola, a Kolja és az Akkumulátor 1 után a Csereüvegek már a negyedik közös filmjük. 

Munkáikat látva ráadásul sokszor az az érzésem, hogy az elismerés vagy kritika, mely egy-egy jobb-rosszabb jelenet kapcsán fölmerül sokkal inkább a színész-forgatókönyvíró apát, sem mint a filmrendező fiút illeti. Az mindenesetre csekély kockázattal kijelenthető, hogy a Svìrák-filmek legalább annyira Zdenek, mint Jan munkái.

A Csereüvegek Josef Tkalounról, egy idősödő tanáremberről szól, aki nem ért többé szót tanítványainak legújabb generációjával, ezért inkább elszegődik egy boltba üvegvisszaváltónak. Tkaloun épp olyannak érzi magát, akár az üvegeket, melyeket rekeszekbe pakol. Kiürültek, haszontalanok lettek, újratöltésre várnak. Hősünknek azonban esze ágában sincs még megadni magát, épp ellenkezőleg, mindenáron helyre akarja tenni saját önbecsülését. Ráadásul még mindig őrjítően kívánja a nőket. A szőkéket, a barnákat, a vöröseket, valamennyit egyetlen kivétellel, ez pedig - nem nehéz kitalálni - a felesége. Tkalount egyszerre gyötri a vágy és a bűntudat, s mivel saját problémáját nem bírja kezelni, inkább a környezetében magányosan sínylődő emberek boldogságnak menedzseléséhez lát hozzá.

A film ebben az elemében kisértetiesen emlékeztet az Amelie csodálatos életére, csakhogy ami annak a filmnek a gyönyörű Párizs, az ennek a festőí Prága. (Bárcsak Budapesttel kapcsolatban is le lehetne írni efféle jelzőket. Bár hol van manapság az a magyar film, mely asszociatív viszonyba kerülhetne az Amelie-vel vagy akár a Csereüvegekkel?! Nos, amilyen a város, olyan a filmgyártása.)

Svìrákék kiválóan mutatják be a vásznon férfi és nő kapcsolatának dominancia-libikókáját. Remekül nyomon követhető, hogyan engedelmeskedik kénytelen-kelletlen az emberi ego a bevonzás-elengedés örök és megmásíthatatlan törvényeinek, épp ahogy a nemi szervek a hormonok játékának vagy az emberi szív a szeretetnek és együttérzésnek. Ebben a filmben a főhőst e három szálon mozgatja egy láthatatlan bábos, mozdulatai így legtöbbször esetlenek, személyének derűjéből mégis sugárzik egyfajta harmónia. Az idős emberek csetlés-botlásának valamennyi bájával és rengeteg humorral fegyverzi le az egyszeri mozilátogatót Zdenek Svìrák a nyugdíjaskorú tanár szerepében.

A Csereüvegek egy hamisítatlanul poszt-kádári (vagyis Csehországról lévén szó helyesen: poszt-husáki) film. Az egész életüket az államszocializmusban leélt generációk beilleszkedés-képtelensége az újkapitalista gazdasági és társadalmi viszonyrendszerbe az egész előadást végigkiséri. A film mélyen humánus világa nem csupán a testiség mindvégig fojtogató kisértését ellenpontozza, de bensőségessé is teszi a moziban zajló száz percet. Kedves és szép film a Csereüvegek, aminek kifejezetten jót tett, hogy a Svìrák család megtalálta és kicserélte azt az üveget, amiből a Kolja című filmben még valami nyúlós-nyálkás folyadék csöpögött.

Csereüvegek
színes feliratos cseh filmdráma, 100 perc, 2007
rendező: Jan Svìrák
író: Zdenìk Svìrák
forgatókönyvíró: Zdenìk Svìrák
zeneszerző: Ondrej Soukup
szereplők: Zdenìk Svìrák, Daniela Koláøová, Martin Pechlát 

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film

Ajánlott bejegyzések:

  • Az első amerikai űrhajósnő élete Az első amerikai űrhajósnő élete
  • Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével
  • David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért
  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr357836624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard