Újra koncertezik és lemezekkel tér vissza a magyar progresszív rockzene vezető zenekara: az idén 23 éve alakult After Crying vasárnap a fővárosi Millenáris Teátrumban lép fel.
„Elsősorban a régi dalokat játsszuk el, de a rajongók számára kellemes meglepetésekkel is készülünk” – mondta Egervári Gábor, az After Crying egyik alapító tagja, szövegírója, fuvolása, hangmestere.Az igényes és nem könnyű zenét játszó, eddig 11 albumot kiadott csapat januárban egyéves szünet után tért vissza: a világhírű progresszív rockzenekar, a Van Der Graaf Generator előzenekaraként 25 percet játszottak a Művészetek Palotájában. A hosszú szünet egyik oka Egervári Gábor súlyos betegsége volt.
„Köszönöm, már jól vagyok, ebből a kalandból kevesen másznak ki ilyen eredménnyel” – mondta erről. A zenész a rendkívül ritka Guillain-Barré-szindrómából gyógyult fel: a téves immunreakcióból fakadó ritka betegség következtében 2007 októberében teljesen lebénult, egy időre még a hangját is elveszítette.
A januári fellépés egyfajta bemelegítés volt az idei évre, hiszen az After Crying 2009-ben igyekszik minél többet közönség előtt játszani, itthon és külföldön egyaránt. A zenekar Nyugat-Európában, Amerikában szakmai és közönségberkekben egyaránt nagy népszerűségnek örvend, itthon azonban kevésbé vannak előtérben; lemezeik négyötödét külföldön adják el.
„A progresszív rock eleve egy szűk rétegnek szóló műfaj és ez máshol is így van. Amúgy meg Magyarországon valami baj van, mindenről szó van, csak kultúráról és művészetről nem, az emberek a napi túlélésre játszanak, nem jut energia egy könyvre sem” – mondta erről Egervári Gábor.
Az After Crying legutóbbi albuma, a Show 2004-ben jelent meg. A zene erősen magán hordozta a progresszív rockot a metállal vegyítő Dream Theater hatását, de a két csapat szövegei között is volt hasonlóság: 2001. szeptember 11. élménye.
„Nekünk is ki kellett mondanunk, amit erről a kérdésről, az Egyesült Államok túlburjánzásáról gondoltunk, még akkor is, ha ezzel esetleg amerikai rajongókat veszítettünk” – jegyezte meg ezzel kapcsolatban.
Huszonhárom éves története során a zenekar számos tagcserén ment át, az alapítók közül napjainkra Egervári Gábor és Pejtsik Péter csellós, basszusgitáros maradt. Egervári szerint a Show-n bemutatkozott és jelenleg is érvényes felállás – rajtuk kívül Bátky-Valentin Zoltán énekes, Görgényi Tamás szövegíró, művészeti vezető, Lengyel Zoltán billentyűs, Madai Zsolt dobos, Torma Ferenc gitáros és Winkler Balázs trombitás – stabil és kreatív.
A rajongóknak remek hír, hogy a tervek szerint a Millenáris Teátrumban már kapható lesz a húsz évvel ezelőtt kalózkiadásban kazettán megjelent első két After Crying-hanghordozó, az 1989 és az instrumentális Opus 1.
„Nekünk is nehéz elhinni, de most is megállja a helyét, amit akkor csináltunk és változatlanul vállalható és fontos az akkori mondanivaló. Szerencsére egy kiváló hangmérnök, Tamás Benedek elképesztően jó minőségben varázsolta újjá ezeket a felvételeket” – számolt be Egervári Gábor.
Mint mondta, vannak már gondolatok, amelyek egy új After Crying-albumhoz vezethetnek, de a dolgok még műhely stádiumban vannak. Kifejtette, hogy a világban ugyan rengeteg rossz dolog történik, de az After Crying jókedvű, derűs koncerteket akar adni. A fuvolás kitért arra, hogy amikor élőben látta játszani a műfaj óriását, a King Crimsont, azt tapasztalta, hogy a súlyos zenét és mondanivalót kiegyensúlyozott, vidám emberek közvetítették a színpadról.
Az After Crying áprilisban Nagyváradon, Pécsett (a Pannon Filharmonikusokkal) és a madridi Art Music Festivalon is fellép, utóbbin mint főzenekar.