Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Nemcsak Ziziknek

Nemcsak Ziziknek

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 04. 24.
Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén
2025-05-16 15:00:00

Mindenféle felvezetés nélkül, tegnap megjelent a Bëlga új nagylemeze Egyre gondolunk címmel. A dalok az

Május 19-én nyitja meg kapuit a Gustav Klimt: The Immersive Experience interaktív kiállítás
2025-05-16 08:55:49

A produkció a legmodernebb technika segítségével vezeti be a látogatókat Klimt csodálatos világába, amely

Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
2025-05-14 10:56:32

Még egy teaser készült az Oscar-, Golden Globe-, Bafta-díjas és cannes-i nagydíjas Saul fiát és a

Gyergyói népzene a Hagyományok Háza Szabadegyetemén
2025-05-13 18:00:00

A Gyergyói népzene - három generációs örökségvédelmi program megálmodói, értékmentő munkájukat, annak

további bejegyzések a szerzőtől »

A brit Rotozaza társulat előadásában sem színpadot, sem hivatásos színészeket nem kapunk. Kapunk viszont egy fülhallgatót és egy társat, valamint egy asztalt a Toldi mozi kávézójában, amely mellett ülve elfelejthetjük saját személyiségünket, és átadhatjuk magunkat a fülünkbe érkező utasításoknak.

Nemrég egy színész épp azzal érvelt az „interaktív” színházi tendenciák ellen, hogy ezek által rá, az ő tudására kevéssé van szükség. Én persze azzal érveltem, hogy az ilyen besorolású produkciók sikere gyakran igencsak a színészen múlik, hogy tudni illik az mennyire képes a befogadó tényleges aktivitásának, a válaszreakciók folyamatosságának fenntartására. 

Az Etiquette mondjuk pont rácáfolni látszik erre, de amatőr és profi színészeknek is ajánlható játék lehet. Játék alatt szűkebb értelemben a színészi játékot, a szerepjátékot kínálják a kávézó „színtérnek” kinevezett asztalai, ahol az utasításokat közvetítő fülhallgatók mellett mini-kellékek – mint egy díszlettervező makettjei – és a tervezés eszközei (toll, papír, kréta) sorakoznak. A játékos kedv viszont az egész térre kitágítható: a „játékos” szerepében vehetjük a bátorságot, és az ismeretlenek, akár az idetévedt gyanútlan külföldiek között is kereshetjük partnerünket, annál is inkább, merthogy a „férfi” és „női” oldal elfoglalása a játék hatásmechanizmusát tekintve két egymás számára idegen ember közt működtethető a leginkább. 

Ebben az esetben ugyanis feltűnőbb lesz, jobban kirajzolódik az olyan többek között kommunikációelméleti fogalmakkal való játék, mint az énprezentáció, a valóság, a fikció, homlokzat és társaik. Vagy profánabbul: az ismerkedés, a megismerés folyamata. 

Az utasításokban elhangzó párbeszédek szembesítenek az előre megírt párbeszédek sztereotíp, mégis saját előadásunkban egyéni vonásokat felöltő voltával, vagyis mindennapjaink teatr(e)alitásával. Ez a tapasztalat többféle irányban képes kinyitni a befogadó szemét, még akkor is, ha épp annak lassú lehúnyását írja elő. Elgondolkodtat a mindennapi, ill. a színészi lét kettőségéről, de alapvető kéréseket is feltesz, ami a percepciót illeti. A fülhallgató váltott oldalon sugárzott szövege az agy két féltekéjét másképpen „mozgatja” meg, így néhány ponton szinte kívülről hallani a hozzánk érkező verbális jeleket, amelyek csak a válasz kimondása közben kerülnek korrigálásra és válnak megérthetővé. Így a megértés hermeneutikusan cirkuláló voltára és dekonstruált végtelenségére á la Derrida is reflektál(hat)unk, ha van ilyetén teoretikus hajlamunk. 

Nem utolsó sorban pedig asszociálhatunk, formálhatjuk a teret, rajzolhatunk, beleélhetjük magunkat a törtlnetekbe, mint a gyerekek, és meglepődhetünk girbe-gurbára sikerült vonalaink vagy izzadó tenyerünk által jelzett lámpalázunkon, teljesítmény-kényszerünkön; mert meg akarunk felelni az utasító-„rendező” (a kultúránkba ágyazott kommunikációs, szociális előírások) elvárásainak. 

Koncentrációnkat, érzékeinket, képzelőerőnket egyaránt megmozgatja a félórás „kísérlet”, miközben ironikusan mégis aláássa önmaga tétjét, hiszen bármikor kikacsinthatunk a velünk szemben ülőre, vagy a hátunk mögött kíváncsiskodókra. Csak rajtunk áll, mennyire vesszük igénybe a projektbe épített „szabad helyeket”, amelyek olykor repititív módszerrel vagy épp a csend, zenés szekvenciák beépítésével ránk bízza a „kikapcsolódás”, a „nem engedelmeskedés”, sőt, a hibázás mértékét és gyakoriságát.

„Játék? Szerep? Kihívás? Ki-ki másként éli meg azt a fél órát, amit a Rotozaza különös, filmszerűen szerkesztett története nyújt. Csak figyelni kell és reagálni, használni a hangunkat, a képességeinket, valamint az asztalra tett tárgyakat… és máris megszületik a varázslat! A megélhető, megtapasztalható, nagyon színházi vagy pillanatokra épp „színház-szerűtlen”, de rendkívül intenzív élmény.” A varázs élményét pedig ki-ki megfogalmazhatja a Trafó blogján, hiszen a kommunikáció, mint ahogy ezt a Rotozaza is sikeresen demonstrálja, egy oda-vissza ingázó, „PENDULUM”-dolog: http://trafo.freeblog.hu/

2009. április 14-26. – 17h - 21h között félóránként
Rotozaza (UK): Etiquette / interaktív színházi játék
Helyszín: Toldi Klub és Kávézó (1054, Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 36-38.)
Magyar, angol, francia, német, olasz, spanyol, holland, portugál, japán és szlovén nyelven.
Előzetes bejelentkezés a rotozaza@trafo.hu címen ajánlott.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása
  • A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban
  • Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára
  • Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr927850192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard