Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Ördögűző rabbi Auschwitz kísértete ellen

Ördögűző rabbi Auschwitz kísértete ellen

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 03. 26.
Magyar dallamok Japánban - A Cimbaliband sikere Oszakában
2025-07-03 18:13:45

A magyar népzene különleges hangzása, a cimbalom egyedisége és a Cimbaliband szenvedélye ragadta magával a

A nyár ritmusai a BJC-ben
2025-07-02 08:17:33

A Budapest Jazz Club nyáron is gondoskodik arról, hogy a jazzrajongók ne maradjanak élmények nélkül.

Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

további bejegyzések a szerzőtől »

Újracsomagolt konzervrettegtetés érkezett a mozikba Hollywood félelem-gyártósorairól. Egy újabb horror mindazoknak, akik túlélték A kört és a Hatodik érzéket.

Úgy egy évtizeddel ezelőtt még komolyan azt gondoltam, hogy egy film minősége mérhető a rám gyakorolt pszichés hatással. Azóta azonban annyiszor, de annyiszor borzongattak meg rosszabbnál rosszabb filmek, hogy felül kellett vizsgálnom a fenti elméletet. Szembe kellett néznem azzal, hogy a filmkészítők vegykonyhájában egy ismert know-how a fiziológiai hatás kiváltására alkalmas képi és auditív ingerek legyártása. Más szóval létezik egy konkrét recept, mely által rettegés váltható ki a nézőből. Ezek az úgynevezett előregyártott, vagy más szóval instant thriller/horror-élmények.

Két alapvető probléma mutatkozik itt, és mindkettő abból fakad, hogy ezek a filmek futószalagon készülnek. Az első gond az, hogy a dramaturgiájuk, eszközrendszerük és hatásmechanizmusuk végtelenül kiismerhető. A főhőst például a film utolsó jelenetéig fölösleges félteni, hiszen neki semmiképp sem lehet előbb vége, mint a filmnek. A jóbarát/barátnő szinte biztosan a film kétharmadánál meghal, legfőbb bűne, hogy szkeptikusan állt a rettegést kiváltó ősgonoszhoz, s az ő bestiális halálával jelzi a rendező az esetleg cinikus mozilátogatónak, hogy a flegmáskodás, vagyis a film komolyan nem vétele bizony nem véd meg a leselkedő dögvésztől. Az állandó toposzok tömege pedig szinte a végtelenségig sorolható, tulajdonképpen ezekből áll össze a film.

A másik aggály ezekkel a futószalag-horrorokkal, hogy jobbára egy-egy kiváló film remake-jei, így nem csoda, hogy képtelenek az eredeti erős dramaturgiáját újra a filmvászonra vetíteni, ezért a fiziológiás hatás kiváltásán, vagyis az instant borzongáson túl nem képesek semmiféle katarzisra. Az az intenzív drámaiság, mely a Hatodik érzék záró képsorait jellemezte, vagy az az elhamarkodott megkönnyebbülés, majd újraszülető zsigeri rettegés, mely A kör utolsó negyedórájából emlékezetes nyomaiban sem köszön vissza A túlvilág szülöttjében.


Casey Belldon kisgyermekkorában veszítette el anyját, aki öngyilkos lett egy elmegyógyintézetben. A lány sosem tudta meg, hogy édesanyja miért hagyta el őt olyan váratlanul és magyarázat nélkül. Amikor azonban az ő életében kezd megismétlődni mindaz, mely árvaságát okozta, Casey rájön, hogy bizony nem mindenre van racionális magyarázat. Szellem kísérti ugyanis, aki egy kisgyerek alakját vette fel. Senki nem látja Casey-n kívül, s bár eleinte természetesen senki nem hisz neki, kétségtelen, hogy épp ahogy anyja annak idején, úgy most maga a lány is halálos veszélyben van. Casey nyomozásba kezd, hogy felfedje a titkot: vajon ki tör az életére? Megismeri addig rejtőzködő nagyanyját, aki feltárja az átok eredetét, mely a náci Németország koncentrációs táboraiig nyúlik vissza. Kiderül, hogy a kísértő egy soha meg nem született szellem, mely bárkibe képes beköltözni, és inkarnációi során egyre erősebb és erősebb lesz. Casey Sendak rabbi segítségét kéri, aki ördögűző szeánszot rendez, melynek során megkísérli lezárni azt a túlvilági átjárót, melyet a kárhozott lélek valaha megnyitott.


Érdekes újdonság a filmben, hogy azt az ezoterikus halandzsát, mely minden szellemkísértősördögűzős, vallási tébolyult filmet jellemezni szokott, ezúttal nem a keresztény hitrendszerből vették át, hanem a zsidó miszticizmus, a Kabbala világából kölcsönözték a filmkészítők. Perverz vonása továbbá a filmnek, hogy a gonosz szellem eredetéért a forgatókönyvírónak volt pofája Dr. Mengele auschwitzi ikerkísérleteihez folyamodni. Ilyen gagyi rettegtetés kedvéért Hollywoodban még soha senki nem merészelte megidézni a holokauszt szellemét.

A legnagyobb baj a filmmel, hogy teljesen kiszámítható, és ha néha rád is jön a frász az árnyékból előbukkanó, digitálisan széjjelcsavart szörnyfej láttán, akkor is illúzióromboló, hogy valamennyi szereplő halálát könnyedén bemondhatod öt perccel annak megtörténte előtt, és ez bizony nem kedvez az átélhetőségnek. Az egyetlen számomra valóban örömteli részlete A túlvilág szülöttének a mindig nagyszerű Gary Oldman feltűnése a reformrabbi szerepében. Ez a tény azonban - ahogy a gonosz szellem által megszállt szereplők számára - úgy a nézők számára is kevés az üdvösséghez.

A túlvilág szülötte
színes feliratos amerikai horror, 84 perc, 2009
18 éven aluliak számára nem ajánlott
Dolby Digital

rendező: David S. Goyer
forgatókönyvíró: David S. Goyer
operatőr: James Hawkinson
producer: Michael Bay, Andrew Form, Bradley Fuller
vágó: Jeff Betancourt

szereplők:
Odette Yustman (Casey Beldon)
Gary Oldman (Rabbi Sendak)
Cam Gigandet (Mark Hardigan)
Meagan Good (Romy)
Jane Alexander (Sofi Kozma)
Idris Elba (Arthur Wyndham)

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Horror

Ajánlott bejegyzések:

  • Mozikba kerül az év egyik legjobb horrorfilmje Mozikba kerül az év egyik legjobb horrorfilmje
  • Hamarosan a mozikban az év legjobban várt horrorfilmje Hamarosan a mozikban az év legjobban várt horrorfilmje
  • Az első amerikai űrhajósnő élete Az első amerikai űrhajósnő élete
  • Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével
  • David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr767846936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard