A U2-tól mindig mindenki tálcán szervírozott csodát vár, amit már úgy uszkve 18 éve nem képesek szállítani, de a legjobban akkor teszünk, ha beletörődünk ebbe. Az írek új lemeze, a No Line On The Horizon sem az évszázad mesterműve, de mindenképpen erősebb és ihletetettebb, mint két elődje volt.
Cseppet sem meglepő, hogy a különböző fórumokon a No Line On The Horizon igen mulatságos netes kiszivárgása óta egymást irtják az írek fanatikus rajongói és ellenzői, vadul vitatkoznak a korai éra megveszekedett hívei a gondolkodás nélkül minden Bono-megnyilvánulást felzabálókkal, gyűlölködnek a frontember khmm, hogy is fogalmazzunk, közéleti szerepvállalásait görbe szemmel nézők, és így tovább. Szeresd vagy utáld őket, a U2 akkor is minden idők egyik legnagyobb és legfontosabb zenekara, így aztán aktuális lemezeik kapcsán mindenki le akarja tenni a garast, ismerje munkásságukat betéve vagy csupán felületesen.Most akkor jó a No Line On The Horizon vagy sem? Friss lélegzetet véve visszatértek valami olyanhoz, ami évek óta eltűnt a lemezeikből, vagy csupán erőltetett egy lépés előre-két lépés hátra kísérletről van szó? A válasz nem egyertelmű, de a probléma gyökere vélhetően ott keresendő, hogy a U2-hoz hasonló státuszú előadóktól rendszerint mindenki valami egészen különlegeset, olyan évekre szóló kinyilatkoztatást várt, aminek súlya van, utat mutat, kenterbe veri a szép számmal jelenlévő követők tömegeit, és így tovább. Sokan egyszerűen nem képesek megérteni, hogy ötödik iksz felé közelítő zenészektől teljesen felesleges a könnyűzene forradalmát remélni, hívják az illetőt Bonónak, Dave Gahannek, James Hetfieldnek vagy Kovács Jánosnak.
Márpedig ha képesek vagyunk elfogadni azt a tényt, hogy 2009-ben semmi sem hathat úgy a U2-tól, mint annak idején a War vagy a The Joshua Tree, ez a sorrendben tizenkettedik stúdiólemez igenis jó. Rájuk jellemzően kiérlelt, kidolgozott munka, amiben ráadásul érezni valami olyan plusz ihletet, ami az előző két produkcióban, az All That You Can’t Leave Behindban és a How To Dismantle An Atomic Bombban nem feltétlenül volt meg. Konkrétan nehéz megfogalmazni, miben is nyilvánul meg ez a többlet, de az biztos, hogy organikusabb, lélegzőbb, természetesebb, sőt, bizonyos szempontból mélyebb is ez az album, mint azok voltak. Hogy tökéletes-e? Nem az, de nem is kell annak lennie. A U2 már bőven lefutotta a saját tökéletes köreit, az utolsó közmegegyezéses tökéletes lemezük a 18 évvel ezelőtti Achtung Baby volt, és ezen a téren már gyaníthatóan sosem lesz változás.
The Edge gitáros, Larry Mullen dobos
Diszkográfia
Boy 1980October 1981
War 1983
The Unforgettable Fire 1984
The Joshua Tree 1987
Rattle And Hum 1988
Achtung Baby 1991
Zooropa 1993
Pop 1997
All That You Can’t Leave Behind 2000
How To Dismantle An Atomic Bomb 2004
No Line On The Horizon 2009
Összességében nincs szó sem visszakanyarodásról, sem különösebb előrelépésről, a No Line On The Horizon egyszerűen csak egy olyan zenekar új lemeze, akik már mindent elértek, amit lehetett, mindenhol jártak, ahol csak ember járhatott. Enyhén középutas, néhol kissé ellaposodik, de megvannak a maga pillanatai, még ha nem is lesz belőle örök hivatkozási alap. Bármelyik U2-hoz hasonló dinoszaurusztól ennél többet várni illúzió, kevesebbel viszont sokan előrukkoltak már közülük.