Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Közszolgálat és érzékiség

Közszolgálat és érzékiség

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 12. 04.
JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
2025-05-09 10:47:20

Jodok Vuille - ismertebb nevén JODOKCELLO - a klasszikus crossover új szenzációja, aki most először jön

Szárnyakat adni a jövőnek
2025-05-08 18:00:00

Folyamatosan eleget téve az egyre bővülő nemzetközi érdeklődésnek is, a MÁNE a hazai közönségre

Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
2025-05-07 18:00:00

A MÜPA színpadán bemutatott zenés irodalmi utazás ezúttal az általános iskola alsó tagozatosainak szólt –

Két hangon
2025-05-07 09:57:00

A Várfok Project Room következő kiállításaként két generáció, két médium és két világ mégis egy, az

további bejegyzések a szerzőtől »

Közvetíti, átadja és ő maga is fogyasztja a kultúrát. Képernyőn van, cikkeket ír és árveréseket vezet. Vibráló személyiség, aki hisz abban, amit csinál, de nem akarja megváltani a világot. Winkler Nórával, a Magyar Televízió műsorvezetőjével beszélgettünk.

A Danubius Rádióban és a RadioCafén vezettél reggeli műsort, majd jött az MTV. Arról keveset lehet tudni hol kezdted a pályát. Mi volt a legelső találkozásod a médiával?
- Az egyetemen angol mellett a filmelmélet-médiapedagógia volt a második szakom és a csoporttársaimmal dolgoztunk egy Metropolis című filmes folyóiratnak. Diploma után pedig az Octogon magazinhoz kerültem. Elég hamar lapigazgató lettem, az volt a feladatom, hogy az egésznek a praktikus, gazdasági részét vigyem, de közben érdekelt az építészet és a dizájn. Ez nagyon izgalmas világ, érdekes emberekkel. Mindig is tudtam, hogy szeretnék interjúkat csinálni, itt kezdtem el azzal foglalkozni, hogy hogyan is kell írni, miben más az élő szöveg és a nyomtatott anyag, hogy kell úgy írni, ami olvasva működik. 

Mennyi ideig tartott az Octogonos időszak? Miért lett vége?

- Öt évig. Az utolsó években párhuzamosan ment a rádiózással. Mellette el kezdtem árveréseket vezetni a Kieselbach Galériának és ez hozta magával az intenzív érdeklődést a művészettörténet és műkereskedelem iránt. Közben elindítottuk az Artmagazint, amit azóta is csinálunk. 

Ha jól tudom nyáron Londonban töltöttél néhány hetet.
- Igen, egy nyári egyetemen tanultam, a Sotheby’s egyik olyan kurzusára jártam négy hétig, ami a művészeti piaccal foglalkozott. Azt éreztem, hogy érdekel, hogyan működik, szeretnék róla többet tudni. Jó volt valamivel intenzíven, elmélyülten foglalkozni. Vágytam egy olyan helyzetre, ahol nem kell azonnal reagálnom, hanem figyelhetek, tanulhatok. 


Hogy csöppentél bele az árverések világába?
- Kieselbach Tamással régóta vagyunk jóban. Kezdetben - leginkább mert jó szórakozásnak tűnt - tárcsaolvasó voltam az árverésein. Ez azt jelenti, hogy az árverésvezető mellett áll valaki, aki a végén elmondja, hogy az adott képet hányas számú tárcsa vitte el és mennyiért. Eleinte azért izgultam, mégis ott ül párszáz ember a Vígszínházban, de úgy éreztem, ezt a feladatot meg tudom oldani. 

Kívülről akár könnyűnek is tűnhet, de árverést vezetni nagyon összetett és komoly koncentrációt igénylő munka. Nem ijedtél meg, amikor felkértek erre?
- Nemhogy nem ijedtem meg, hanem nemet mondtam. Megugorhatatlannak tűnt az elején. Végül azzal győztek meg, hogy van elég idő felkészülni és szakértők is segítenek majd. A legtöbbet egy kommunikációs trénerrel gyakoroltunk, de elmentünk Londonba is árveréseket nézni, sokat készültem. Nyolc éve csinálom, de a tréningeket előtte nem hagyom ki. 

