Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Sade, a humán

Sade, a humán

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 03. 28.
Megérkezett A végső rítus magyar előzetese
2025-05-23 08:43:09

Nyáron a hűs moziteremben borzonghatunk a legújabb ördögűzős horroron,   A végső rítus   című filmen

Exkluzív interjút adott Jennifer Lopez
2025-05-22 09:12:01

Otthonából üzent a magyar rajongóknak a hamarosan Budapesten koncertező világsztár. Új album, új film, új

Ingyenesen megtekinthető új kiállítás a PaperLab Galériában
2025-05-21 10:29:17

A Divatja múlt című kiállításon Schäffer Zsuzsa fekete-fehér divatfotóit láthatjuk, melyek 1990 és 2001

JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött
2025-05-20 09:10:38

A mindössze 23 éves, osztrák-filippínó kontratenor, JJ, a „Wasted Love" című balladájával elsöprő

további bejegyzések a szerzőtől »

Sade márki perverz. Sade márki őszinte. Sade márki forradalmár. Sade márki anarchista. Sade márki elnyomó. Sade márki elnyomott. Sade márki zseni. Sade márki halott. Sade márki él és élni fog.

Dough Wright „csak” tovább írta Sade mítoszát, Szabó Máté pedig újabb lépést tesz a bűn lélekrajzának feltárásában, a bűn és társadalom kapcsolatának elemzésében. A lényeg mégis maga Sade, és Mucsi Zoltán egyszerűen ellenállhatatlan a márki szerepében. 

Egy helyben ül kényelmes foteljában, és néha kinéz fogsága „reluxái” mögül a keskeny körfolyosó gangján lépkedőkre. Sade korai evolucionistaként a ’struggle for life’ igazságát hívő Antikrisztus. Töviskoronával a fején várja a véres esőt halála utáni jelenésében. Jót mulat az egykor őt vigyázó bukott abbén, aki végül térben az ő, igazából „saját” rácsai mögé kerül, hiszen Charenton korrupt és felszarvazott kórházigazgatója, a társadalom akarata, saját humánus nézetei és Sade cinizmusa közötti őrlődésében az őrület végső kárhozatára jut.


A jó tollú és zabolátlan fantáziájú márki sem írhatta volna meg szebben azt a látomást, amelyben a fejére zúduló földrögök között meggyalázza a halott cselédlányt, Madeleine-t, aki parázna előbb bujaságokkal hintázza be a teret.
Sade szövegei a Bárka előadásában megállíthatatlanul törnek a „normalitás” terébe, le egészen a szétszórt forgószékek bársonyába süppedő közönség füléig.
 
Ha mindent elvesznek tőle, tintaként használja saját ürülékét, vérét, teleírja pazar arisztokrata öltözetét egészen a cipőtalpig, lepedőit, Madeleine fehér trikóját. Meztelenségében, parókájától megfosztva, idősödő ajkait csókra csücsörítve, végül némán is formátum. Nyomot hagy az erkölcsön, az észen, nyomot hagy a nézőben, a hallgatóban. Teleírja a fejeket, ha nincs más, az elmegyógyintézetben ápolt betegek fejét, elvarázsolja a józan ösztöneire hallgató cselédlányt, így téve láthatóvá a káoszt, amely a világ természetes állapota. Végeláthatatlan ösztön-suttogás, a térben rendszertelen elhelyezett nézői székek sokasága. 

Sade túl van mindenen, és előtte minden. Szelleme tiszta, mint hangja, humora elegáns, fölényes fegyver, mint örök harci készenlétben lévő ’pennája’.
Szabó Máté rendezésében a Foucault által különböző területen vizsgált ellenőrző társadalmi mechanizmusok még a térben is kifejezésre kerülnek: az egyes embert lelátóként veszi körbe a hatalom birtokosai által használt tér, ahonnét minden és mindenki az ellenőrző tekintet alá rendelődik, miközben az maga is számos játszma fókusza lehet. 


Sade felesége (Spolarics Amdrea) nem győzi fizetni a saját közéleti rehabilitációját férje elhallgattatásával, fizikai megsemmisítésével biztosító igazgatót, akinek felesége nem győzi csalni férjét az oly drága korrupcióval megfizetett velencei tükör ablakában, a világ szeme láttára, hogy újra és újra bizonyítsa hatalmát. 

Az előadás egyetlen hibája pont erényében rejlik. Van Sade-hoz hasonlóan elszánt, intelligens ellenfél, mint a manipulatív, hideg doktor (Seress Zoltán); van hozzá hasonlóan intelligens intellektus, ellentétes nézeteket képviselő ellenpólus, mint az abbé (Telekes Péter); van hozzá hasonlón életigenlő figura, mint a cseléd Madeleine (Parti Nóra); de nincs igazi ellenfele. 

Ő a tudatalatti és így saját legyőzhetetlenségének tudója, pszichoanalitikus doktorunk, az a máig félt gonosz szellem, akit kénytelenek vagyunk hét dobozba zárni, vagy kiárusítani, hogy ne ártson nekünk. Készüljön belőle akárhány legenda, film, színpadi mű; Sade van is, és nincs is, hiszen Sade is csak minden kornak öntörvényű olvasata. Sosem tudni, kinél az olvasószemüveg és éppen milyen diskurzus szórakoztatja.

Dough Wright: De Sade pennája
R: Szabó Máté
SZ: Mucsi Zoltán, Seress Zoltán, Telekes Péter, Parti Nóra, Kardos Róbert, Spolarics Andrea
Bemutató: 2009 március 13., 19:00; 2 óra 40 perc egy szünettel
További időpontok: 2009. április 3., 16., 20., 21. 19:00

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Dráma

Ajánlott bejegyzések:

  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása
  • A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban
  • Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr547847042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard