Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Kamaszpornó egy ismeretlen tizenévestől

Kamaszpornó egy ismeretlen tizenévestől

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 02. 28.
Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
2025-05-14 10:56:32

Még egy teaser készült az Oscar-, Golden Globe-, Bafta-díjas és cannes-i nagydíjas Saul fiát és a

Gyergyói népzene a Hagyományok Háza Szabadegyetemén
2025-05-13 18:00:00

A Gyergyói népzene - három generációs örökségvédelmi program megálmodói, értékmentő munkájukat, annak

Átadták az Artisjus-díjakat – Geszti Pétert alkotói életműdíjjal tüntették ki
2025-05-13 09:07:41

Idén is kiosztották könnyű- és komolyzenei kategóriákban az Artisjus-díjakat: összesen tizenegy zeneszerző

Jubileumi koncertet ad a PASO
2025-05-12 18:00:00

20 éve jelent meg első stúdióalbumuk, a Budapest Ska Mood. A kerek évforduló alkalmából május 24-én a

további bejegyzések a szerzőtől »

Egy ismeretlen francia tizenéves naplóregénye alapján készült, a Párizs külvárosában élő tizenévesek szexualitása és az erőszak összefonódásáról szóló darabot mutat be szombaton a budapesti Kolibri Pince, Lila története címmel.

Mint az előadás rendezője, Vidovszky György elmondta, a darabbal először Novák János, a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház igazgatója találkozott a berlini gyermek- és ifjúsági színházi fesztiválon, az Augenblickmal!-on.

"Eleinte engem is megdöbbentett a regény szövege, de egy idő után megéreztem a stílusában valami érdekes költőiséget, ami vonzani kezdett. Miközben próbáltam ezt megfejteni, utánanéztem a könyv történetének, és akkor tudtam meg, hogy a Chimo csupán egy álnév. A szerző kilétét a kiadó sem tudta kideríteni, semmit sem tudunk róla" - fejtette ki Vidovszky Attila az 1996-ban kiadott naplóregényről.

A számos ifjúsági darab színpadra állításáról ismert rendező úgy vélte, az erőszak és a szexualitás összekapcsolódása a magyar társadalomban is érvényes probléma a XXI. század elején, és a színházban árnyaltan lehet feltenni az ezzel kapcsolatos kérdéseket.

"Részben a média, részben a társadalmi normák megváltozása, az erkölcsi korlátok lazulása miatt kétségtelenül torzult magatartási formák alakulhatnak ki a kisebb-nagyobb közösségekben. Valóban el lehet azon gondolkodni, milyen jövőképet kínál ma a magyar társadalom egy tizenévesnek a gazdasági válság közepette. Az emberek úgy érzik, növekszik az erőszakos bűncselekmények száma, Magyarország az európai pornóipar egyik központja, és akik ebben részt vesznek, azok itt nőnek fel közöttünk" - hívta fel a figyelmet a darab hazai aktualitására.

Vidovszky Attila hangsúlyozta: noha nem kell a darab minden szavát valóságnak venni, a színház általában valós jelenségek esszenciáját adja. Megjegyezte: abban a belvárosi gimnáziumban is, ahol tanít, előfordultak a mosdóban olyan szexuális események, amelyek hasonló szerepzavarból, kitűnni vágyásból eredtek. "Ezek a diákok is valahonnan vették a mintákat" - fűzte hozzá.
A rendező két évvel ezelőtt mutatta be a Kolibri nagyszínpadán a Kócsag című előadást, mellyel emlékei szerint meg kellett küzdenie: a teátrum elsősorban gyermekszínházként ismert, így a darab némileg disszonánsan hatott a maga erőszakosságával, kendőzetlen verbalitásával. A Kolibri Pince más helyszín, ide talán máshogy jön el a közönség - tette hozzá.

"Annak az előadásnak nincs sok értelme, amelyik nyugodtan hagyja a publikumot, miután az hazament. Legyen valami intellektuális következménye annak, amit a néző látott. Mi nem a közönség provokálására építjük a darabot, de szeretnénk bizonyos témákkal szembesíteni a nézőket" - hangsúlyozta.
Vidovszky Attila tapasztalatai szerint a fiatalok érdeklődését általában akkor lehet felkelteni, ha azt érzik, számba vannak véve. "Noha gyermekszínházakkal jól el vagyunk látva, Magyarországon alig vannak ifjúsági előadások, ez a korosztály elsősorban felnőtt darabokra jár, amelyeknek a formanyelve nem biztos, hogy megfelel az ő világuknak" - fejtette ki.
Mint a rendező elmondta, minden előadásánál drámafoglalkozást szokott tartani vagy szervezni; a drámapedagógiai programot a Bárka Színházban kezdték el, de az néhány éve már a Kolibriben is működik.

Németországban a legtöbb színház, még a legnagyobbak is komolyan veszik ezeket a foglalkozásokat, szinte mindenütt alkalmaznak egy színházpedagógust, aki arra figyel, hogy a diákközönség úgy érezze, neki szól az előadás, és segít a téma és a darab befogadásában - említette a külföldi példát.
"Amit mi csinálunk, az nem gyorstalpaló, nem hasonlít a Ruszt-féle beavatószínházhoz sem, hanem elsősorban témákra fókuszál. Az Iskola a határon című darab esetében például a barátság, árulás, megbocsátás kérdéseire" - számolt be a rendező.

Mint hozzátette, a színház-pedagógiai programokra a tanárok is egyre inkább fogékonyak: megússzák azt, hogy értelmező-elemző beszélgetést kelljen tartani a megtekintett előadásról, és a diákok sem megválaszolhatatlan kérdőjelekkel a fejükben távoznak a színházból.

A Lila története rendezője kiemelte: a gyerekeknek meg kell tanulniuk a színház nyelvét, ha ennek a művészi kifejezésformának az értő élvezőivé szeretnének válni. Így olyan dimenziók nyílhatnak meg számunkra, amelyben nagyobb utazást tudnak tenni.

A szombattól játszott darabban Chimót Horváth Zoltán, Lilát Simon Lea, Jót Dér Zsolt, Petit-t Bárdi Gergő, Mou-t Bene-Urai Arnold alakítja. A szöveget Kovács Kristóf fordította, a díszletek és a jelmezek Mészáros Gábor munkái, míg az előadás zenéjét Monori András szerezte.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása
  • A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban
  • Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára
  • Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr597844488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard