A minap került a boltok polcaira Johnny Cash: Remixed című albuma. És hogy miért is jó egy remixlemez? Azért, hogy a rég elfeledett, az előző generációknak kedves slágerek a mai fiatalokhoz is eljuttassanak? Vagy csak azért, hogy az új stílusok kedvelői is megtudják, mi (volt) az igazi tuti? Bárhogyan is, a zene történetében számos dal született, amelyek feldolgozott változata nagyobb sikernek örvendett, mint maga az eredeti szerzemény. Lássuk hát, szerintünk mely az a tíz dal, amely generációk óta megállja a helyét, hol így, hol úgy, legyen szó akár rap-ről, soul-ról vagy punkról.
Killing me Softly with His SongA dal Charles Fox és Norman Gimbel 1971-es szerzeménye. Lori Lieberman énekesnő volt az első, aki felénekelte a dalt, ám akkor vált igazán nagy slágerré, mikor 1973-ban Roberta Flack előadásában hangzott el. A Fugees 1996-ban dolgozta fel The Score című albumán. Mindemellett Flack verziójának újrafeldolgozása is elkészült 1996-ban. Persze a sor itt nem ér véget, hiszen a dalhoz olyan neves előadók nyúltak hozzá, mint Aretha Franklin, Al B. Sure!, Carole King, Herb Alpert, Engelbert Humperdinck, Tori Amos, Alison Moyet, Eva Cassidy, Perry Como, a Jackson Five, Mina, Anne Murray, Luther Vandross, Toni Braxton, Alicia Keys, Jaco Pastorius, The Plain White T's, The Youngblood Brass Band, Shirley Bassey, John Holt vagy Usha Uthup.
Papa Was a Rolling Stone
A dalt a Motown kiadó dalszerzői, Norman Whitfield és Barrett Strong írták 1971-ben, és a The Undisputed Truth című albumon szerepelt. 1972-ben Whitfield a számot ismét feldolgozta a The Temptations-zel, ami persze a Billboard listáján első helyen szerepelt, majd 1973-ban három Grammy-díjat söpört be. Míg az eredeti verzió hamar feledésbe merült, a Temptations dala nagy befolyással volt a soul zene további alakulására. 1987-ben remixelték "Papa Was A Rollin' Stone '87" címmel. Később több verzió is született, például 1993-ban George Michael és a Queen előadásában, valamint Seal is felhasználta Killer című számában.
Billie Jean
Michael Jackson híres dalának Quincy Jones volt a producere, és hatodik szólóalbumán, a Thrilleren szerepelt 1982-ben. Miután Jones és Jackson összekaptak, a szám majdnem kimaradt a lemezről (a dalt keverő Bruce Swedien hangmérnök visszaemlékezéseit itt olvashatod). A szöveg egy megtörtént esetet mesél el, miszerint egy női rajongó Jacksontól azt követelte, ismerje el gyermekének apaságát. A dalt számos alkalommal díjazták, és persze rengetegen feldolgozták, mint pl. Kanye West, a Slingshot, LL Cool Jay, a Blackstreet, valamint a Bar-Kays nevű banda is készített egy parodizált változatot (Dirty Dancer), ám az egyik legismertebb feldolgozás a The Bates nevéhez fűzhető.
1997-ben a Linx nevű banda Billie Jean Got Soul címmel dolgozta fel a nótát, Chanté Moore és használt belőle részletet I Started Crying című dalában 1999-es This Moment Is Mine című lemezén. Ian Brown 2000-ben, majd 2001-ben Pras használta fel a dal egyes elemeit Avenue című dalához a Ghetto Supastar albumon, továbbá Babyface, és a rockzenész Chris Cornell is feldolgozta.
Under Pressure
David Bowie és a Queen közös szerzeménye az Under Pressure. Ez volt David Bowie első közös munkája más felvételt készítő művésszel, 1982-ben pedig felkerült a Queen Hot Space című albumára is. Feldolgozta a Royal Philharmonic Orchestra, a Rajaton, illetve a mindösszesen egy slágert megélt Vanilla Ice is, engedély nélkül. A rapper a vádakra azzal védekezett, hogy nem nyúlta le az eredeti gitár riffeket, hanem "csak" újra feljátszotta.
A dalhoz a későbbiekben számtalan művész nyúlt hozzá, többek között a London Symphony Orchestra, a Culture Beat, a Kween, a The Blood Brothers vagy Joss Stone is.
Ain't Talkin' 'Bout Dub
Maga az Ain't Talkin' 'Bout Dub című sláger az Apollo 440 szerzeménye 1997-ből, azonban a benne hallható gitár riff Van Halen Ain’t Talkin Bout Love című dalában csendült fel. Az Apollo 440 dalában hallható szöveg egyébként ("Lets go back to the rock (...) And see it at four-forty") egy 1971- es filmben, a The Andromeda Strain-ben hangzott el.
Out Of Space
A dal a Prodigy 1992-es szerzeménye, mely egy klasszikus reggae-nótán, Max Romeo I Chase the Devil című dalán alapul (és melynek Lee Scratch Perry volt a producere). Az Ultramagnetic MC's is felhasználta e számot Critical Beatdown című szerzeményén. 2005-ben a dalt remixelte az Audio Bully.
Something Stupid
A dalt C. Carson Parks írta 1967-ben, és feleségével, Gaile Foote-tal vették fel. Később Frank Sinatra és Nancy Sinatra is elénekelték, ez a verzió pedig nagyobb sikert aratott, mint az eredeti dal. 2001-ben készült el Robbie Williams és Nicole Kidman duettje, mely a popsztár 2001-es albumán, a Swing When You’re Winning-en jelent meg. Több zenei lista első helyén szerepelt, Ausztáliában pedig összesen 35 ezer példányt adtak el belőle.
American Pie
Don McLean 1971-es daláról van szó, amely egy megtörtént repülőkatasztrófának állít emléket: a "The Day the Music Died" szöveg konkrétan arra a balesetre utal, amely során elhunyt Buddy Holly, Ritchie Valens és Giles Perry Richardson Jr.
Az első angol nyelvű feldolgozás 1972-ben született a The Brady Bunch nevű csapattól, de készült spanyol verzió is Mexikóban, 1971-ben, Francisco Colmenero előadásában. Egy másik verzió 1984-ben látott napvilágot Spanyolországban, a nicaraguai énekestől, Hernaldo Zúñiga-tól. A Catch 22 nevű ska-punk csapat, valamint a Killdozer nevű alternatív rockbanda is feldolgozta a dalt. A hetvenes évek közepén Ian Hunter énekes többször is elénekelte a "The Day The Music Died" sort fellépései alkalmával, Tori Amos is gyakran elzongorázta e frázist, valamint a country énekes, Garth Brooks is előadta a kilencvenes években koncertjein, sőt, Obama beiktatásán is. A Pearl Jam frontembere, Eddie Vedder elénekelte Daughter című dalának végén, és a hamarosan hazánkba is érkező Madonna Music című lemezén is szerepel - ahogyan a Második legjobb dolog című filmben is elhangzott, amikor egy barátja temetésén Madonna az American Pie-t énekli.
The Saints Are coming
A skót punk-rock banda, a The Skids 1978-as albumán, a Scared to Dance című lemezen szerepelt e dal. 2006-ban a U2 és a Green Day közösen dolgozták fel a Katrina Hurrikán áldozatainak emlékére.
Knocking On The Heaven's Door
A szám Bob Dylan szerzeménye, és a 1973-as Pat Garrett & Billy the Kid című film betétdala volt. 2004-ben a Rolling Stones magazin minden idők 500 legnagyobb slágere közé válogatta be. A nótát több stílusban is feldolgozták, talán a leghíresebb Eric Clapton és a Guns N' Roses verziója. A számhoz hozzányúlt többek között Wyclef Jean, a The Grateful Dead, Bon Jovi, Avril Lavigne, Mad Zize, az Aerosmith, a The Sisters of Mercy, Mark Knopfler, Bruce Springsteen, Babyface, Beau Jocques, Bob Marley és Angela Aki is. Duettek is készültek az eredeti verzióból: Ladysmith Black Mambazo és a country díva, Dolly Parton, valamint as Red Army Chorus and Ensemble és a Leningrad Cowboys is készítettek egy-egy feldolgozást.