Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Felhívás keringőre

Felhívás keringőre

Maul Ágnes a szerző friss bejegyzései 2009. 01. 14.
Rókavadászat Helsingőrben
2010-01-24 08:40:00

Hamlet szerepzavarral küzd, rendezőt játszik, rókára vadászik, előszeretettel szaladgál letolt gatyával és

2010 legjobban várt filmjei
2010-01-03 07:36:00

Egy halom folytatással és remake-kel találkozhatunk 2010-ben a mozikban. Ennek ellenére nem úgy tűnik, hogy

Mesés karácsonyt mindenkinek!
2009-12-20 14:11:00

Még nem késő gondoskodni arról, hogy igazán mesés karácsonyunk legyen. Szétnéztünk a gyerekeknek készült

Avatar: nézel majd, mint a moziban!
2009-12-18 05:52:00

James Cameron Avatarjának sztorijával kapcsolatban megfogalmazódhat bennünk, hogy ezt már ezerszer láttuk. De

további bejegyzések a szerzőtől »

Az első pillanattól kezdve, ahogy meglátjuk a vicsorgó kutyacsordát a sötét utcákon át rohanni, Ari Folman filmje magával ránt. Együtt haladunk őrjöngő kutyákkal, pusztító tankokkal, utazunk térben, időben és a képzeletben. Megrázó és felejthetetlen utazás a Libanoni keringő, ugyanakkor katartikus és tisztító erejű is, hiszen megmutatja, hogyan kell szembenézni egy történelmi traumával.

Amikor egy interjúban Ari Folman rendezőtől megkérdezték, hogy mi volt a legnehezebb a film elkészítése során, azt válaszolta, hogy magának a történteknek a felidézése, a szembenézés a múlttal, és annak tudatosítása. Filmjének fő motívuma ez a tudatosodási folyamat, főszereplője pedig saját maga animációs képmása. A történet elején gyerekkori barátja megkeresi, hogy elmesélje neki rémálmát az őt üldöző 26 kutyáról, mely a libanoni háború óta, vagyis húsz éve kísérti őt. Amikor a barát megkérdezi, hogy emlékszik-e a háborúra, csökönyösen ismételget egy szót: Nem, nem, nem.

Történelmi háttér

1982 júniusában Izrael bevonul Dél-Libanonba, miután Izrael északi városait már évek óta bombázták libanoni területről. Pár héten belül eljutotnak Bejrút határáig. Augusztusban Libanonban köztársasági elnökké választották az Izrael által támogatott Basir Dzsemajelt.

1982 szeptember 14-én, miközben a falangisták főhadiszállásán beszédet tart, egy bombamerényletben meghal Basir Dzsemajel. A felelősök a mai napig ismeretlenek.

Bosszúból szeptember 16 és 18 között a falangisták a Bejrútban lévő Szabra és Satila palesztin menekülttáborban módszeresen és kivételes kegyetlenséggel mészárolnak le körülbelül 3000 civilt, nőket, gyerekeket, és idős embereket. Az izraeli katonai vezetés tudomást szerez a dologról, mégsem lép közbe. A vérengzés hatására Tel-Avivban 400 ezren tüntetnek, az akkori védelmi minisztert, Ariel Saront bűnösnek találják, mert nem tett azért, hogy megállítsa a tömegmészárlást, Izrael kivonja csapatait Bejrútból és tárgyalásokba kezd az új elnökkel, Basir testvérével, Amin Dzsemajellel.

A kiindulópont tehát a legegyszerűbb reakció, a teljes tagadás, a megtörténtek meg nem történtként kezelése, de a megpiszkált emlékeket már többé nem lehet visszanyomni a tudat mélyére. Miután újra és újra bevillan agyába egy kép, amint ő és katonatársai meztelenül az éjszaka közepén nesztelenül kisétálnak a tengerből és eléjük tárul egy lebombázott város képe, nekilát, hogy felkeresse azokat, akik ott voltak vele a háborúban, hogy az ő emlékeikből összeállítsa sajátját.



Elkezdődik a furcsa keringő az egyetlen megmaradt víziószerű emlékfoszlány körül, mely köré lassan felépül egy történet, az 1982-es libanoni háború, valamint a Szabra és Satila menekülttáborban lezajlott tömegmészárlás története, ahogy azt egy akkor 19 éves fiú látta.

