Április 21-én negyedszer lép hazai színpadra minden idők legsikeresebb német rockcsapata, a Scorpions. A karrierjének negyedik évtizedében járó veterán zenekar 16 éve nem játszott Magyarországon, így indokoltnak tűnik áttekinteni velük kapcsolatban pár alapvető dolgot.
44 ÉV ROCK’N’ROLL A Scorpions 1965-ben (!) alakult Rudolf Schenker gitáros (a képen balszélen) jóvoltából, de igazi zenekarrá akkor érett, amikor négy évvel később Klaus Meine énekes és Rudolf szintén gitáros öccse, Michael is csatlakozott hozzájuk. Michaelt már tizenévesen is zseninek tartották, igazi csodagyerek volt, így nem is csoda, hogy amikor az 1972-es Lonesome Crow debütalbum után a brit UFO előzenekaraként turnéztak, a szintén felfelé ívelő karrierű angolok egyszerűen átcsábították magukhoz a mindössze 17 éves muzsikust. Michael távozása annyira megviselte társait, hogy miután a Scorpions Ulrich Roth gitáros segítségével befejezte aktuális turnéját, feloszlott. Rudolf ezt követően csatlakozott Roth Dawn Road nevű zenekarához, akik azonban rábírták, hogy hívják el Klaus Meinét énekesnek, és végül felvették a Nyugat-Németországban az övékénél már ismertebben csengő Scorpions nevet.A LEGSIKERESEBB LEOSZTÁS A Scorpions legsikeresebb felállása 1978-ban jött össze, miután az egyéni, Jimi Hendrix- és komolyzene-ihlette játéka miatt beavatott körökben istenként tisztelt Uli Roth elhagyta a fedélzetet. Schenkerhez, Meinéhez, Francis Buchholz basszusgitároshoz és Herman Rarebell doboshoz ekkor csatlakozott Matthias Jabs gitáros, aki az 1979-es Lovedrive-on tette le névjegyét. A lemezen vendégként ismét felbukkant a UFO tagjaként közben szupersztárrá vált, de az angolokat ekkoriban otthagyó Michael Schenker is. Mondani sem kell, az album borítója ismét komoly felháborodást váltott ki konzervatívabb körökben, akárcsak a szexista szövegű Another Peace Of Meat dal, ami miatt a feministák támadták vadul a Scorpionst.
Matthias Jabs gitáros, Klaus Meine énekes, Francis Buchholz basszusgitáros
A CSÚCS Klaus Meinéék az 1984-es Love At First Sting révén hágtak fel karrierjük első csúcspontjára, ami a Rock You Like A Hurricane himnusz révén egész Amerikát megőrjítette. Az album több mint 3 millió példányban kelt el a tengerentúlon, ahol máig a Scorpions legsikeresebb kiadványának számít. „Axl Rose mesélte nekem egyszer, hogy amikor ’84-ben megvette a Love At First Stinget kazettán, azonnal betette az autója magnójába, és ahogy egy széles, többsávos sugárúton hajtott, az egyik piros lámpánál megállva még négy autó kúszott mellé, és mind a négyből egy-egy másik Scorpions-nóta bömbölt! Axl azt mondta, hogy akkor tudatosult benne, mit is akar elérni a jövőben…”, mesélte később Meine. A sikamlós borító miatti botrány természetesen a Love At First Sting esetében sem maradhatott el, ám a Scorpions a lírai Still Loving You révén némiképp finomította imázsát. Ez a dal még olyan helyeken is elképesztő őrületet okozott, mint például a volt Szovjetunió. Sikerére jellemző, hogy kislemezként csak Franciaországban több mint 1,7 millióan vásárolták meg, és a Scorpionst innentől olyan hisztéria vette itt körül, amilyen gyakorlatilag a Beatles óta egyetlen másik előadót sem.
