Miután a Balkan Fanatik rátalált az amerikai rapperre, Prophetre (aki Enrique Iglesiassal és Hillary Duff-fal is dolgozott együtt), azonnal nekiláttak az új lemez elkészítéséhez. Az anyagot megfűszerezi Presse Gábor harmonikajátéka, valamint két ifjú üdvöske, Janga és Sonita éneke és szövegelése is. Az American Perestrojkacímű lemezről, Amerikáról és Megasztárokról Lepés Gáborral, a banda frontemberével beszélgettünk.
Miért American Perestrojka a lemez címe?Ez Jorgosz ötlete volt. Egyrészt kifejezi az együttműködésünket Prophettel, másfelől ez egy felhívás a világ felé, miszerint ideje lenne stratégiát változtatni. A befelé fordulás helyett inkább kommunikálnunk kellene egymással és nyitnunk kellene egymás felé. Nekünk embereknek pedig fel kéne végre ébrednünk Csipkerózsika álmunkból, hogy jobbá tehessük az életünket.
Amerika-rajongó vagy?
Nem. Utáltam Amerikát, amíg egyszer egy kedves ismerősöm hatására fel nem fedeztem, hogy ott is élnek normális emberek, akik azóta jó barátaim lettek. A „zombikat” persze messze elkerülöm.
De azért Los Angelesben jól érezted magad?
Fantasztikus érzés volt, mert január volt és 20-25C fokos napsütésben próbáltam feledni az itteni zord hideget.
Hogyan ismertétek meg Prophetet?
Egy szerencsés véletlen következménye ez a kapcsolat. Épp a Ha te tudnád című dalunkat realizáltuk Jorgosszal tavaly nyáron, mikor felmerült bennünk, hogy milyen jó lenne, ha egy fiú reagálna a dal női szemszögből elbeszélt helyzetére, miszerint – ez persze csak a mi értelmezésünk – a lány kettős érzelmektől feldúlva bolyong az utcákon. Benne van egy kapcsolatban, amelyik talán kényszerkapcsolat számára, ám valaki mást szeretne valójában maga mellett tudni. Ha meg akarjuk érteni az egész lelkiállapotot, javaslom a dal autentikus népi verzióját mindenkinek tanulmányozásra. Gyönyörű.
Szóval, kerestünk egy férfi hangot, egy rappert. Először Geszti Pétert próbáltuk zaklatni ezzel a dalunkkal, de bár lelkesedett a dologért, bokros teendői egyelőre nem engedték kibontakozni együttműködésünket.
Közben egy kedves Los Angeles-i ismerősöm, Koji Sakai ajánlotta Prophetet erre a feladatra (Koji egyébként Tupac Shakur valamikori managerének egyik asszisztense volt).
A dolog igazán egyszerű volt, hiszen e-mailben kiküldtem az alapot és a dal lefordított sztoriját, majd néhany hét elteltével megérkezett a demo. Az eredmény már akkor magáért beszélt. Hátborzongató volt, hogy csak annyi instrukciót kellett írnom neki, küldje az üres acapella sávot, hogy belekeverjem a dalba. Amikor a mix elkészült és megmutattam neki az eredményt, csak ennyit írt: „DOPE SHIT!” Gondoltam jól elbaltáztunk valamit. Erre amerikai barátaim felvilágosítottak, hogy ez abszolút pozitív kifejezés Prophet szlengjében, tehát bírja a nótát. Idén januárban kint jártam Kaliforniában és természetesen meglátogattam Prophetet, hónom alatt néhány újabban elkészült dal alapjával. Közülük néhányra ennyi megjegyzés volt:„SICK! I LIKE THEM!” Erre felbuzdulva gyorsan közreműködött még néhány dalban. Köztük a kedvencemben, a Let’s Spend The Night Together-ben és a Sonitával közös duettben a Don’t Be Shy-ban, valamint Jorgosz Trigona című dalában. Szóval majd’ a fél lemezen hallható Prophet.
Prophet mit tudott Magyarországról, vagy a magyar zenéről, mielőtt titeket megismert?
Szerintem semmit nem tudott azon kívül, hogy Európában van. Erről inkább kérdezd meg őt.
Mikor elkezdtetek együtt dolgozni, voltak kikötései, elvárásai?
Feltételek nélküli a kapcsolatunk, vagyis inkább baráti. Kölcsönösen segítjük egymást. Mi is csak azt kértük, hogy csinálja azt, amit érez. Elképesztően jó érzés együtt dolgozni. Hihetetlen profi és pozitív, nyitott gondolkodású ember.
Mit tapasztaltál, van különbség a magyar és az amerikai zenész mentalitása, hozzáállása között?
Azt gondolom, sok tekintetben van különbség. Az amerikaiak egy dologban nagyon jók: a csapatjátékban. E téren van mit tanulnunk tőlük. Nem néznek le, ha valamiben gyengébb vagy, mint ők. Inkább próbálnak segíteni, bíztatni, pozitív energiákkal bombázni. Kivéve Irakban, mert ugye ott más a helyzet, de ők persze nem zenészek.
Presser Gábor is szerepel az új lemezen.
Pici bácsit a Jorgosz kérte fel egy kis harmonikázásra. Én tíz éve dolgoztam együtt vele a második Kentaur lemezen, ahol az egyik számomban zongorált. Már akkor csodáltam, milyen kiváló érzékkel és kifinomult ízléssel tud színesíteni bármilyen zenét. Megtiszteltetés volt számunkra, hogy közreműködött a Ha te tudnád című dalunkban.
Janga és Sonita hogyan kerültek a csapatba?
Sonita lassan egy éve, hogy MC’Jammin távozása után az elsősoros rajongóból frontemberré vált nálunk. Először mindenféle nehézség nélkül beállt Anna helyére és lenyomta a nem könnyű nótáit. A színpadon meglepő magabiztossággal találta meg a helyét. Aztán mikor az új lemezen dolgoztunk, kiderült, hogy invenciózus és remekül faragja a rímeket angolul. Prophet M.I.A-hoz hasonlította. Nagyon jól ráérzett az új dalokra, melyekben közreműködik.
Jangát a videoklip forgatás befejezése előtt fedeztük fel. Egy forgatókönyvíró barátom ajánlotta őt figyelmembe. Épp egy ifjúsági musicalen dolgoztunk vele, mikor eszembe jutott, hogy mi lenne, ha kipróbálnánk Jangát a Ha te tudnád című dalban. Korábban Kovács Nóri népdalénekes egy autentikus verziót már kiválóan felénekelt, de én populárisabb hangot kerestem. Kinga alig 14 évesen pár napos, interneten keresztüli és stúdiós „ének-gyúrás” után megoldotta a feladatot és végül ő került fel az albumra, s a klipben is ő látható.
Az elmúlt időszakban milyen élményeket szereztél, amelyekből töltekezhettél, amelyeket felhasználhattál a lemez készítésekor?
A legjobb töltekezés, ha nem hallgatsz semmilyen zenét és csak csinálod, amit jónak érzel.
A videóklipet itthon készítettétek el. Ez nyilván visszafogottabb lett, mint az akkoriban nagy botrányt kavart Fuckmen videója. Az a kisfilm PR-fogás volt, vagy tényleg nem gondoltátok, hogy baj lehet belőle?