A Libanoni keringő amióta vetíteni kezdték a világ mozijai sorra nyeri a fesztiváldíjakat. Az Európai Filmakadémia a zenéjét jutalmazta, az amerikai Filmkritikusok Nemzeti Társasága az év legjobb filmjének kiáltotta ki, a Brit Független Filmdíj-átadáson és a Golden Globe díjátadón pedig a legjobb idegen nyelvű film díját kapta meg. A széleskörű elragadtatás érthető. Ez a dokumentumfilmet, az animációs filmmel ötvöző mozi nemcsak mondanivalóját tekintve fontos, de tökéletesen szerkesztett munka, lenyűgöző képekkel, és kivételesen jól válogatott zenékkel.


Ahogy maga a cselekmény is egyben szól valós események utáni nyomozásról és a lelken belüli kutakodásról, úgy a képeket is felváltva érezzük szürreális vízióknak, vagy épp a valóság híradószerűen tálalt, reális másának. A film nem a Richard Linklater által a Kamera által homályosanból ismert úgynevezett „rotoscoping” technikával készült, - amikor egy előre leforgatott filmet képkockáról képkockára rajzolnak át animációvá –, így nem egy homogén képi stílussal találkozunk. A vegyes, (kézi rajzi, két-és háromdimenziós) technikáknak köszönhetően hol sablonszerű, sematikus ábrákat, hol teljesen filmszerű jeleneteket látunk, attól függően, hogy az aktuális jelenet hangulata mit kíván meg. Ugyanígy változnak a színek és tónusok is. Bombák és rakéták robbanásai színezik szürreálisra a valóságot, ugyanakkor valóságos színekben látjuk például Ari képzelődését a valójában rommá lőtt, kifosztott bejrúti repülőtér luxustermékeket áruló tarka duty free shopjairól és a kedvelt turista célpontok felé indulásra kész repülőiről.


Szintén érdekes mix a fim zenéje, mely tökéletesen illeszkedik a film különböző rétegeihez. A diszkó hajón, amelyen a fiatal fiúkat a háborúba viszik, a nyolcvanas évek szintipop bandájának, az OMD-nek a slágere, az Enola Gay szól, mely nem mellesleg arról a repülőgépről kapta a nevét, amelyik Hiroshimára ledobta az atombombát. Amikor a háborúból egy nap eltávozást kapott Ari elindul, hogy visszaszerezze barátnőjét, aki a háború előtt kidobta őt, Johny Rotten-féle Public Image Ltd.-nek a száma harsog: This is not a love song. De látunk groteszk háborús videóklippet miközben a Cake együttes száma alapján (I bombed Korea) készült I bombed Beirut című dal szól, és hallunk Bach zongoraverseny átiratot is, de a leghatásosabb zenei élmény mindenképp az a jelenet, amely a film címét is adja. Frenkel, az egyik katonatárs transzba esve „táncol” fegyverével a kezében golyózáporban Beirut utcáin az akkor már meggyilkolt Basir elnök házfalakra ragasztott arcképei között Chopin keringőjének dallamára.



A már-már emelkedett hangulatot a nyers valóság követi. A szervezetből kilökődött emlék, a meggyilkolt elnök halálát követő embertelen mészárlás, melyben ha csak szemtanúként is, de cinkosságot vállalt, végre kristálytisztán rajzolódik ki Ari előtt és előttünk is. A megtisztuláshoz, a feloldozás esélyéhez szükséges szembenézés pedig már nem tűr meg semmilyen torzítást. A rajzolt képeket felváltják az eredeti, híradós felvételek, halottaikat sirató, jajgató asszonyokról, és a brutálisan legyilkolt nők, férfiak és gyermekek hulla halmairól.

Libanoni keringő (Waltz with Bashir)
színes feliratos izraeli-német-francia animációs film, 90 perc, 2008
Rendező: Ari Folman
Forgatókönyvíró: Ari Folman
Zeneszerző: Max Richter

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Külföldi

Ajánlott bejegyzések:

  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr147840442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard