Hol van már a 2000-es évek hajnala, amikor a zenetévék képernyőjét rockot hip hoppal vegyítő bőgatyás amerikai fiatalok uralták? A jobb híján nu metalnak keresztelt stílus úgy tűnt el, mintha nem is létezett volna, bár azért akad, aki még ma is a felszínen van - igaz, erősen eltérő zenével.

A Papa Roach a groove-os, vastag riffes hip hop metaltól jutott el a nyílt ’80-as évek-beli áthallásokkal teli 21. századi stadionrockig, de alapvetően mindig is hatalmas érzékkel nyúltak a ragadós dallamokhoz, az olyan refrénekhez, amiket már egy hallgatás után is teli tüdőből lehetett együtt üvölteni Jacoby Shaddix-szel. Most azonban valahogy nem kamatoztatták e tudásukat az elvárható mértékben. Mindjárt a lemez kezdése elég hervasztó, ugyanis egy felesleges intrót és három abszolút jellegtelen, középkategóriás dalt kell végighallgatni, mire eljutunk az első igazán karakteres szerzeményig, és ez baj. A nyitó Change Or Die lendületes, de körülbelül ennyit lehet róla elmondani, az első single Hollywood Whore a szimplánál is szimplább és végletesen banális, az I Almost Told You That I Loved You pedig ígéretesen indul, de aztán jól nem hoznak ki belőle semmi érdekeset, noha innen már csak egy apró szikra hiányzik ahhoz, hogy igazán ütős legyen a végeredmény.

Az első igazán tetszetős momentum a klasszikus Mötley Crüe feelinggel átitatott, pozitív energiával teli Lifeline, és innentől kezdve indul be az album. A Had Enough „uramisten, hát mi lett ebből a világból?” szövege ugyan olyan szinten szájbarágós és óvodás, hogy talán még a Depresszió számára is ciki lenne felvállalni, de a finom harmóniákkal dolgozó, kesernyés dal ezzel együtt is működik, a Live This Down pedig egyenesen a Metamorphosis legjobb nótája. A csapatnak valami miatt kivételes tehetsége van a szakítós témákhoz… Semmi olyat nem mutatnak ebben a komoly Getting Away With Murder emlékeket ébresztő számban, amit még ne hallottunk volna tőlük, de a beindulós tempó és a szenvedélyes refrén egyből kiüti az embert. Ilyenből kellett volna még vagy három a lemezre, és máris egészen más lenne az összkép.
A March Out Of The Darkness olyan, mintha egy automata köpte volna ki, igazi törzskönyvezett töltelékdal, még szerencse, hogy a Mick Mars vendégszereplésével ékesített, szintén erősen Mötley-ízű Into The Light hallatán gyorsan túllép rajta a hallgató. A Carry On líra rendben van, de ezt is felülírja az utána következő Nights Of Love power-ballada a maga leplezetlen hajmetal-ízeivel. Kissé archaikusabb csomagolásban ez a dal simán születhetett volna 20 évvel ezelőtt is, hogy az MTV vad rotációjában forogva hetek alatt platinalemezt varázsoljon az albumból. Nem egy Last Resort-féle fennakadt szemekkel acsargó kamaszos dühroham, de annyi szent, hogy van hangulata. A záró State Of Emergencyben szintén akadnak óriási témák, de a refrénen itt is simán dolgozhattak volna még, mert ez így egy cseppet bugyuta és túlságosan is izgága lett. A lemez hangzása természetesen csilivili és atom, igazi szuperprodukció, amin hallatszanak a belefeccölt dollárszázezrek, bár néhol lehetne egy kicsit koszosabb is a megszólalás.
A Metamorphosis egyből a Billboard-lista 8. helyén startolt, vagyis a Papa Roach tagjait továbbra sem kell az éhhaláltól félteni, de kezdik elveszíteni azt a különleges, speciális ízt, ami jellemző volt rájuk. Kár.

LINKIN PARK Hihetetlen, de igaz: a rossz nyelvek szerint fiúbanda módjára összerakott nu metal popsztárok túlélték a divattrendek lecsengését, és továbbra is A-kategóriás névnek számítanak a világ minden tájékán. A Linkin Park – vagy a mögötte álló csapat – jó érzékkel ismerte fel a közízlés változását, 2007-es harmadik lemezükön, a Minutes To Midnight-on finoman az aktuális emós vonal is felütötte fejét, és ismét nyerésre vitték az ügyet. Az album nagyrésze ettől még persze zeneileg közel értékelhetetlen volt.

DEFTONES Háttérbe húzódásuknak és kompromisszumoktól elzárkózó igényességüknek köszönhetően a Deftones-nak az évek során a Toolhoz hasonló respektje alakult ki, a 2000-es White Ponyt követő 2003-as Deftones és a 2006-os Saturday Night Wrist pedig megőrizték a nimbuszt. A csapat 2006-ban Budapesten is fellépett. Jelenlegi helyzetük ugyanakkor nem irigylésre méltó: basszusgitárosuk, Chi Cheng egy autóbaleset következtében hónapok óta kómában fekszik.

LIMP BIZKIT Az emblematikus hullámvezető bukott a legnagyobbat: ahhoz képest, hogy 2000 és 2001 környékén lemeztízmilliókat forgalmaztak, és 16 év alatt mindenki megfordított piros baseball-sapkában nyomult, a csapból is állandóan folyó Fred Durstre és tanítanivalóan ostoba szövegvilágú zenekarára később egyre kisebb igény mutatkozott. Idén ugyan némi kihagyást követően újjáalakultak, méghozzá a klasszikus felállásban, Wes Borland gitárossal, és többek között a soproni Volt Fesztiválon is tiszteletüket teszik, ám leginkább csak az az egy kérdés motoszkál az ember fejében, hogy vajon 2009-ben minek és kinek szól majd a rollin’-rollin’-rollin’.

COAL CHAMBER Habár 1997-ben az első Korn-kópiaként híresültek el, az egykori fodrász Dez Fafara vezette Santa Barbara-i nu metal kvartett nem húzta sokáig, és már 2003-ban feloszlottak. A gótikus, képregényes horror-vonallal is flörtölő perverz alakulat egykori tagjai között olyan pocsék a viszony, hogy egy esetleges újjáalakulásra gyakorlatilag nulla esély mutatkozik. Az énekes június 25-én Magyarországon koncertezik új csapatával, a vérengző parasztlengő-metalban erős Devildriverrel.

P.O.D. A 2001-es Satellite a nu metal hullám egyik emblematikus lemeze volt, több mint 5 millió kelt el belőle világszerte, azóta azonban nem nagyon jött össze semmi a keresztény érzelmű latino kvartettnek, pedig háromszor is nekirugaszkodtak. Habár nevük manapság már Amerikában sem cseng igazán jól, a P.O.D. nem zavartatja magát: a világhír tovatűntével is zenélnek tovább rendíthetetlenül.