Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Hol zsarnokság van

Hol zsarnokság van

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 03. 22.
Világszínvonal mikrokörnyezetben
2022-07-03 11:44:23

A Salföldi Dalföld hetedszerre is megmutatta a magas kultúrára fogékony Balaton-környéki közönségnek, hogy

Színpadra lépnek a győztes fiatalok
2022-06-23 11:11:02

Június 26-án 17:00 órától ifjú muzsikusok ingyenes hangversenyére kerül sor a Pesti Vigadóban a Szent

A fesztivál, ahol megkérték a kezemet
2022-06-22 11:21:30

Gyorsan pergő kémdráma, thrillerszerű bosszúfilm, találkozások és leánykérés – ilyen volt a II. Magyar

Fejtsd meg a költők titkait!
2022-06-20 09:58:18

Artisjus és Év gyerekkönyve díjat kapott Fenyő D. György  Útikalauz a vershez c. kötete. A Pagony

további bejegyzések a szerzőtől »

„Hol zsarnokság van ott zsarnokság van....” Ez ugyan nem a kegyvesztett Racine kevéssé ismert darabjából való idézet, de nagyjából ennyiről szól az Atália, benne a zsarnok bukásának és a „rendszerváltás” lehetőségének történetével.

Ami alapvetően nem bonyolult, ha átlátjuk, ki kinek kije: a Joád pap (Kulka János) szent templomában oltalmazott unoka (Mátyássy Bence) a törvényes király, és ezt nyilvánosságra hozva a katonaság egy része behódol, más része pedig kedvtelenül feloszlik. 

A hatalmat véres harcok során megkaparintó, utódláson gondolkozó királynő, Atália (Molnár Piroska), Dávid kincseit és a fiút követeli a békéért, és elegánsan vonul a halálba, belátva, hogy uralkodásának jó idejét is beárnyékolta a hatalmasokat mindig is veszélyeztető bukás paranoiája. 

A darab tehát meglehetősen statikus, így valami másra kell, kéne helyezni a hangsúlyt, hogy a győzedelmeskedő igazság nemessége, igazságossága, illetve az ebben rejlő lehetőség kétessége nagyot szóljon, de legalábbis valamilyen felismerést hagyjon hátra a publikumban. 

Bár az egyetlen helyszín, a templom belseje a vörös és platinaszürke fémfelületekkel, sima oszlopokkal, tömbgyertyákkal, felső körganggal impozáns stilizáció, a lehetőségekhez képest mégis ritkán él vele a koreográfia és proxemika partitúrája. A női, klasszicizáló kar csak egy-egy pillanatra énekli a hideg fémnek dőlve könyörgését, a fiatal papnövendék csak egyszer csúszik le rajtuk, és csak olykor lépnek a „realista” játéktól elemelt, eltartott-megkomponált módon a mécsesek elé-mögé a szereplők. A felütés ereje, amelyben Dávid népének főpapja olajat önt a pislákoló tűzre, és kezet mos, nem ismétlődik meg szinte egyszer sem, holott a zsidó szertartásosság zsoltárokkal támogatva végig átfonja az előadást. 

A szintén letisztult szabással és színvilággal rendelkező, fekete, fehér, óarany kosztümökbe öltöztetett alakok szólamai a friss fordítás ellenére egysíkúvá teszik a figurákat; emberi összetettséget szinte csak a királynőben érzünk. Molnár Piroskának Kulka János és Udvaros Dorottya méltó ellenfele illetve „párja” a színpadon, ebben a nagy „elkerülhetetlenségben” a hitehagyott papot alakító Mátán (Blaskó Péter) „pálmacsapkodós” kirohanása egyenesen furcsának tetszik az amúgy vértelennek tűnő előadásban. 

Ám ezzel a vértelen, úgymond ártatlan tisztasággal is baj van: a papnők karának szólamait sok helyütt egyáltalán nem érteni, komplex jelzések, gesztusok alig akadnak, kivéve a végső nagy imát. A nők félelme Joás (Udvaros Dorottya) anyai érzelmein kívül ugyanúgy nem képvisel semmit, mint ahogyan átkaik sem; de igaz ez a fiatal színészek által játszott papokra is, akik a tapasztalt színészek mellett feltűnően kevéssé tudják jól intonálni a francia alexandrinusokat, pedig szövegük nem sok. 

A cselekmény kiszámíthatósága nem unalmas, de ha nincs semmiféle előadásba kódolt gondolat a mögött, hogy miért is fontos megmutatni ezt a bukástörténetet, akkor unatkozni fogunk. 

Persze gondolat, elképzelés biztosan volt: Valló Péter szerint, aki Racine-t egymás után harmadszorra rendezi, a mondanivaló a mi rendszerváltásunkat tekintve ma is aktuális. Mint minden, amiben elhangzanak olyan szavak, mint „elnyomás”, „kegyetlen”, „kétely”, „harc”, „igazság”, esetleg van benne „vörös” szín – vonhatnánk vállat. Persze ez így durva egyszerűsítés, hiszen a rendszerváltás és az azt követő kor ambivalenciáját, prózaiságát meg lehet ragadni a darabbal, de ehhez mégis több kimunkáltság, ötlet, koncepcionális erő kellene. 

Az asszociáció művészetét, a csoda megtörténtét talán nem kéne teljesen a nézőre bízni ma, a rendszerváltozás utáni demokrácia szabadságában, tét/te/lenségében – aki amúgy (emiatt vagy épp ettől függetlenül) már a nagy formátumú színészek jelenlétének is megadja a vastapsot. Ebben a tekintetben sem ártana egy rendszerváltás, vagy legalábbis valamiféle „revízió” az itthoni színpadokon, -tereken.

Jean Racine: Atália
R: Valló Péter
FSZ: Mátyássy Bence, Molnár Piroska, Kulka János, Udvaros Dorottya
Bemutató: 2009 március 14., 1 óra 50 perc
További előadások: 2009 április 9., 15., 27., 19:00

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Dráma

Ajánlott bejegyzések:

  • Véget ér a lélegzetelállító kelet-európai hardcore-reality Véget ér a lélegzetelállító kelet-európai hardcore-reality
  • Itt az Elem! Itt az Elem!
  • Írj színdarabot Szent Ignácról! Írj színdarabot Szent Ignácról!
  • Bemutatkozik a haláltábor parancsnoka Bemutatkozik a haláltábor parancsnoka
  • Veszprémbe érkezik a titokzatos utas Veszprémbe érkezik a titokzatos utas

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr87846590

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. Meztelenség és anatómia
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

versverseny-banner-2021.png

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard