Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Szólóban és párosban

Szólóban és párosban

Lengyel Péter a szerző friss bejegyzései 2009. 01. 19.
A megtáncoltatott Platón
2009-05-02 08:02:00

Miközben a Tavaszi Fesztivál véget ért, elindult a Táncfórum előadássorozata és elkezdődött a Trafó

Egy bohóc flörtje a Pillangókisasszonnyal
2009-04-29 08:01:00

Egy bohóc esete a Pillangókisasszonnyal… nem hangzik rosszul. Az április 16-30-ig tartó, a Nemzeti

Felkelés a Trafóban
2009-04-16 08:11:00

A Trafó március hatodikán izzította be a 200 % tánc programját. A Nemzeti Táncszínház pedig már korábban

Mozart koncert szenvtelenül
2009-04-09 12:44:00

Skócia kulturális nagykövetének tartott kamara együttes, a Skót Kamarazenekar szinte az egész világot bejárta

további bejegyzések a szerzőtől »

Egyedül nem megy? Sebaj, keress egy párt magadnak. Kettőn áll a vásár? Úgy is jó! Szólóban vagy duóban egyre megy. Az Orkesztika Alapítvány 1999-ben hirdette meg, és 2000 óta rendezi meg Szóló-, 2002 óta Duó Tánc Fesztiválját. Idén a megmérettetés a Mu színházban volt január 8-13-ig. A díjazottak fellépésének a Millenáris adott otthont.

Örvendetes, hogy valami, ami teljesen magyar ötlet és kezdeményezés a kultúra amúgy is hányattatott, göröngyös humuszán elérte a világ legkülönbözőbb sarkait. A SzólóDuó Fesztivált szervező Orkesztika Alapítvány a magyar mozdulatművészet száz éves hagyományának ápolásával, megőrzésével és értékeinek közvetítésével foglalkozik. A 2009-ben tizedik alkalommal megrendezett Fesztivál hazánkban egyedülálló, az egyetlen nyitott pályázati rendszerrel működő kortárs táncfesztivál.
 
A Szóló és Duó Tánc Fesztivál 2005-től kiterjesztette szárnyait más nemzetek fölé is, és így egyre rangosabb zsűri jegyzetel, vitatkozik és díjakat oszt a közönséggel együtt. A Fesztivál nem kisebb célt tűzött ki, mint azt, hogy mindenkiben, akiben van cufla, energia, kreativitás, és sűrűn csókolgatják homlokukat a múzsák, mutassa meg mit tud. A cuppanások intenzitását évente szakmai zsűri ellenőrzi és akiben lát fantáziát, díjakkal ostromolja. Az ötlet progresszív, nincs igazán korhatár 16-100 évig és a fölött (de tényleg, volt egyszer egy 80 éves jelentkező, csak idő közben lebetegedett) nincsenek stílus korlátok, előadó felkérhet koreográfust és fordítva. 

A szárnyaszegett Ikarosoknak itt nincs helye, inkább a szárnyaikat próbálgató sasfiókáknak, de meglett „öreg medvéknek” is jut egy két brummogásra tér és idő. Szóval szabad dolgok ezek, mint a madár. A tíz év alatt már külföldre is elért a Pegazus-szárny s Mexikótól Izraelig jelentkeztek a jelöltek. Az idén Prágában és Varsóban rendezték a „társfesztiváljait", summa summárum nemzetközivé lett a világ… 

A gálaesten ülök a Millenárisban. Bíborfüggöny és gongszó helyett egy illusztris vendégprodukció nyitja fel a színpad sötétjét: Horváth Csaba koreográfiája, Blaskó Borbála előadásában és Dresch Mihály zenéjével. Bár nem tartom magam skrupulus és szőrszálhasogató embernek, de azért a balettpadlót rendesen kifeszíthették volna, így merőleges szorgalmas vakondtúrások tarkították a két részes estét, s ez különösen a takarásokban lévő utcafények légkörében vált igen szembetűnővé. Nem baj, nem lehet minden tökéletes, a tisztességesen két nyelven felkonferált rövid táncművekre voltunk kíváncsiak, és meg is töltöttük a Minnerális Teatrum nézőterét. 

Meg kell jegyeznem, hogy a szólók és duettek műfaját nem lehet félvállról venni (hol vagy Laczfi nádor?!) ezt igazán az tudja értékelni, aki volt már hasonló helyzetben, s a nagyérdemű előtt már bizonyított. Két dolgot hadd említsek: Egy akármekkora térnek is van súlya, amit még kíváncsi szemek is átjárnak. Minden tekintet téged néz, barátok és ellenségek szempár-kereszttüzében csak egyvalamit tehetsz – szó szerint – magadat adhatod. A másik az, hogy lekötni egy bizonyos ideig a nézők figyelmét, - egyedül, vagy párban - nem semmi dolog, tisztában lenni a „mágiával”, a nézőkkel való „nagy találkozás” felelősségével, és egy komoly felismeréssel: a pillanatok ezredrészei megváltoztatásának kulcsa a te kezedben van. 

„Nagyító alatt” jobban kidudorodnak a részleteid, előnyeid s hátrányaid. De ez az előadóművészet lényege, s különösen a színészé, Grotowski-s megközelítésben: a teljes lemeztelenedés, másként nincs értelme. Nem kívánom értékelni a látottakat, ezt a zsűri és a közönség megtette. Iskolától és mestertől függ majd, mennyire hatolnak az előadók a „játék” mélyére, s az ami nagy kihívás: mennyire alakítják majd át a tánc nyelvét 21. század kihívásainak megfelelően. Számomra Arany virág humorral fűszerezett szólótánca s az izraeli páros duója maradt a lelkem felületén, de értékelem, hogy a cél nem a „tökéletesség” megmutatása volt. 

A gálaesten bemutatott táncművek nem produkciók voltak – a minden úgy smakkoljon, ahogy kell szellemében – hanem kísérletek, s ez igazán erőssége volt az estének. Fontosak a nevek, a hús-vér alkotóké és a díjaké: Legjobb szólótánc a lengyel Aleksandra Dziuroszé, a „The last day” című darabjáé, a legjobb duótánc Ron Amit, Mor Shani Izraelből. A közönség díjai: „Valami... én és köztem” a holland Brian Tjon Tjauw Liem, a magyar Gaurean Ottilia, Simkó Beatrix „Gyújtópont”-ja. Az Orkesztika Alapítvány különdíjában részesült - a mozdulatművészethez legközelebb álló mű díja az „Angyalszárny... volt” címet viselte, koreográfia, előadó Fülöp Ágnes. Különdíjak: Az Európa Kulturális Főváros Pécs 2010 Terpsichore kurzus program ösztöndíjasai: a cseh páros Marie Janeèková, Helena ©»ávová, Monika Èástková, „Pszichogramma” előadásukkal nyerték el. 

Örülök, hogy tehetségeket látok, jó ötletet, ha nem is mindig kidolgozott, humort is néhol. Kellemes érzésekkel távoztam, s tovább szurkolok azoknak, akik még hisznek a táncban, a művészet formáló erejében, az adásban s a mindenkori legnemesebb dologban a találkozás „szentségében”.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Tánc

Ajánlott bejegyzések:

  • Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes
  • Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián
  • Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza
  • Közép-Európa Táncszínház - Maciej Kuźmiński - Négy évszak Közép-Európa Táncszínház - Maciej Kuźmiński - Négy évszak

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr297840738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard