Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Egy bohóc flörtje a Pillangókisasszonnyal

Egy bohóc flörtje a Pillangókisasszonnyal

Lengyel Péter a szerző friss bejegyzései 2009. 04. 29.
A megtáncoltatott Platón
2009-05-02 08:02:00

Miközben a Tavaszi Fesztivál véget ért, elindult a Táncfórum előadássorozata és elkezdődött a Trafó

Egy bohóc flörtje a Pillangókisasszonnyal
2009-04-29 08:01:00

Egy bohóc esete a Pillangókisasszonnyal… nem hangzik rosszul. Az április 16-30-ig tartó, a Nemzeti

Felkelés a Trafóban
2009-04-16 08:11:00

A Trafó március hatodikán izzította be a 200 % tánc programját. A Nemzeti Táncszínház pedig már korábban

Mozart koncert szenvtelenül
2009-04-09 12:44:00

Skócia kulturális nagykövetének tartott kamara együttes, a Skót Kamarazenekar szinte az egész világot bejárta

további bejegyzések a szerzőtől »

Egy bohóc esete a Pillangókisasszonnyal… nem hangzik rosszul. Az április 16-30-ig tartó, a Nemzeti Táncszínház szervezésében a Táncfórum keretén belül Vári Bertalan, akit az ExperiDance egyik szólótáncosaként ismerhettünk, önálló darabjával jelentkezett a Refektóriumban.

A homo ludens emberében, mint ahogy neve mutatja, a játék, a játékosság örömének készsége rejlik. Schiller szavai szerint: „Az ember csak akkor játszik, amikor a szó teljes értelmében ember, és csak akkor egészen ember, amikor játszik.” Művészi felfogásában és megvalósításában pedig alapértékeiben húzódik, ahol a nézők és előadók együttesen játszanak.
 
A „Játék?” című előadás bemutatójáról az előzetes nem árul el sokat: Tessék, csak tessék! Tisztelt Nagyérdemű, ilyet még nem látott! Különös figurák találkozása, műfajok keveredése… a Bohóc esete Pillangókisasszonnyal! Alternatív kontra revü – és még sok minden más. Tessék, csak tessék! Hiszen ez csak egy játék – vagy mégsem? mégis kíváncsian mentem be egyik kedvenc helyszínemre a Várszínház Refektóriumába. Ez a családias tér, ahol karnyújtásnyira van minden történés, óhatatlanul részévé tesz minden befogadót. 

Vári Bertalan, (Harangozó Gyula-díjas táncművész, jelenleg a tavaly alakult Presidance táncegyüttes művészeti vezetője), aki a néptánc világában nőtt fel és hosszú ideje már különböző más műfajokban kamatoztatta tudását, most két táncosra és egy zenészre készítette önálló darabját. A néptánc világának gazdagsága és a benne lévő férfias erő jó táptalaja lehet annak, aki más területeken is kipróbálja magát. Ezért mentem nagy érdeklődéssel a Várszínházba. 

Egy olyan művésznek mint ő, aki „nagy színpadokhoz” szokott, valószínűleg nagy kihívást jelentett az, hogy egy kicsinyke színházi tér hangulatába csomagolja a mondanivalóját. A színpad egyszerűen berendezett, nagy fémkeret-kocka, különböző méretű fehér körök a balettpadlón, hátul ütőhangszerek. A félhomályban idézet hangzik fel Madách Az ember tragédiájából. A komoly irodalmi felhangot oldalt fejgép fénye töri ketté: Vári Bertalan most bohócruhában érkezik, a régi Arlecchinók felemás ruháját modernül viselve, nyaka körül fémszínű hatalmas nyakkendő, ugyanolyan mókás fejfedővel. Nagy ládikát tol maga előtt, a titkok tárházát. Testén dudák, csengők garmada. Ez a zenebohóc antréja. Ládikájából mindenféle eszközök kerülnek elő. 
Egy bohóc figurával indítani mindig hálás dolog, ha meg van a miértje. A legnehezebb szakmának tartom a nézők megnevettetését és elgondolkoztatását. Perger István latinos rigmusaiból zenei esszenciát sző és párbeszédbe kezd a bohóc mozgásával, gesztusaival, sőt hangjaival is. Kétségtelenül az első pillanatban szembetűnik az, ami Vári Bertalan erőssége volt mindig is: a hihetetlen ritmusérzék és virtuózitás. Ez a bohócfigura a táncra épít, nem a trükkökre („Nem baj, van másik”) nincsenek mélységei, nem elgondolkodtatni akar, hanem szórakoztatni. Ez valahol Vári Bertalan világa. 

