Több angol nyelvű filmes szaklap és internetes oldal is hírt adott a 40. Magyar Filmszemléről és a díjazott alkotásokról. A független filmes indieWire szerint például a hagyományhű és a modern filmkészítés, valamint a szerzői- és a közönségfilmek kiegyensúlyozott jelenléte jellemezte a szemlét.
Bár a cikk szerzője szerint a legtöbb bemutatott film nem állná meg a helyét nemzetközi fesztiválokon, üdítő kivételként az Utolsó idők, A hetedik kör és a Tréfa című filmeket említette. Mátyássy Áron, Sopsits Árpád és Gárdos Péter filmjében a várható nemzetközi fesztiválszereplések és lehetséges sikerek mellett az is közös, hogy mindhárom alkotás fiatal szereplők drámáin keresztül hívja fel a figyelmet az egymásra való odafigyelés, a felelősségvállalás és a tetteink következményeivel való szembenézés fontosságára - írja az indieWire.com.
Nagy Viktor Oszkár Apaföld című filmjéről "a mai magyar film reménysugaraként" esik szó a cikkben, amely hangsúlyozza, hogy a filmet méltánytalanul hagyta figyelmen kívül a szemle zsűrije. Az egyszerű vonalvezetésű apa-fiú történet a többi külföldi kritikus tetszését is elnyerte, hiszen ennek az alkotásnak ítélték a Gene Moskowitz-díjat.
A lazább filmkészítési módszerrel élő alkotók mellett a szemlén olyan rendezők filmjei is megjelentek, akik a precízen megkomponált, végletekig kidolgozott látvány hívei, ezek közé az alkotások közé sorolták Pater Sparrow 1 és Vranik Roland Adás című filmjét.
Hosszan méltatták Kenyeres Bálint fesztiválnyitó rövidfilmjét, a Repülés történetét is, amely az indieWire kritikusa szerint a Before Dawnhoz hasonló nemzetközi sikerekre számíthat.
A Hollywood Reporter írása szerint a Valami Amerika 2. díja a problémákkal küzdő kereskedelmi filmiparnak szóló szimbolikus támogatás is egyben. A film első része 2002-ben nézőcsúcsot döntött, és a készítők abban reménykednek, hogy a folytatás még több mozilátogatót vonz majd.
Az indieWire szerint azonban míg Herendi Gábor filmje a magyar közönséget biztosan, a régión és a kultúrkörön kívül eső nézőket - a fesztivál többi közönségfilmjéhez hasonlóan - feltehetően nem tudná meghódítani.
A Screendaily.com írása megjegyezte: a korábbi évektől eltérően a nagyjátékfilmes kategória 18 versenyfilmjét nem nemzetközi, hanem magyar filmes szakemberekből álló zsűri bírálta el.
A Hollywood Reporter a gazdasági válság kontextusában is említi a szemlét, Grunwalsky Ferencet, a Magyar Mozgókép Közalapítvány elnökét idézve utal arra: a globális válság közepette a magyar filmesek sem reménykedhetnek helyzetük javulásában. Pozitív fejleményként számol be ugyanakkor azokról a filmszemlén elhangzott bejelentésekről, miszerint az MMK együttműködési megállapodást köt ír partnerével a Berlinalén és újjáépítik a tavalyelőtt leégett Huszárik-stúdiót.