Szerinted mennyire lehet színházi élményhez hasonlítani egy árverést?
- Maximálisan. Az egész helyzetben van valami teátrális. Tétjátszmák folynak, van az egésznek egy pszichológiája, csomó gyönyörű kép, nagyon sok pénz és a Vígszínház mint keret. Izgalmas látni valakinek az arcán, hogy már rég kiszállt volna, de mégsem teszi, mert másvalaki beszállt és harcban állnak épp. Mindig figyelem, mikor érnek el a licitálók arra az árszintre, amit otthon maguknak megszabtak. Aztán a részvétel, az élmény miatt nagyon sokszor licitálnak tovább. Imádom azokat jeleneteket a Kieselbach árveréseken, amikor a pasik licitálnak, elérik ezt a belső limitet, majd a feleségükre néznek és elkezdődik ez a játszmázás, hogy „csak még egyet”. A másik kedvencem, amikor a feleségek lehúzzák a férjeik kezét.
Meghatározó arca vagy a Kultúrháznak. Hogy kerültél a műsorhoz?
- Az Octogonnál dolgoztam együtt Torma Tamással, a Kultúrház egyik szerkesztőjével. Mikor eljöttem az Octogontól, vezettem a tévében egy kulturális híradót. Ekkor már ment a Kultúrház délutánonként és hívtak, lenne-e kedvem velük dolgozni. Szívesen, mondtam, mert nagyon tetszik a műsor, de majd ha jobb sugárzási időben lesz. Azt gondoltam, ha ez a szerkesztőség összerak valamit, ami fogyasztható és én is komolyan veszem, sokat dolgozom a sikeréért, kell, hogy az intézmény, a műsor megrendelője maga is komolyan vegye és jó műsorsávot adjon neki. Szerintem ez elvi kérdés. 

Mit gondolsz arról a változásról, ami a Kultúrházzal történt?
- Kétféleképpen tudok válaszolni. Egyrészt engem szerencsésen érintett, mert a korábbinál hosszabb időben, 45 percben vasárnap koraeste csinálhatok egy műsort. Ugyanazokkal az emberekkel, akikkel az elejétől kezdve dolgozom és ez nekem nagyon fontos. Másrészt sajnálom és a közállapotokat tökéletesen tükröző történetnek látom. Megépült egy brand, mintegy magától. Friss közelítéssel nyúlt témákhoz, alaposan, szellemesen és érthető hangvételen. Jó szerkesztők, operatőrök, rendezők és vágók munkája révén. A tévé ma már nem tudja a korábbi műsorhosszban finanszírozni. A napi adás tíz percben, ajánló jelleggel fut – elemzés, mélység ebbe a hosszba nem fér bele. És egy másik stáb készíti, óhatatlanul más szellemben, csak a név ugyanaz. Ha ironikusan akarok fogalmazni, ez csodásan unikális helyzet. Mindkét válaszom mellé pedig érdemes odatenni, a kereskedelmi tévéken szinte sehogyan nem jelenik meg kultúra. A közszolgálatinak persze ez kötelessége, de alapvetően jó, hogy van ez a kulturális műsor. Rengeteg frusztrációt lehet összeszedni, ha az ember olyasmiken gondolkodik, amire nincsen semmilyen hatása. Én szeretném jól érezni magam, és azt megélni, hogy egy jó csapattal jó színvonalú műsort csinálunk, még mindig úgy, hogy forgatni is jó együtt és kimenni ebédelni is, és idióta helyzetekben túlélni is. 