A kihangosított labdapuffanás, a kisvödör hangja, a legkülönfélébb csörgő-mörgők használata és egyáltalán a tárgyi eszköztár felvonultatása feltornázta az előadás belső erejét, magyarán mondva az elején a legerősebbel kezdett, feltette a lécet magasra. Ezek után már nehezebb helyzet állt elő. Egy figura felvillantása a színházban lényeget kap – előtűnik, hogy azután építkezve kibontsa önmagát. Sajnos nem ez történt. A térbe betáncoló női táncos, Papp Éva szivárványszínű jelmezében pálcákra feszített ugyanolyan színű lepelben Puccini szellemét idézte meg. 

Még fülembe csöngtek Madách szavai, s izgalommal vártam a folytatást és azt, hogy valami mélyebbről legyen szó, mint a Pillangókisasszony és egy zenebohóc történetéről. Az egyébként kiváló tánctudású kettős nem haladt túl a meglepetés korlátain, pedig ötletekben nem voltak híján. Ezután valamiféle „szellemi” hídra épített történet nélküli dramaturgia szemtanúi voltunk, belecsöppenünk egy már jelmezeiből kibújt szerelmespár hétköznapiságába: a húzd-meg ereszd el, a hódítás, azért-sem-leszek-a-tied, majd a „héja-nász-az-avaron” ingoványos talajára került a darab. Egy koreográfiai gondolkodás erősen épít vagy a zenére vagy egy erős képi világra, vagy bármire, ami a kiindulópontja lehet a mozdulatokban való megfogalmazásnak. 

Érezhető volt a kidolgozatlanság, a kiváló tánctudást egyesíteni kellett volna rendezői koncepciókkal. A színház ettől színház. A kontakt elemekkel tűzdelt pas-de-deux-k, ugrások és forgások a látványt erősítették, de inkább egy álló ecset maradt egy befejezetlen képen. Egy fémkocka keretein belül egy félresikerült szerelmi aktus után, a fiú pálinkát tölt magába búfelejtőnek, eltaszítva magától azt, akit állítólag szeret. Ez a veled vagy nélküled fejezet: az epilógusban kibékülési szándék is van, de csattanó nélkül. Bár a szándék igen jó volt, az általánosan bevett férfi-női problémák feszegetését el lehetett volna emelni valahova az éteri magasságokba, hogy elgondolkoztasson, otthagyva nekünk a szellemi szálkát, hogy ne hagyjon nyugtot az agytekervényeinknek. 

Egy mai emberpár „Ádám-Éva” olvasatában kézen fogja egymást, miközben ismét Madách idézet hangzik el - Vári Bertalan és Papp Éva nyugdíjas öregekké válnak, sétapálcás táncba kezdenek. Egyikük elesik s a másik felsegíti. Azután egymásra támaszkodva eltűnnek a félhomályos fényben. 

Igazából nem tudtam eldönteni, hogy a felszínen fodrozódó téma túl sekélyes vagy tényleg így látják a világot. Az öregkor egyenlő a sétapálcás beteges élettel, vagy bölcsességgel teli? Az idős kor maga a megnyugvás vagy a beletörődés érája? Egymás segítése vajon csak az öregkor válasza, a bölcsességre való hajlam talán nem a fiatalságunkban leledzik s kezdődik? 

Tele voltam kérdőjelekkel mikor véget ért az előadás, két végletre lettem kifeszítve – a szórakoztatás és elgondolkodtatás mezsgyéjén. Keresve kerestem magokat, amiből valami gondolatmorzsa fejlődött volna, de nem igazán találtam. Talán annyit, hogy valahol mindannyian szerepet játszunk, sírunk és nevetünk, szeretünk s gyűlölünk, bohóckodunk s levetjük álarcainkat, azaz: az élet is egy nagy játék, ha komolyan vesszük.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Tánc Kortárs

Ajánlott bejegyzések:

  • Kezdődik a 12. Sissi Őszi Tánchét Kezdődik a 12. Sissi Őszi Tánchét
  • Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes
  • Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián
  • Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr197850656

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard