Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Létünk üres tere

Létünk üres tere

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 04. 12.
Megérkezett A végső rítus magyar előzetese
2025-05-23 08:43:09

Nyáron a hűs moziteremben borzonghatunk a legújabb ördögűzős horroron,   A végső rítus   című filmen

Exkluzív interjút adott Jennifer Lopez
2025-05-22 09:12:01

Otthonából üzent a magyar rajongóknak a hamarosan Budapesten koncertező világsztár. Új album, új film, új

Ingyenesen megtekinthető új kiállítás a PaperLab Galériában
2025-05-21 10:29:17

A Divatja múlt című kiállításon Schäffer Zsuzsa fekete-fehér divatfotóit láthatjuk, melyek 1990 és 2001

JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött
2025-05-20 09:10:38

A mindössze 23 éves, osztrák-filippínó kontratenor, JJ, a „Wasted Love" című balladájával elsöprő

további bejegyzések a szerzőtől »

Üres tér a színpad, csak egy szék, egy pad, két zsákszerűség rajta. A színpad feketéjéből pár centire kiemelkedő téglalap, szélei olykor kék fénnyel keretezve. Becketti végállapotok négy jelenetben, Peter Brook Párizsból érkező színészeivel létünk teljesség(telenség)ének végtelenjévé tágtítva négy jelenetet. Tele figyelemmel a nézőtér.

A térben egy féllábú és egy világtalan. Két magányos ember, akik lehetnének együtt. Mégsem lesznek, mert az egyik megüti a másikat, hogy megbánhassa tettét, és együtt maradhassanak. Közben párbeszéd, a citera húrjának művészetéről, nőkről, babkonzervről. Szavakkal –csenddel; kezekkel - érintés nélkül. A térben keresztben-kasul, ki-be, fent-lent, egyfajta mozdulatlanságban.

A térben egy nő, egy széken. Monológja ismétlődő és csak egy-egy elemmel bővülő szavak, mondatok zenéje. Ahogy ül, veled szemben, te leszel a száz ablak egyike az övével átellenben, ahonnét kitekint. Téged is kémlel, amíg ölébe tett kézzel a száz ablak mögött egy embert keres, egy hasonlót. De a redőnyök általában lehúzva. Az ő szemének redőnye is. Hintaszékben alszik el. Nappal. És kihúny a fény.

A térben két ember. Visszacsomagolják magukat magányuk fehér szatyrába, nemlétük álmába. Két csomag a fekete űrben, míg rájuk nem zuhan a nagy fehér ceruza. A teremtő ujja. A természet kényszere. A rendező utasítása.
Fel kell kelni, mint minden reggel, tenni mindennapi teendőink. Ami nem áll másból, mint magunkra ölteni a nadrágot, zakót és a kalapot, megenni a napi betevő répánk, és arréb cipelni életünk üres és teli szatyrait. 

Meg lehet oldani a feladatot úgy is, hogy minden mozdulatunkat ideges vonaglás kíséri, arcunk kétségbeesett rángása, méla undor. Semmi sincs, ami megfelelne, saját testünk is zavaró teher – és semmi sincs, aminek megfelelnénk, még nadrágunk szárának, cipzárának sem. Nem segít ezen sem a görcsös ima, sem a számolatlanul lenyelt tabletta, ima helyett. 

Meg lehet oldani a feladatot másképp is. Artisztikus pontossággal, fogmosva, fésülködve, felkészülve, óránkra tekintő szervezettséggel mindenre hagyva egy - kis időt. A lélek akkurátus lelkesedésével, a mozdulatok jóindulatú vidámságával. A torna, a meditáció, az ismétlés, az élvezet biztosítják másodpercenkénti megfelelésünk. 

Mindkét habitus folyton ismétlődő szertartás. Egyik sem jut tovább feladatával, terhével a másiknál. Végül mindig mindkettő önmaga gyűrött terébe tér vissza.
Ezt a rendet csak egy őszinte pillanat bonthatja meg. Amelyben az ember feltekint. A felette lévő ürességre.

A térben egy pad. A padon három kabát és kalap és számos lehetőség, ki kinek mikor mit súg meg. Minden mondat egy felesleges titok. Szöveg. A másikról. Apróság, bagatell, pletyka. A kimondás pillanatában mégis az egyetlen igazság. Megdöbbentő, új, fontos. Annak, aki hallja, és annak, aki nem.
Verébkék, időtlenek, nemtelenek a padon ülők. Változatlan változók összessége. Mint ahogy az elmondható, megsúgható dolgok végeláthatatlan textusa is az. Mint a színház, nekünk, rólunk, nézőtéren leskelődőknek, hallgatózóknak. Változatlan változó. Mint az üres tér. Mint a (nem)lét maga.

A Beckett négy rövidebb színművéből (Altatódal, Színműtöredék I, Némajáték II, Jövés-menés), valamint egy költeményéből (Sem egyik, sem másik) építkező Fragments (Töredékek) című előadás első, francia nyelvű változata 2006 októberében született Párizsban. Ezt követte 2007 szeptemberében Londonban egy angol nyelvű bemutató, amellyel a Complicite társulat színészei mintegy hat hónapon keresztül járták a világ színpadait. Az előadás új, szintén Compilicite-közeli szereposztással 2009 januárjától indult újabb körútra, ennek egyik állomása volt Budapest.

Brook rendezése a Trafóban ünnepi, ünnepelt vendégjáték volt. Megtöltötte a nézőteret. Tapssal a csendet. A hatvan perces Fragments nem kínált mást, mint üres teret, benne színészekkel. Hangok, mozdulatok, ritmus, lélegzetvétel és csend becketti játékával, a gesztusok, mozgás, szó, zeneiség jelen-létével. Visszafogott kompozícióval. Koncentrált tudással. Egyenes alázattal. Meghökkentő humorral. Egyszóval: tartalommal.

C.I.C.T./Théâtre des Bouffes du Nord (F): Fragments – angol nyelven magyar felirattal
R: Peter Brook
SZ: Hayley CARMICHAEL, Antonio GIL MARTINEZ, César SARACHU
TRAFÓ 2009. április 9-10. (Cs-P) 20h, április 11. (Szo) 17h és 20h
A vedégjáték a Pendulum színházi ingajárat keretében volt látható.
További ajánlók a Pendulumhoz: www.trafo.hu


tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Dráma

Ajánlott bejegyzések:

  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása
  • A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban
  • Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr27848866

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard