Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Ésszel kém az ember

Ésszel kém az ember

Maul Ágnes a szerző friss bejegyzései 2009. 05. 01.
Rókavadászat Helsingőrben
2010-01-24 08:40:00

Hamlet szerepzavarral küzd, rendezőt játszik, rókára vadászik, előszeretettel szaladgál letolt gatyával és

2010 legjobban várt filmjei
2010-01-03 07:36:00

Egy halom folytatással és remake-kel találkozhatunk 2010-ben a mozikban. Ennek ellenére nem úgy tűnik, hogy

Mesés karácsonyt mindenkinek!
2009-12-20 14:11:00

Még nem késő gondoskodni arról, hogy igazán mesés karácsonyunk legyen. Szétnéztünk a gyerekeknek készült

Avatar: nézel majd, mint a moziban!
2009-12-18 05:52:00

James Cameron Avatarjának sztorijával kapcsolatban megfogalmazódhat bennünk, hogy ezt már ezerszer láttuk. De

további bejegyzések a szerzőtől »

Sok kémkedés szenvedélyes szerelemmel fűszerezve. A Kettős játék elvileg ezt a rég bevált receptet alkalmazza, de Tony Gilroy rendező nem támaszkodik a megszokott romantikus kémfilmek sablonjaira. Sem a romantika, sem a kémkedés nem szokványos.

Az ördög ügyvédje, és a Bourne-trilógia forgatókönyvírója már a Michael Claytonnal is bebizonyította, hogy rendezni is nagyon tud. A Michel Claytonhoz képest új filmjének hangneme sokkal lazább, a Kettős játék tele van cinikus humorral és iróniával. De a szövevényes, a nézőt komoly agytornára késztető történetszövés és a multicégek színtelen, szagtalan, nyomasztóan ingerszegény világa a Kettős játékban is visszaköszön. A sokemeletes üvegpaloták irodalabirintusait ugyanannak a Robert Elswitnek a kameráján keresztül ismerjük meg, aki már a Michael Claytonnak az operatőre is volt. A film egyik alaphangulatát a hideg, szenvtelenül könyörtelen, saját törvényei szerint működő multibirodalmak atmoszférája adja.

A faxciripelés, mágneskártyákkal nyíló ajtók és kifogástalan öltönyük alá beizzadó hivatalnokok világával szemben viszont ott van a napfényes Róma, Dubai és a Bahamák gondtalan világa is. Főhőseink, a Julia Robert és Clive Owen által alakított Claire Stenwick és Ray Koval utóbbit cserélték le az előbbire. Ugyanis azelőtt CIA-ügynökként és brit titkosügynökként kevergették koktéljaikat a világ szebbnél szebb pontjain különböző fontos emberek társaságában, hogy kormányzati hírszerzői megbízatásaiknak eleget tegyenek.

Kémkedik

Aztán rájöttek, akkor is jól tudnák kamatoztatni képességeiket, ha beszállnak a globális multicégek konkurenciaharcába. Ráadásul, ha megbízóikat is átverik, még meg is gazdagodhatnak. Tehát ahelyett, hogy a nemzetbiztonságra koncentrálnának, vagy a világot mentenék meg, a forradalmian új, piacokat átrendező fagyasztott pizzákra, vagy épp kozmetikai szerekre és azok gyártóira koncentrálnak.

A Kettős játék tehát az ipari kémkedés eddig nem túl ismert, rendkívül bizarr, kívülről nézve akár komikusnak is mondható világába kalauzol minket.
 

Szeret
A kalauzolás persze szelíd szó, Tony Gilroy ugyanis inkább összezavarja és megvezeti a nézőt, ahogy a film szereplői is egytől egyig ezt teszik egymással.