KELETI BLOKK A Scorpions az Iron Maiden után a második karrierje csúcsán lévő rockzenekar volt, mely átjutott a Vasfüggönyön a ’80-as évek közepén. Magyarországon 1986. augusztus 27-én léptek fel az MTK Stadionban zsúfolt teltház előtt. Később a Uriah Heep után ők voltak a második nyugati rockbanda, akik eljutottak a Szovjetunióba is: 1988-ban az akkori Leningrádban léptek fel pár koncerten az azévi Savage Amusement lemez turnéján, majd 1989-ben Moszkvában is játszottak a Moscow Music Peace Fesztiválon. Ezt az ingyenes drogellenes gigantkoncertet az ismert rockmenedzser, Doc McGhee szervezte, aki csak így tudott kibújni egy amerikai marihuánacsempészési ügy büntetőjogi következményei alól. A Scorpions mellett az eseményen többek között fellépett még a Bon Jovi, Ozzy Osbourne, a Mötley Crüe, a Skid Row és a Cinderella is, méghozzá a Lenin Stadionban, 100 ezer néző előtt. Az itteni élmények ihlették az egy évvel későbbi Crazy World lemez nagy sikerszámát, a Wind Of Change-et.
A SÖTÉT ’90-ES ÉVEK Közhelyszámba megy, hogy a ’90-es évek nem kedveztek a hagyományos rockzenekaroknak, ami alól a Scorpions sem volt kivétel. Már Francis Buchholz távozása is baljós előjel volt a csapat számára, habár ez a könyvelésükben inkább pozitívan jelentkezhetett (a basszusgitáros a csapat egyik gazdasági háttéremberével együtt folyamatosan és csúful megkárosította társait az elszámolásoknál azok háta mögött). Az első nélküle készített anyag, az 1993-as Face The Heat nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: a Scorpions számára hagyományosan erős Európában és a Távol-Keleten hozta a formát, Amerikában azonban jóformán észrevétlen maradt. Az album turnéja egyébként Magyarországon indult 1993. szeptember 23-án, de a Budapest Sportcsarnokban sem volt teljes teltház (igaz, hogy legutóbb ehhez képest nem olyan régen, 1990. december 3-án léptek fel ugyanott). Az 1996-os Pure Instinct sem hódította meg a világot. Ezt követően Herman Rarebell is távozott a csapatból, hogy a monacói Albert herceggel közös üzleti ügyeire koncentráljon, az 1999 tavaszán megjelent Eye II Eye pedig a Scorpions történetének leghatalmasabb fiaskója lett. A zenekar úgy döntött, hogy itt az ideje befogni azok száját, akik unalmasnak bélyegzik őket, így radikálisan elmozdultak egy modernebb irányba: elektronikus groove-okkal, hangmintákkal, diszkóütemekkel higították fel a kemény gitárzenét, ám hiába próbáltak kibújni a bőrükből, nem sikerült meggyőző produkciót összehozniuk, ráadásul pár évvel le is késték azt a trendet, amelyre rá akartak ugrani az új dalokkal. A lemezre érdekességként a csapat történetének során először egy német nyelvű téma is felkerült. Az eredmény nem is lehetett más, mint hatalmas bukás: a zenekarra még Németországban sem voltak kíváncsiak az emberek az aktuális turnén, és már az is nagy sikert jelentett, ha félházat össze tudtak hozni a 8-10 ezres csarnokokban. A lemez eközben egyszerűen nem fogyott a boltokból. A Scorpions hatalmas presztízsveszteséggel és a gyér érdeklődés miatt a tervezettnél sokkal előbb volt kénytelen lezárni az Eye II Eye európai turnéit. Az album ütötte csorbát először egy szimfonikus és egy akusztikus anyaggal igyekeztek kiköszörülni, de csak a 2002-es Unbreakable és a 2007-es Humanity: Hour 1 albumok erőteljesebb, hagyományosabb megközelítése hallatán vált egyértelművé, hogy ismét észhez tértek.