A Ti vasárnapi Kultúrházatok esetében, az, hogy ugyanazok az emberek csinálják, nem hordozza a veszélyt, hogy a műsor egysíkúvá, szürkévé válik?
- Mindenkiben mozog egy belső egyensúlyigény, hogy ne csak a saját érdeklődésünk legyen a műsorban, hanem minél szélesebb spektrumot mutassunk meg. Kevés stáb utazik annyit témák után, mint mi. Holnap Kecskeméten forgatok, csütörtökön Pozsonyban, a kollégáim az elmúlt napokban szanaszét az országban, továbbá Münchenben, Marosvásárhelyen és Frankfurtban dolgoztak. Szerintünk úgy is érdemes megmutatni valamit a mi kultúránkban, hogy párhuzamba kerül egy hasonlóval, amit egy máshol élő társaság erről gondol.
Ha az ember hosszabb ideje csinál valamit, akkor ösztönösen keresni kezdi, hogy lehetne az a dolog egyre kényelmesebb a számára. Dolgozni kell a rutin ellen. Azt érzem, hogy nálunk nincs elkényelmesedés. Nyilván sokkal egyszerűbb lenne egy három utcával arrébb lévő galériában leforgatni mindent. Ezt nem úgy mondom, mintha ezért nekünk kitüntetést kellene adni, de látom, e körül a műsor körül van az a morál, ami megnyugtat. 

Mennyire „adható el” a kultúra egy ilyen műsorban?
- Szerintem nagy előnye a Kultúrháznak, hogy érthető, átélhető, emberközeli módon akar témákhoz nyúlni. Bizonyos esetekben ez könnyű, de van amiről a kultúrát rendszeresen fogyasztók is úgy gondolják, na ez szűk körnek lesz csak érdekes. Ezek az izgi feladatok. A Mahler ünnepről például olyan anyagot csináltunk, ami nem csak egy komolyzenét nagyon értő és ismerő ember számára volt érdekes. Fischer Iván mesélt arról a hihetetlenül feszült állapotról, amit Mahler művei ráraknak. Ezt próba közben azzal vezeti le, hogy bekészít magának egy csomó répát, amit elrág dühében. Na. Így be lehet menni a néző agyába –, hogy idegbajt kapsz, mert valami annyira feszültté tesz, az már otthonos, ismerős. A Mahler ünnep nem csak egy plakát , amin rajta van, hogy mikor és hol lesz, hanem vannak mögötte emberek, akik szenvedélyesen birkóznak ezekkel a művekkel, magukkal, egymással. Megelevenedik egy zeneszerző, a maga mániáival és szokásaival. Vannak olyan témák – például a dizájn – amik könnyen eladják magukat. Egy Mahler ünnep nem ilyen. Az az igazán izgalmas, hogy egy adott közönségnek hogyan beszélj úgy egy témáról, hogy ne menjen el mellette.
 
Szerinted ez valóban működik? 
- Igen. Én ebben hiszek. Az egész világot nem lehet megváltoztatni, nem is kell. Az fontos, hogy egy ember, egy üzenet, egy műsor a saját hatósugarában hasson. Többször meséltem már, mert szerettem, amikor pár éve egy bevásárlóközpontban odajött hozzám egy fiú, hogy én én vagyok-e, és hogy nagyon szereti a műsort, mert sok olyan dolgot lát benne, amiről nem gondolta volna, hogy érdekes lehet. Ez már csillagos ötös. Kérdeztem tőle mivel foglalkozik. Chippendale táncos volt. 

Ha holnaptól nem lennél képernyőn, rosszul érintene?
- Akkor igen, ha nem érteném miért történik. Ha úgy kerülnék le a képernyőről, hogy jól végzem a dolgom és a műsor is hozza a várt nézettséget – ez ma 180-200 ezer néző stabilan. Egy mozifilm örül 30 ezer nézőnek, egy könyv vagy egy nagyobb kiállítás párezer vásárlónak, ugye ez a piac, amin működünk. Ha nem próbálhattam volna ki, nem élhettem volna meg, hogy forgatok, interjúkat csinálok, műsort vezetek a tévében, nem lett volna jó, mert vágytam ezekre. De szerencsére megtapasztaltam. És vannak még terveim.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Lavór

Ajánlott bejegyzések:

  • Szárnyakat adni a jövőnek Szárnyakat adni a jövőnek
  • Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
  • Két hangon Két hangon
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Budapesten alkot magyar zenészekkel Cher és Celine Dion dalszerzője Budapesten alkot magyar zenészekkel Cher és Celine Dion dalszerzője

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr907837050

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard