Koronczi Endre a Budapest Galériában rendezendő Tükör című kiállításával a barátság-képek hosszú sorát fűzi tovább, melyek az emberi kapcsolatok spirituális potenciálját kutatja. A tükör-metafora segítségével e kapcsolatok szellemi természetéről szóló hagyományokat értelmezi újra.
Hamvas Béla szerint a barátságnak három kizáró oka van: a hiúság, a gőg és az irónia. A most nyíló Koronczi Endre kiállításon alaposan megvizsgálhatjuk eme állítás helyénvalóságát.A nyugati hagyományban a barátság közege és formálója a közös gondolkodás, beszélgetés, cselekvés. Koronczi művében ezt a felfogást provokálja. Vajon a csend – a körbeölelő tétlenség, melyről úgy véljük, ideális a magányos elmélyedés, gondolkodás számára, mennyire alkalmas olyan kapcsolatok kialakítására, amelyeknek épp kialakításuk folyamatában (és eredményeképpen) születnek gondolatok?
Koronczi Endre projektjében négy olyan ember van jelen, akik fontos szerepet játszottak és játszanak az ő művészi identitásának formálódásában.
A videók négy férfi négy aspektusát jelenítik. Ezekben a nehezen megnevezhető kapcsolatokban van valami az apa-fiú, a mester-tanítvány és a fivéri kapcsolat jellemzőiből. Az időtöltés jelenetei alapján szimmetrikus barátságoknak is vélhető kapcsolatok azonban aszimmetrikusak, és így, az aszimmetriában rejlő feszültség hozza létre és tartja mozgásban a szellemi, a képzőművészeti alkotáshoz is szükséges energiákat.
Az installációk, fotók, video-művek egyszerre idéznek valamiféle, a szellemi társnak szóló hommage-t, ajánlást és róluk alkotott portrészerűséget, ugyanakkor mégis ellenállnak az ilyesfajta besorolásnak. Az alapvetően két ember kapcsolataként elgondolt viszonyt kitágítva, a kiállítás felveti egyfajta – végtelenített – láncolat lehetőségét is.
Budapest Kiállítóterem
2009. január 16. – február 15.