A klip két helyszínen, Los Angelesben és Budapesten forgott. Ez egy hirtelen felindulásból született ötlet volt, mivel én januárban kint voltam, de nem bántuk meg. A zenekar nemzetközi segítsége, Zakariás Eszter boronálta össze a stábot (ő egyébként az egyik főszereplő is). Elutazás előtt egy héttel meghívta rendezőnek Schwechtje Mihályt, a Filmművészeti Egyetem hallgatóját és nPohárnok Gergő operatőrt. A kinti forgatáshoz operatőrnek megnyerte az ott élő Honti Zoltánt (Zsigmond Vilmos jobbkezét), aki Daniel Stamm német rendezőt hívta segítségül. Emailen és telefonon egyeztettek a szakemberek, hogy ne legyen áthidalhatatlan a különbség a két helyszín között. Így foroghatott le a klip. Kiadó és pénz nem volt, csak sok segítő barát, akiknek igazán hálásak vagyunk mindazért, amit értünk tettek. Ez a klip jóval konszolidáltabbnak tűnik, mint a Fuckmen, mivel a dal témája is inkább csak a szerelemről szól. A Fuckmen nem PR forgatás volt. Egy teljesen normális görögországi folklór eseményt örökítettünk meg mind a dallal, mind a videoklippel.
Manapság igen divatos a népzenéhez nyúlni. Mit gondolsz, miért van rá igény?
A beat vagy a blues zene is a népzenéből alakult ki annak idején, csak azt akkor az angolszászok és afroamerikaiak csinálták. Itthon pedig jól leutánoznak azóta is mindent, ami nyugatról jön. Az utóbbi évtizedekben nyugaton, akik megunták a beat zenét és valami izgalmasabbra vágytak, felkapták a népek zenéjét. Ebből lett a world music. Ma már keveredik minden mindennel és ez így van jól.
Szerinted mit tud a népzene, amit más műfaj nem?
Őszinte ősi érzéseket, eksztatikus élményt nyújtani. Azt, hogy van identitásod. Azt, hogy valahonnan jöttél és valahová tartozol, hogy nem kópia vagy hanem eredeti.
Megpróbáljátok nemzetközivé tenni a zenéteket?
Kezdetektől fogva ez a célunk. Izgalmasnak, érdekesnek, furcsának, különlegesnek tartják a zenénket külföldön. Csak kis adagokban fogyasztható. Ha elfáradnak tőle, akkor megint a She Loves You-t fogják hallgatni.
Melyik a saját, kedvenc népdalod?
Sok van. Most a Ha te tudnád, korábban az Elment az én rózsám és a többi volt.
A Megasztár hangmérnöke voltál – tudsz említeni a műsorból valakit, akit a Balkan Fanatik énekeseként szívesen látnál?
Sokat gondolkodtam ezen, mikor a versenye zajlottak. Sokukat fel is kértünk Jorgosszal, hogy dolgozzunk együtt, de eddig nem találtunk egymásra egy Megasztárral sem.
Azt nyilatkoztad egy interjúban, szkeptikus vagy a magyar könnyűzene-ipart illetően. Sok más zenész vallja ugyanezt. Mintha két részre szakadt volna a zeneipar: van, aki igényes muzsikát játszik, vagy játszana, és vannak, akik tömegesen gyártják a gagyit. Hogyan és miért, mikor történhetett meg ez a szakadás?
Ez a probléma a múltban gyökerezik és a kortársainkkal együtt mi magunk is felelősek vagyunk érte. Felelős a média, a gazdaság, a hatalmasok, akik nem jól gyakorolják a hatalmukat.
Kinek az előzenekara szeretnétek lenni, ha választhatnátok?
Már senkinek. Tavaly előtt játszottunk a Prodigy előtt, úgyhogy ennyi elég is volt.
Van itthon „ellenfeletek”?
Nincs. Ilyen elvetemült zenét senki nem játszik mint mi.
Prophettel hosszútávon gondolkodtok?
Pár ezer kilométert szeretnénk együtt megtenni. Ebből már el is telik hamarosan néhány, mivel idejön Magyarországra és megyünk vele Sepsiszentgyörgyre is.
Aztán remélem megyünk világgá is.
A Balkan Fanatik lemezbemutató koncertje éprilis 18-án lesz a Dürer-kertben.