Koronczi Endre a Budapest Galériában rendezendő Tükör című kiállításával a barátság-képek hosszú sorát fűzi tovább, melyek az emberi kapcsolatok spirituális potenciálját kutatja. A tükör-metafora segítségével e kapcsolatok szellemi természetéről szóló hagyományokat értelmezi újra.
Hamvas Béla szerint a barátságnak három kizáró oka van: a hiúság, a gőg és az irónia. A most nyíló Koronczi Endre kiállításon alaposan megvizsgálhatjuk eme állítás helyénvalóságát.A nyugati hagyományban a barátság közege és formálója a közös gondolkodás, beszélgetés, cselekvés. Koronczi művében ezt a felfogást provokálja. Vajon a csend – a körbeölelő tétlenség, melyről úgy véljük, ideális a magányos elmélyedés, gondolkodás számára, mennyire alkalmas olyan kapcsolatok kialakítására, amelyeknek épp kialakításuk folyamatában (és eredményeképpen) születnek gondolatok?
![](http://kulturpart.blog.hu/media/image/2009-01-13/7840384/koronczi_szoveg.jpg)
Koronczi Endre projektjében négy olyan ember van jelen, akik fontos szerepet játszottak és játszanak az ő művészi identitásának formálódásában.
A videók négy férfi négy aspektusát jelenítik. Ezekben a nehezen megnevezhető kapcsolatokban van valami az apa-fiú, a mester-tanítvány és a fivéri kapcsolat jellemzőiből. Az időtöltés jelenetei alapján szimmetrikus barátságoknak is vélhető kapcsolatok azonban aszimmetrikusak, és így, az aszimmetriában rejlő feszültség hozza létre és tartja mozgásban a szellemi, a képzőművészeti alkotáshoz is szükséges energiákat.
Az installációk, fotók, video-művek egyszerre idéznek valamiféle, a szellemi társnak szóló hommage-t, ajánlást és róluk alkotott portrészerűséget, ugyanakkor mégis ellenállnak az ilyesfajta besorolásnak. Az alapvetően két ember kapcsolataként elgondolt viszonyt kitágítva, a kiállítás felveti egyfajta – végtelenített – láncolat lehetőségét is.
Budapest Kiállítóterem
2009. január 16. – február 15.