Miközben a világon évről évre egyre többen tanulnak kínait, továbbra is kevesekből lesznek a nyelvet oktató tanárok - közölték oktatási tisztségviselők Pekingben, akik attól tartanak, hogy a tanárhiány a Kínáról alkotott világképre is hátrányosan hat.
A kínai Oktatási Minisztérium alá tartozó Országos Kínai Nyelvoktatási Tanács 2004-ben nyitotta meg az első Konfuciusz Intézetet. Jelenleg a világ 81 országában, köztük Magyarországon is megtalálható kulturális központ fő célcsoportja az átlagemberek, akik nyelvtanfolyamokon, kulturális és tudományos programokon keresztül szeretnék megismerni a kínai kultúrát.A nemzetközi hálózat bővítésének akadálya, hogy kevés a tanár, illetve az oktatási anyagok minősége sem megfelelő. - A több száz éves hagyományokra visszatekintő angol, francia vagy spanyol nyelvoktatáshoz viszonyítva a kínaiul tanulók sokkal hátrányosabb helyzetben vannak - mondta Hszü Lin (Xu Lin), a Konfuciusz Intézetek pekingi központjának igazgatója.
Hszü Lin a kínai Országos Népi Gyűlés most folyó éves ülésszakának alkalmával kifejtette, hogy az Egyesült Államokban, a középiskolákban még ma is többen tanulnak latinul, mint kínaiul.
Jóllehet a kínai nyelvoktatásra rendkívül nagy az érdeklődés, az oktatási anyagok, illetve a tanárhiány miatt keveseknek adatik meg ez a nyelvtanulási lehetőség - tette hozzá az igazgató a Konfuciusz Intézetek helyzetére utalva.
Hszü elmondta, hogy a világon mintegy 40 millió külföldi tanul kínaiul, akik számára a jelenleg elérhető oktatási anyagok és tanárok sem igazán megfelelők.
A kínai nyelv elsajátítása a klasszikus értelemben vett nyelvtanuláson kívül együtt jár a rendkívül eltérő kínai gondolkodásmód megismerésével, s ez a leghatékonyabb módszer arra, hogy a világ legnépesebb országáról kialakult képen változtatni lehessen.
A kínai kormány 2008-ra közel száz Konfuciusz Intézetet kívánt létrehozni, a tavaly év végi adatok szerint világszerte több mint 250 központra lenne szükség.
A magyarországi ELTE Konfuciusz Intézet (EKI) 2006-ban az Eötvös Loránd Tudományegyetem és a Pekingi Idegen Nyelvi Egyetem együttműködésével jött létre.