Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Tavasz ébredése először

Tavasz ébredése először

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 01. 20.
Együtt lenni jó – újra itt a Kispesti Városünnep!
2025-06-06 17:30:12

Idén ismét megrendezik a 19. kerület legnagyobb szabadtéri rendezvényét a Kispesti Városünnepet, a már

Összemuzsikálni a nemzetet – A Halmos Béla-díjak 2025-ös átadója
2025-06-06 08:14:56

A nemzeti összetartozás napján, Halmos Béla születésnapján tizedik alkalommal adták át a Hagyományok Háza

Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével
2025-06-05 17:22:00

A 70-es évek Magyarországán játszódó Kémfaladatok kezdőknek című komédia egy nagyravágyó balatoni

David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért
2025-06-05 10:01:36

A természettudós látványos dokumentumfilmje az óceánok varázslatos világába kalauzol, miközben sürgető

további bejegyzések a szerzőtől »

A tavasz idén háromszor is ébred Budapest színházi évedjában: Horváth Csaba koreográfiájaként és musical formájában is látható lesz majd. A prózaváltozat most került bemutatásra a Karinthy Színházban.

A jó színházhoz minimum kell egy jó darab, jó színészek és egy jó rendező. Ezek együtt képesek arra, hogy több mint száz évvel megírása után is hasson a történet, a szöveg. Az elkészült előadás igazolja, mennyire aktuális a téma: a felnőtt és felnövő generáció közötti feszültség, amelyet számos tabu és berögzült koncepció, életvezetési modell gerjeszt. Annak ellenére, hogy körülvesz minket a testkultuszról, a szexualitásról való audiovizuális, mediálisan támogatott „beszéd”, esztétika, Wedekind koráéhoz hasonló prüdéria is jellemzi társadalmunk. 

A „szex, szerelem, gyengédség” alapvetően intim közeget igénylő területe pont az olyan intimebb, érző környezetből szorul ki, mint a család, iskola: legyen az korlátoltság, az egyéb információforrások bősége, a felelősségtudat vagy az idő hiánya miatt. Kíváncsi lennék például, hogy Jancsi fiú társához intézett szerelmi vallomását megbeszéli-e majd valaki is a jórészt középiskolás közönség ezen a ponton kuncogó és elpiruló tagjaival. 

Pár kivételtől eltekintve azonban a fiatalok többsége őszinte figyelemmel követte a kevés húzással élő, a jeleneteket és elemeket a maguk komplexitásában megtartó előadás történéseit. Ennek pedig kevéssé a rendezés átgondoltsága, szimbólumokkal és motívumokkal operáló következetessége az oka, mint a színészek teljesítménye, és nem utolsó sorban életkora – attól függetlenül, hogy a rendező minden bizonnyal előfeltétele az utóbbiak működőképességének.
Vidovszky György újra fiatal „kamaszszínészeivel” dolgozott, élükön a két főszereplőnek tekinthető Dér Zsolttal és Koloszár Andrással. 
Sőt, érdekes, az autentikusságot emelő fogás, hogy a Dér család többi tagja is fellép: a színlap alapján feltehetően Dér Zsolt szülei alakítják Dér Zsolt szüleit, a független szellemű anya figuráját teázó, füstölőillatba burkolózó asszonnyá formálva, hogy Wendla kerekded anyukájának korlátoltsága lehessen a másik véglet a nevelési liberalizmus skáláján. Ezzel a pedagógia máig megoldatlan kérdésfelvetéséig vezet el a darab: mi a helyes nevelés, hol és hogyan húzzuk meg a felnövő gyerekek szabadságának határait úgy, hogy az ő érdekeiket tartjuk szem előtt. 

A fiatal színészek szájából egyszerűen hitelesen hatnak a mondatok. Azt is írhatnám, hogy egyszerűen és hitelesen. Még az olyan, ma már kevéssé hihető jelenetek is működnek, amikor Wendla a gyerek keletkezésének titkát kutatja, és az anya válaszával megelégedve nem érti, nem tudja: gyereket vár. A szövegben első olvasásra talán eltűnő sorsok is felvillannak és fennálló, aktuális problémaként elevenednek meg, mint a szülei által fizikailag bántalmazott Ilze, vagy a perverz, gazdag férfiaknak kiszolgáltatott örömlány, Zsuzska története. 

A rendező nem ad a fiatalok kezébe és szájába hamis, őszintétlen eszközöket, hangsúlyokat. Ok-okozati, részletes karakter-elemzés látszik a produkción, ahol még a szürreális jelenetek is egyszerű eszközökkel, ámítás nélküli megoldással élnek. Wendla és Menyus szerelmi együttléte a lenti kamrában zajlik, és egy kamera vászonra vetítve mutatja jelenetet, a halott Marci feje valóban a hóna alól néz ránk a borostyánnal sűrűn beborított térben. A projekciók és a zenei betétek, a németül elhangzó dalok nemcsak kiváló hangulatfestők, de korokat csúsztatnak egymásba szinte észrevétlenül. 

Az előadásban a szürreális, a szorosan vett cselekménytől elemelkedő részek, a tanárok torz karikatúrái sem kerülnek húzásra: minden kimondható, eljátszható, vállalható. Minden jelentést hordoz a mában is, és mindeközben esztétikai élményt nyújt. Nemcsak valódi és örök kamaszoknak. 


Frank Wedekind: A tavasz ébredése – kamaszelőadás valódi és örök kamaszoknak
R: Vidovszky György
FSZ: Dér Zsolt, Koloszár András, Pomlényi Attila, Császár Réka
Bemutató: 2009. január 15., 19:00
További előadások: 2009. február 11. 14:30 és 18. 17:00

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr227840734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard