A Pécska–Battonya vasútvonal újraépítésére irányuló törekvések is napirendre kerültek a hétvégén Battonyán, ahol Winkler Gyula EP képviselő megbeszélést folytatott Karsai József, battonyai polgármesterrel és Traján Kresztával, a magyarországi Országos Román Kisebbségi Önkormányzat elnökével.
A megbeszélés egyik fő témája a román-magyar közös kormányülések kiértékelése volt, és az ezeken születő keretegyezmények gyakorlatba ültetésének számbavétele. Ilyen kontextusban került napirendre a második világháború nyomán felszámolt Battonya-Pécska vasútvonal újraépítése.A Kárpát-medencei Magyar Képviselők Fóruma tavaly ősszel készített egy átfogó tanulmányt a XX. században felszámolt magyar határmenti kommunikációs vonalak felélesztéséről, hiszen megállapították, hogy a Magyarország határain kívül élő magyar közösségeknek közel 80%-a közvetlenül az országhatárok mentén él. így a velük való kapcsolattartásban nagy jelentősége lenne a Trianon, illetve a második világháború során felszámolt közlekedési vonalak újraépítésének.
A román-magyar határszakaszon is közel 20 ilyen köz- és vasúti átkelőt vettek leltárba, megállapítva azt is, hogy a mai gazdasági körülmények között melyek esetében volna indokolt az újjáépítés. A Pécska-Battonya vasút a gazdaságilag indokolt kommunikációs vonalak szférájába esett – mondta Winkler Gyula.
Hozzátette, hogy már e tanulmányt megelőzően, a harmadik román-magyar együttes kormányülésen elfogadták azt a határmenti operatív programot, amely a közlekedési és környezetvédelmi infrastruktúra fejlesztését szolgálja. Ennek finanszírozására az Európai Bizottság jóvá is hagyott egy 450 millió eurós keretet, amelyből többek közt a Pécska-Battonya vasút újraépítése is megvalósulhat. Az előpályáztatási határidő most február 15.-én zárul, de Battonya polgármestere közölte a hétvégén, hogy a kivitelezhetőségi tanulmány már készen áll. Ebből nyújtott át nekem is egy példányt, kérve hogy Brüsszelben támogassam a terv megvalósulását – mondta Winkler.