Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A szamurájok és revolverhősök újra együtt

A szamurájok és revolverhősök újra együtt

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 01. 24.
A magyar népi kultúra ünnepe: új évad kezdődik a Hagyományok Házában
2025-09-11 15:55:34

A Hagyományok Háza új évadában a magyar népi kultúra életerejét és gazdagságát ünnepli: tánc, zene

Cannes-tól Velencéig: nemzetközi sikerfilmek érkeznek a Mozinet Filmnapokra
2025-09-11 07:34:38

Fesztiválsikerek, friss magyar alkotások és különleges filmes élmények várják a közönséget a 15. Mozinet

Felfelé hulló eső és xenobotok – különleges kiállítás a LAM-ban
2025-09-10 12:00:00

Fény, tudomány és művészet találkozása: a More Than Human című nemzetközi tárlat az emberi nézőpontot

VALMAR – Év végi szuperkoncert az Arénában
2025-09-10 09:49:39

Marics Peti és Valkusz Milán hatalmas bulival zárja az évet az Arénában – slágerek, meglepetésvendégek és

további bejegyzések a szerzőtől »

A szamuráj- és western-mozihagyomány kedvelői számára nyilván ismert történet szerint Akira Kurosawa 1961-ben elkészítette A testőr (Yojimbo) című mozit nem kevéssé használva benne a western filmek képi és tartalmi hatáselemeit. Három évvel később ebből forgatta le Sergio Leone az Egy maroknyi dollárért című filmjét, mellyel új minőségi kategóriát nyitott a spagetti-westernek sorában.

A rendező, Kurosawa és forgatókönyvírója, Kikushima Ryuzo ezt követően nem sokat habozott, beperelte a másolat olasz készítőit a szerzői jogok megsértéséért, és a pert annak rendje és módja szerint meg is nyerték a japánok. Az itélet értelmében a felperesek a spagetti-western teljes nyereségének 15%-át megkapták, ezen fölül ráadásul a film távol-keleti forgalmazásának jogait is. Kurosawa később elárulta, hogy ezzel több pénzt kerestek, mint amit az eredeti alkotás, a különben mesteri Yojimbo
összesen termelt.

Takashi Miike, japán rendező épp ezt a már jópár kiváló formában celluloidra rögzített történetet dolgozta fel ezúttal újra - számomra legalábbis - felejthető módon. A Sukiyaki Western Django elődeivel szemben egy pillanatig sem komolyan vehető alkotás teli s tele az elődök emblematikus jeleneteinek szereotipizált felböfögéseivel. Nem is igazán tudnám megmondani, hogy ez a film vajon tisztelegni akar-e Kurosawa és Leone filmjei előtt, vagy inkább a paródiája kíván lenni azoknak. Nos, ha tisztelgés, akkor minden drámaiságot és hősiességet nélkülöző, felszínes és habkönnyű darab, ha azonban paródia, nos, akkor részemről o.k., mindössze annyi észrevételem lenne, hogy egyáltalán nem lehet rajta röhögni.

A sztori nyilván sokak számára ismerős: jóképű idegen érkezik a bandaháború sújtotta, szinte teljesen elnéptelenedett kisvárosba, ahol hamar kiderül, jobban és főleg gyorsabban lő, mint a szerencsétlen kisembereket sanyargató suttyó gengszterek. Felajánlja ugyan szolgálatait mindkét rivális bandának, ám eszében sincs velük tartani, inkább a meggyötörtek és kiszolgáltatottak védelmére siet. Egyszer ugyan elkapják és rendesen véresre is verik, hogy majdnem belenyomorodik, ám szerencsésen túléli ezt is. Talpra áll, hogy önzetlenül megmentse azokat az elmondhatatlanul sokat szenvedett szerencssétleneket, akiknek senki más nem segítene. Ezután pedig felhasználva a természetes ellentéteket megkönnyíti a rivális kánoknak, hogy leszámoljanak egymással, melyet követően egy végső párviadalban elintézi a tök egyedül élve maradt, legyőzhetetlennek hitt bandafőnököt, hogy aztán mint aki jól
végezte dolgát, ellovagoljon a nyomás alól épphogy éledező faluból. Hogy ez a maroknyi dolláros Leone-film, vagy a Miike-féle weszterndzsángó sztorija? Nem vagy, hanem és.
Ami valóban érdekesnek mondható ebben a stílusában alaposan kimerülő, tartalmilag teljesen felszínes moziban, hogy a szamurájfilmből westernfilmbe átvitt történetet csak félig vitte vissza Japánba, a másik felét otthagyta az Egyesült Államok és Mexikó határán. Így fordulhat elő, hogy pisztolyból kilőtt golyókat szamurájkardok hessegessenek el, hogy japán lovasok cowboykalapban géppuskatűz alatt leljék halálukat, továbbá hogy japán akcentussal előadott angol nyelven értesülhessünk arról, hogy melyek a tradicionális harcművész legfőbb ismérvei. A filmben maga Quentin Tarantino is feltűnik egy mellékszerep erejéig (mellesleg ő a film egyetlen nem japán szereplője) és alaposan ki is éli pojácai hajlamait egy olyan börleszkben, melyben semmi kétség, tréfás látni őt. Csakhogy ezt a filmet cseppet sem Tarantino fémjelzi. Üres sttílusparodizáló bohózatnak mondanám, melynek a rendező minden elemét korábbi filmekből vette át, többek közt magából az 1966-os, címadó Djangoból. Sztereotíp gagyi, amiben mindenki rohadtul májerkedik, csak azt tudnám, hogy kerül egy szamuráj/western-filmbe zipzáros kapucnis pulcsi.

Azt el kell ismerni, hogy a film jól van fényképezve, és az is borítékolható, hogy Tarantino-Roriguez fanoknak be fog jönni, nekem már a Grindhouse-filmek se tetszettek. Aki a sárga bőrruhás, szamuájkarddal széjjelvagdalkozós jelenet miatt kedveli a Kill Billt, nos, az nézze meg ezt a filmet is, de mindenkit figyelmeztetek: a többi jelenettől messze elmarad.


Sukiyaki Western Django
színes feliratos japán western, 121 perc
rendező: Takashi Miike
forgatókönyvíró: Takashi Miike
zeneszerző: Kôji Endô
szereplők: Hideaki Ito, Masanobu Ando, Koichi Sato, Quentin Tarantino

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film

Ajánlott bejegyzések:

  • Előzetest kapott az Árva – itt a Saul fia rendezőjének új filmje Előzetest kapott az Árva – itt a Saul fia rendezőjének új filmje
  • Enyedi Ildikó és Paolo Sorrentino új filmjeit is díjazták Velencében Enyedi Ildikó és Paolo Sorrentino új filmjeit is díjazták Velencében
  • Négy titokzatos főhős egy lakásban - ismerd meg közelebbről az Egykutya főszereplőit Négy titokzatos főhős egy lakásban - ismerd meg közelebbről az Egykutya főszereplőit
  • Blue Heron: magyar közreműködéssel készült film lett a legjobb elsőfilm Locarnóban Blue Heron: magyar közreműködéssel készült film lett a legjobb elsőfilm Locarnóban
  • Osgood Perkins visszatér - Itt a Mindörökké előzetese Osgood Perkins visszatér - Itt a Mindörökké előzetese

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr777840690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard