A kávé-hívők évek óta várják, hogy végre-valahára megérkezzen hozzánk a Starbucks. Nos, ez valahogy nem akar megtörténni, de közben megjelent Magyarországon egy másik nagyágyú, az egy év híján 40 esztendős, angol Costa Coffee. Azt nem lehet mondani, hogy feltűnés nélkül érkezett, hiszen már csaknem fél éve lehetett látni a cég „hamarosan nyitunk” plakátjait városszerte. Váci utcát és Andrássy utat, és Nádor utcát is emlegettek a nyíló kávézók leendő helyszíneként, végül január utolsó napjaiban az Astoriánál nyílt meg az első magyarországi Costa Coffee.
Mivel már korábban leteszteltük a versenytársakat, a Californie Coffee Companyt, a Coffeshop Companyt a Gloria Jean’s-t, és a Coffee Heavent is, természetesen ezt sem hagytuk ki.Egy hétköznapon nem sokkal tizenegy után érkeztem, ekkor még nem volt nagyüzem, ám alig fél óra múltán, dél körül már nyüzsögtek a kávézni vágyók az üzlethelyiségben. Azóta tapasztaltam, hogy esténként is ki lehetne tenni az ajtóra a "telt ház" táblát, ami nyilván jó az üzletnek, de nem mindig jó a vendégnek. Mivel a kicsi alapterületre a lehető legtöbb ülőhelyet igyekeztek bepréselni, az emberek időnként kénytelenek egymás személyes terébe is behatolni, és ha nem sikerül egy félreesőbb asztalt kifognunk, előfordulhat, hogy ahányszor el akarnak menni a székünk mögött, fel kell állnunk, hogy elférjenek. A szűkösség érzetet még fokozza - és ezért tényleg jár "pontlevonás" -, hogy nincsenek fogasok, következésképp a nagykabátot is jobb híján a szék támláján kell tárolni.
Mindezzel együtt a kávézó hangulata barátságos, hívogató. Elsőre feltűnik, hogy az emberek nem irodájuk kihelyezett székhelyének, illetve luxuskollégiumnak tekintik a helyet. Míg például a Teréz körúti California Coffee Companyban előforduló vendégek egyik fele a magányos, öltönyös-laptopos típusba tartozik, másik fele pedig a nagyvilági egyetemista kategóriába, aki valószínűleg már fél napja fetreng ugyanabban a fotelban, addig a Costa vendégei inkább olyanok, mint egy hagyományos kávézó közönsége. Az egész hely atmoszférája közelít egy klasszikus kávézó kuckós, duruzsolós hangulatához.
Akik már itt vannak
A hazánkban megtalálható amerikai életérzésre alapozó coffee to go franchise kávézóknak érdekes módon egyike sem amerikai. A California Coffee Company valójában német, 2005-ben nyitották meg első kávézójukat Budapesten, azóta két fővárosi, egy biatorbágyi és egy kecskeméti üzletük működik.
Az ugyancsak 2005-ben hozzánk érkező Coffeshop Company egy osztrák cég, és három budapesti üzletben ihatjuk a kávéjukat.
Az ausztrál Gloria Jean’s 2007 óta van jelen a hazai piacon, jelenleg három fővárosi üzlettel.
A lengyel Coffee Heaven tavaly érkezett meg hozzánk és szintén három fővárosi üzlettel képviselteti magát.
És most itt a gyorsan terjeszkedni készülő, angol Costa Coffee.
Tőle tudtam meg azt is, hogy a Costa Coffee értékesítésének túlnyomó részét nem a papírpoharakban elvitt (take away) kávékból szerzi, sokkal jellemzőbb, hogy a vendégek helyben fogyasztják el, amit vásárolnak. A mi tapasztalatunk az volt, hogy dél körül nagy számban érkeztek a szomszédos irodaházakból a dolgos irodisták, hogy feltankoljanak koffeinből, és ők jellemzően nem helyben ültek le azt elfogyasztani, bár tegyük hozzá, ha akartak volna, sem tudtak volna leülni, hisz ekkor már tele volt a kávézó.
A kiszolgálást a kedves, de komótos szavakkal jellemezném. Volt egy olyan érzésem, hogy még nem mennek túl olajozottan a dolgok a pult túloldalán, de a széles mosolyok kárpótoltak mindenért. A szakértelmet amúgy sem merném kritizálni, egyrészt mert nem értek a kávékészítés művészetéhez, másrészt pedig, mert Gótzy Miklós azt is elmondta, hogy a Costa alkalmazottak négy héten keresztül nagyon intenzíven tanulják ennek a tudománynak elméletét és gyakorlatát, mielőtt egyáltalán vevő közelében kerülhetnének. A kínálat egyébként ételek és italok terén a sztenderd franchise kávézós. A Pazar üvegpult mögött ínycsiklandó sütik és szendvicsek figyelnek, a pulton még pehely és mályvacukrok és apró csoki falatkák látványa ejti kísértésbe az édesszájúakat.
Kávék közül én a legkisebb kiszerelésű karamelles lattét választottam. Mellé pedig bevállaltam még egy kötelező muffint is cseresznyés mandulás ízben, és – mert véleményem szerint egy kávézós-sütis hely minősége csakis ezen keresztül mérhető – egy brownie-t is kértem. A látvány teljesen oké volt. A kávét üvegpohárba kaptam, a muffin hatalmas volt, a brownie sokat sejtetően sötétbarna. A kóstolás után sem tört le a lelkesedésem.
A latte lágy volt, de karakteres. megfelelő mennyiségű tejhabbal és persze csokireszelékkel a tetején. A Costának egyébként saját egyedi kávékeveréke van, maga Sergio Costa, a kávézóláncot alapító testvérpár egyike kísérletezte ki Parmában, hogy milyen keverés és pörkölés mellett lesz a legfinomabb a kávé, amely természetesen frissen őrölt kávészemekből készül.
A muffin tésztája laza volt, mandulából találtam benne/rajta bőségesen, meggyből én elbírtam volna még többet, de ez ízlés kérdése. Brownie-ból már rengetegfélét ettem, mégsem tudom, hogy milyennek kellene lennie. Van, ahol száraz, piskótás, morzsálódós, de a Costáé nem ilyen volt. Annyira sűrű és olyan krémes, mintha nem is süti, hanem valami olvasztott-passzírozott tömény csoki lenne, isteni volt. Bár térfogatra nem túl nagy, van benne anyag bőven, több napnyi csokiszükségletet fedez.
Nem beszéltünk még az élvezetek anyagi vonzatáról. A fent nevezett termékekért cserébe 1510 forintot (Karamell Latte Primo -640, brownie -450, muffin -420) hagytam a pénztárnál, ezek alapján nem tervezem, hogy napi szinten nassoljak a Costában, de azért nem is vérlázító a végösszeg. Egy sima eszpresszó 300, egy cappuccino 540, a szirupos, ízesített látték már hatszáztól kezdődnek. Szendvicsek 450 és 700 között, sütik már 350-től kaphatók. Összességében egy hajszállal talán olcsóbb a többi hasonló helynél, a Gloria Jean's-nél mindenképp.
Akit már nagyon várunk
Rengetegszer megírták már az újságok, - legutoljára tavaly év végén -,hogy már szinte biztos, hogy jön a Starbucks Magyarországra. Nos, rossz hírünk van. Az amerikai sztárkávézó szénája nem áll túl jól. Január végén bejelentették, hogy világszerte összesen 6700 Starbucks-alkalmazottat bocsátanak el az elkövetkező hónapokban és miután már tavaly bezárták 600 üzletüket, idén további 300 ajtaján húzzák le végleg a rolót. A terjeszkedést is erősen visszafogják, az USA-ban a tervezett 200 új üzlet helyett csak 140-et nyitnak és a világ többi részén is összesen 100 boltnyitást halasztanak el. Nagyon úgy néz ki, hogy egy darabig még csak álmodozhatunk arról, hogy itthon ihassunk Starbucks kávét.
Teszteljétek ti is a Costát az Astoriánál, aztán majd a többit is, mert állítólag még a nyár előtt nyílnak újabb kávézók az Andrássy úton és az egyik – még meg nem nevezett – bevásárlóközpontban.