Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Vérbe fagyott nász sangriával

Vérbe fagyott nász sangriával

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 02. 10.
JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
2025-05-09 10:47:20

Jodok Vuille - ismertebb nevén JODOKCELLO - a klasszikus crossover új szenzációja, aki most először jön

Szárnyakat adni a jövőnek
2025-05-08 18:00:00

Folyamatosan eleget téve az egyre bővülő nemzetközi érdeklődésnek is, a MÁNE a hazai közönségre

Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
2025-05-07 18:00:00

A MÜPA színpadán bemutatott zenés irodalmi utazás ezúttal az általános iskola alsó tagozatosainak szólt –

Két hangon
2025-05-07 09:57:00

A Várfok Project Room következő kiállításaként két generáció, két médium és két világ mégis egy, az

további bejegyzések a szerzőtől »

Sűrű levegő. Egyenes tartás. Hallgató asszonyok. Lánccsörrenés, lódobogás. Múlt, szokások, átkok. Fekete gyász és fehér menyasszonyi fátyol. Narancsvirág. Késpengeél. Holdtükör. Vérfonalak. Halotti tor. És szerelem. A Honvéd Színház érző előadásában.

Már amikor az anya (Tóth Ildikó) gyászának kibomlását látjuk megmaradt fiával szemben, aki épp nősülni készül, sűrű kezd lenni a levegő: átok szorult a kör alakú aréna légkörébe, ahol a félbevágott citrom illatát, az esküvő nyomait a téren ténylegesen átgurított piros vérfonalak egymásba gabalyodó szálai lepik majd el. Pedig a színházterembe léptünkkor még déliesen érzéki zene szól, és egy furcsa figura (Dióssi Gábor) paradox módon kávéra kéreget, merthogy nem tud aludni, de talán átoktól tartva a pénzt nem teszi el. 

A darab végén „boszorkaként” ő hozza a hírt a várakozó nőknek, hogy a két rivális legény, a vőlegény és a már házas menyasszonyszöktető is halott.
Rusznyák Gábor rendezése kézenfekvő, letisztult metaforákban, szimbólumokban és átéhető emberi gesztusokban gondolkodik. Az arénában keringő emberek érzelmeik és hangulataik foglyai, a beléjük szorult szerelem, düh kitör, ha meglátják annak tárgyát, legyen az az elvesztett fiú gyilkosa, vagy az egykorvolt szerető. 
Mintha a szereplők előtt folyton vörös posztót lengetne a sors, ami minden szép szokás ellenére, beteljesül. Hiszen annyiféleképp lehet enni a lánykérés cukrozott kenyerét: finoman, mint egy menyasszonymadár (Kálóczi Orsolya) és ügyetlen-mohón, mint az anyjával lánykérőbe jött fiú (Chován Gábor). 

A színészek néhány gesztussal, jelenlétükkel képesek kifejezni az alapvető érzelmeket: Tóth Ildikó szájon csókolja egyetlenként megmaradt fiát, a későbbi szöktető (Domokos Péter) és felesége (Gecse Noémi) egymás ölében ülve tartanak a lakodalomba. A főszereplők viszonyait a némán hallgató vagy pletykálkodó közösség tagjai mélyítik el, merevítik meg meg minden jó szándék és együttérzés ellenére, mint a szintén gyászoló szomszédasszony (Szőcs Erika) vagy a sürgő-forgó cseléd (M. Simon Andrea). 

Az aréna cselekményén épp kívül eső szereplők mindig a közönség sorai közt foglalnak helyet. Így ők is tanúi a történéseknek: antik karként énekkel követik az eseményeket, amelyek a lakodalom közeledtével lassulni látszanak. Egyre több dal, néma, szimbolikus cselekvés – mint az öltözködés, a tánc – szakítja meg a dialógusokat. Ezek az érzelmek elszabadulásával inkább a kölcsönös vádak és a gyanú félmondataivá redukálódnak a szökevény pár keresésékor. 

Annak ellenére, hogy az egyszerű cselekmény előre tudható, balladisztikus drámaisággal feszül a nézőnek a megváltoztathatatlanság és ennek fényében a szereplők belső küzdelmének hiábavalósága. Egyfajta tartás van az előadásban; minden érzelmessége mellett illetve ellenére mélyről jövő fájdalmat, szenvedélyt képes a színpadra sűríteni. Komolyan közelít az ember kiszolgáltatottságának költőiségéhez, felfedve a közösség és egyén érdekeinek, határvonalainak elementáris ütközési pontjait. 
A kis közösségek merev szabályai a legkegyetlenebbek – vagy talán mégsem? Hiszen következetesek és tisztára szűrtek, mint a szétszórt fehér homok az aréna padozatán és a bizonyítékként kiterített halott férfiak látványa.
Tapsnak helye nincs. Gyász van, ima és halotti tor, kaláccsal, ahogy illik. A gyászolók megköszönik a részvételt, miközben részvétet nyilváníthatunk. A terített asztalnál csak nehezen jön meg az étvágy. Aztán mégis eszegetünk kicsit – lakodalmi kalácsot, halotti tor-feltéttel. Emberből vagyunk mi is.

F. G. Lorca: Vérnász
R: Rusznyák Gábor
FSZ: Tóth Ildikó (m.v.), Chován Gábor, Kálóczi Orsolya, Domokos László
Bemutató: Szkéné, 19:00, 90 perc
További előadások: MERLiN 2009. február 10., 11., 12., és 31. 19:00
A Honvéd Együttes saját színházi tagozata Honvéd Színház néven a 2002/2003-as évadban, Novák Eszter művészeti vezetésével nyerte el azt az arculatát, amely a továbbiakban megalapozta a jelenlegi formáját. Az új felállás lehetőséget teremtett egyfelől arra, hogy a sokarcú és világszínvonalon működő Együttes zene-, tánc- és énekkara nemcsak kiegészüljön, de a teljesség igényével és annak jegyében össze is fonódjék a színházi tagozattal. A létrehozott előadások - túl a szakmai sikereken - azért is különlegesek, mert legtöbbjük magára a társulatra íródott-rendeződött, tehát a Honvéd Színház egy nagyon eleven és jól körvonalazható színházi törekvést is a magáénak tudhat. Jelenlegi művészeti vezetője A Kátai István, a Vérnászon kívül az évad további tervei közt szerepel a MESÉT MONDOK DÍ DÁ DÚ – zenés mesefűzér egy részben, a HONFEE BOO – zenés álmodozás egy részben és a Facekontroll. Március végén a Szkéné és a MERLiN a Honvéd fesztiválnak ad helyet, aminek keretében a Honvéd több előadása is látható lesz.
További információk: www.honvedart.hu

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása
  • A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban
  • Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára
  • Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr17842438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard