Negyven évvel ezelőtt még agresszív plakátok sora buzdított mindenkit arra, hogy tessék dohányozni. Mert az bizony jó. Az bizony nagyon jó. A plakátokon cigizett a Mikulás, a félmeztelen modell, a fogorvos, sőt, a reklámok szövege konkrétan az volt: minden orvos Camelt szív. Ugye milyen csábító?
A hirdetések lényege az volt: jó lesz neked, ha cigizel. Mai szemmel gügyének, nevetségesnek tűnik, akkoriban azonban végtelenül gyorsan szippantotta a dohányipar függő fogyasztóit. Nyilvánvaló, hogy óriási brainstorming segítségével születtek a félelmetesen bárgyú hirdetések, plakátok és szövegek, mint például, hogy "More Doctors smoke Camels than any other cigarette" (Az orvosok a Camelből szívják a legtöbbet), vagy a "Love to see a man smoke a Cigarrilo" (Szeretek olyan férfit látni, aki Cigarillo-t szív)... A lényeg, hogy mindenkit megtaláljanak: a csajozó pasit, a pasizó nőt, az orvoshoz járó idősebbeket, vagy akár az állattartókat is ("Santa and your dog smoke as well", azaz: A Mikulás és a kutyád is dohányzik...)
Gondoljunk csak Köszönjük, hogy rágyújtott! című filmre, amelyben főszereplőnk, Nick feladata, hogy népszerűsítse a dohányzást a mai világban. Az idők azonban változnak, és a rájuk nehezedő nyomás hatására a dohányipari cégek egyre inkább úgy érzik, hogy reklámtevékenységüknek befellegzett. Úgy tűnik minden összeesküdött Nick ellen, hiszen tudományos kutatások egyértelműen bizonyítják a dohányzás egészséget károsító hatását, hovatovább halálos természetét; a fiának olyan apafigurára van szüksége, akire felnézhet; ráadásul Marlboro Man is haldoklik, és kész lerántani a leplet a tüdőrákról. Ez egyébként tényleg óriási döbbenetet váltott ki, mikor Marlboro Man bizony rákban halt meg.
A Philip Morris dohányipari cég 1954-ben vezette be a Marlboro Man figurát termékei népszerűsítésére, céljuk az akkoriban nőiesnek számító filteres cigaretták imidzsének megváltoztatása volt. A Marlboro Man a 60-as évektől egy cowboy, akinek figuráját az idők folyamán többen is eljátszották. A reklámalak évtizedeken át sikeresen hitette el a világgal, hogy a férfiasságot a dohányzás dobja meg, de nagyon – méghozzá a Marlboro szívása. A siker addig tartott, mikor a cowboyt alakító modellek közül kettő valóban tüdőrákban halt meg... Wayne McLaren rodeós, aki 1976 és 1978 volt a cigaretta modellje, 51 éves korában, 1992-ben hunyt el; halála előtt két évig egy dohányzásellenes kampányban is részt vett. A nála jóval ismertebb, a hatvanas évek elején alkalmazott David McLean 73 évesen, 1995-ben halt meg. Felesége, arra hivatkozva, hogy férje egy reklámfotózás során öt doboz cigarettát volt kénytelen elszívni, pert indított a Philip Morris ellen.
A két férfi halála a mai napig ütőkártyaként funkcionál mindenféle dohányzásellenes mozgalmak kezében, még akkor is, ha PM-es munkájuk előtt már mindketten szenvedélyes dohányosok voltak - McLean például állítólag már 12 éves kora óta cigarettázott.
A dohányipari cégek sikeres útját végezetül az keresztezte, mikor szépen lassan kezdett előtérbe kerülni az egészséges életmód.
Réz András megszívta
Az elmút 8-10 évben aztán rengeteg szigorítás történt: Itthon 2004-ben született meg azon határozat, miszerint nem lehet cigaretta-reklám az üzletek homlokzatán.
Köztéri reklámozásnak minősül, így tilos az üzletek homlokzatán cigarettát hirdetni - mondta ki a Legfelsőbb Bíróság. Tilos a kiskereskedelmi egységek homlokzatán cigarettamárkákat reklámozni.
Az Országos Dohányfüstmentes Egyesület több esetben kezdeményezett kiskereskedelmi egységek ellen pert azzal az indokkal, hogy a dohánytermékek köztéri reklámozásának tilalma az üzletek homlokzatára is kiterjed. A Dohányboltosok Szövetségének akkori nyilatkozata szerint ugyan belátták, hogy élelmiszerüzletben nincs keresnivalója egyetlen cigarettareklámnak sem, ám a szakboltoknál a homlokzati hirdetmény gyakorlatilag cégérként szolgált. Hát, ez van.
Szigorodott a szabály, olyannyira, hogy még Réz Andrást is megbüntették 2006-ban Tiltott dohányreklám közzététele miatt (holott ez mondjuk tíz éve éppen hogy menőnek számított...) Az esztétát, mint "reklámozót" 400 000 forint bírsággal sújtotta a Budapest Főváros Közigazgatási Hivatala. Ugyanebben a tiltottdohányreklám-ügyben a Multireklám Köztéri Médiaügynökség Rt. "mint a reklám közzétevője" 300 000 forint bírságot volt köteles fizetni.
Tűzbiztos cigaretta, elit dohány
Tény, hogy a dohányzás trendje, ha mondhatni, divatja leáldozóban van. Hiába a szuperül megdizájnolt, újszerű, lapos, csillogó, fémszínű dobozok, vagy a lassabban égő cigaretták- igaz, ez nem feltétlenül marketingfogás, hiszen több haláleset is történt ágyban dohányzás következtében. Ezek a cigaretták állítólag tűzbiztosak.
A másik eszköz pedig tehát a design, mint mondjuk az YSL csaknem ezer forintos cigarettája, vagy mondjuk az alacsonyabb áru Multifilter vékony, női cigarettája, sőt, még a méregerős Camel is új köntösbe öltöztette termékét. És akkor még nem beszéltünk az orchidea ízű cigarettáról.
Hm. Bizarr.
Csakúgy, mint mondjuk a mangó ízű dohány, aminek igazából semmilyen íze nincs, és ne is akarjuk elhitetni magunkkal, hogy nem kátrányt szívunk le, a tüdőnkbe, mélyen.
Többen értetlenül álltunk szemben annak idején a Black Death névre hallgató, fekete dobozú cigarettának felbukkanásakor. Nos, ha ezt egy eszes marketinges találta ki, akkor vagy másnap kirúgták, vagy egészen egyszerűen a dohányosok vevők a halálra. Mindenesetre fekete dobozos cigiből még mai is lehet találni a boltok polcain, szép számmal. Újszerű próbálkozás még a dombornyomásos cigarettadoboz, ami azért is jó, mert miközben egyik kezünkkel bagózunk, a másikkal babrálhatunk vele (vagy nem, de akkor mi is a lényege?). A lényeg tehát: mindennel próbálkoznak, légy résen, ne dőlj be!
Ha már dohányos vagy, akkor mondjuk már megette a fene, de talán van még remény! Szokj le, és no cigi! Mert tudjuk, hogy ciki...