Valaki a moziterem előtt várakozva azt mondta: "Kosztümös film, ráadásul Keira Knightley-val? Nem túl csábító..." Nos, biztosan állíthatom, hogy az úr elégedetten távozott a moziból, hiszen A hercegnő se nem romantikus giccs, se nem csajos szerelmi dráma, hanem egy zseniális és tökéletes alkotás arról, milyen az, ha a felszínen az élet tökéletes, a valóságban azonban maga a pokol.

Keira Knightley egyébként valószínűleg már drótozott szoknyában és korabeli kosztümben született, hiszen kétség sem fér ahhoz, a hercegnő szerepét rá öntötték, neki találták ki, és az csakis az övé.
A hölgyemény nem is hagyta cserben a rendezőt, hiszen Georgina Spencer bőrében bizony remekül megállja a helyét.
Devonshire hercegének esetében pedig aligha akad ember a talpán, aki tudja hozni azt, amit Ralph Fiennes: gyűlöletes, érzéketlen, néhol kegyetlen, rideg herceg, aki mégis, valamilyen megmagyarázhatatlan oknál fogva végtelenül csábító nemcsak a történetben szereplők számára, de nekünk, nézőknek is.
A film beharangozója kihangsúlyozza, hogy Diana hercegnő Georgina hercegnő egyenes ági leszármazottja - bár sokak szerint enyhén ízléstelen ezzel eladni az amúgy is jól sikerült alkotást. Szerencsénkre a film első képkockái után azonnal elszakadunk ettől a képtől és párhuzamtól -jóllehet, valóban egy karizmatikus, népszerű, ám mégis boldogtalan nő életébe nyerhetünk betekintést.
A XVIII. század végén játszódó kosztümös dráma Georgina Spencer történetét

Georgina odaadó anyaként brilliáns elméjével kivívja mindenki rajongását, kivéve egyvalakiét: saját férjének szívét nem képes ellágyítani, ám egy idő után nem is vágyik erre, hiszen Devonshire hercege kegyetlenül megalázza többször is. A hercegnő minden vágya, hogy a házasság felbomoljon. Szerelembe esik hát Grey grófjával, ám e kapcsolat soha nem teljesülhet be... Mindemellett tanúi lehetünk egy furcsa, bizarr szerelmi háromszögnek is Lady Bess-szel, aki egyben legjobb barátnője is, majd férje ágyasa, végezetül, Georgina beleegyezésével a herceg későbbi felesége lesz.
A tökéletes témaválasztáshoz és a remek szereplők mellé tökéletes stáb dukál: Pados Gyula briliáns tehetségéről és finom munkáról tesz tanubizonyságot, de persze, ez nem is meglepő. Csodálatos, apró részletekre hívja fel a figyelmet: az alig észrevehető mozdulatokra, a lágy, vagy kemény kézfogásokra, az érzelmes, vagy érzéketlen érintésekre, vagy például a Georgina derekán látszódó fűző lenyomatára.
Richard B. Sheridan drámaíró A rágalom iskolája című korabeli darabját, mely a filben is feltűnik, a hercegnő ihlette.
(Bullet Boy, The Line of Beauty) aligha ismert hazánkban. Ám biztos, hogy A hercegnő után gyakrabban fogjuk nevét hallani, hiszen a recept bevált, és alkotása tényleg lenyűgöző lett.
A hercegnő kulcsfontosságú eleme a szex, ám közel sem arra megy ki a játék, hogy hosszú, erotikus, túlfűtött jelentekkel nyerjék el a néző tetszését. Georgina ugyanis, aki szűzen megy férjhez, lassan hozzászokik a durva és megalázó együttlétekhez, ám legjobb barátnője, Bess segítségével megtudja, milyen a lágy érintés, az érzéki szeretkezés. Ám ne számítsunk leszbikus jelenetekre, a két nő érintkezését éppen csak egy hajszál választja el ugyanis attól, hogy ne csupán "baráti segítségnek" állítsák be a képsorokat.
És a filmben pont ez a fajta hajszál, és a színes skála a legszebb - Dibb a durvaságtól a lágyságig ide-oda zongorázik, mind az érzékek, mind a szexualitás skáláján.
Mindeközben az is kiderül, Keira Knightley-nak az anyaszerep is remekül áll. Jellemfejlődése közben pontosan nyomon követhető, hogy a házasságra vágyó lánykából hogyan válik egy kemény, okos, gondolkodó asszony és csodálatos anya egyszerre.

A hercegnőben megjelenik a korabeli média, pontosabban a bulvár- hol jó, hol rossz hírek, ám leginkább pletykák jelennek meg a hercegnőről és kalandjairól; szeretőjével való kapcsolata is kiszivárog, szóval, nagyjából minden úgy működött, mint ma.
E filmmel a kor legnagyobb problémáját, a szabadság kérdését, a kemény politikai érdekeket és befolyásokat is közelebbről ismerhetjük meg.
A Hercegnő Amanda Foreman életrajzi regényén alapul, ami 1997-ben elnyerte a rangos irodalmi Whitbread-díjat az életrajz kategóriájában. Foreman életrajza hónapokig szerepelt a brit könyveladási listák élén. Gaby Tana producer 1998-ban szerezte meg a filmes jogokat.
Szomorú, ám hiteles korkép A hercegnő, amellyel több, mint valószínű, hogy mind a rendező, mind Pados Gyula és a főszereplők is díjakat zsebelnek be hamarosan.
A hercegnő- színes feliratos angol-francia-olasz történelmi dráma, 110 perc, 2008
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott
Dolby Digital
rendező: Saul Dibb
író: Amanda Foreman
forgatókönyvíró: Jeffrey Hatcher, Anders Thomas Jensen, Saul Dibb
zeneszerző: Rachel Portman
operatőr: Pados Gyula
jelmeztervező: Michael O'Connor
látványtervező: Michael Carlin
vágó: Masahiro Hirakubo
szereplők:
Keira Knightley (Georgiana Spencer, Devonshire hercegnője)
Ralph Fiennes (Devonshire hercege)
Charlotte Rampling (Lady Spencer)
Hayley Atwell (Lady Bess Foster)
Dominic Cooper (Charles Grey gróf)
Simon McBurney (Fox)