Egyrészt a történetnek szinte csak a legvégén derül ki, hogy tulajdonképpen mi is az a termék, amiért megy a hajcihő (én sem árulom el, már így is segítettem). Másrészt a film cselekménye nem könnyen követhető, rövidebb, egymáshoz nem mindig kronologikusan kapcsolódó „fejezetekből” áll, felváltva meséli a jelen és a múlt eseményeit. De ne aggódjon, aki az első tíz percben elveszíti a fonalat, mert végül majd minden kérdésére választ kap, addig pedig belefeledkezhet a szerelmi jelenetekbe, amelyek Owen és Roberts között zajlanak.

Nem szeret
A páros már a Closerben is jól működött együtt, most sincs ez másképp. Szórakoztató nézni azt a macska-egér játékot, ami köztük zajlik, mely során nem csak a néző, de sokszor még az általuk formált karakterek sem tudják, hogy épp ki a macska és ki az egér. Amúgy meg úgy tűnik, ez nem zavarja őket, kifejezetten élvezik ezt, az a perverziójuk, hogy átverjék a másikat, vagy az átverje őket. Ilyen labilis érzelmi alapon két dolog megy jól, a veszekedés és a szex. Mindkettőből van bőven.

Szeret

De a rendező mindezt nem drámaként, szélsőséges kirobbanásokként tálalja, nem hagyja, hogy beleéljük magunkat a helyzetbe, vagy bármelyik karakter szerepébe, inkább egy fölényes pozíciót szán nekünk, így kedvünkre kuncoghatunk a szerelmi civódásokon és főleg gőzerővel agyalhatunk azon, hogy mikor, ki mond igazat.

A kémkedős történetsík sem hagyja hátradőlni a nézőt, sőt ez mozgatja meg igazán az agytekervényeket. A kémfilmek eddig megszokott eszköztárát ne is várjuk. Hihetetlen technikai vívmányok arzenálja helyett egy-egy lehallgató készülék és egy az irodai fénymásoló gépek munkáját figyelő szerkentyű szerepel csak a filmben. De nincsenek látványos robbantgatások, lövöldözések, autósüldözések sem.

Nem szeret

A film „legerőszakosabb” jelenete az a rendkívül hatásos kezdő képsor, amin lelassítva látjuk a két vegyipari gigacég vezetőjét, amint egy szürke, esős napon magángépükkel és sleppjükkel a hátuk mögött egy reptéren vasalt öltönyben, eltorzult arccal megtépik egymást. Ezt a film ironikus alaphangulatának is kellőképp megágyazó pár perces kirohanást leszámítva nem az öklök harca dönti el, hogy ki nevet a végén, hanem csakis az ész. Ebben a többfrontos, a piac meghódításáért és a versenytárs megsemmisítéséért folyó stratégiai háborúban egyedül az alapos megfigyelés, az ellenfél gyengeségeinek tökéletes kiismerése és a pontos időzítés számít. Ennek megfelelően azok esnek el a küzdelemben, akik hagyják, hogy az érzelmeik irányítsák őket.

Ki nevet a végén?

A két vállalatvezér szerepében Tom Wilkinsont és Paul Giamattit látjuk. Wilkinson - aki már a Michael Claytonban is együtt dolgozott Tony Gilroy-jal - zseniálisan játssza az agyvérzés határán álló, a darwini evolúciós elméletet nagyvállalatok szintjén értelmező, hatalmas irodájában magányosan basáskodó, ravasz Howard Tully-t. De maradandó élmény az is, ahogy Giamatti hozza a mitugrász, saját sikerétől és önimádatától megrészegült, alkalmazottai előtt showmanként parádézó Dick Garsikot – akinek karakteréhez egyértelműen mintául szolgált a Microsoft-vezér, Steve Ballmer.

Hogy végül kik maradnak talpon a háború végén, azt természetesen nem árulom el. Elég legyen csak annyi, hogy a film az utolsó pillanatáig tartogat meglepetéseket – bár ebből van olyan, ami előre sejthető -, és hogy „komoly” tanulsága a filmnek, hogy nem árt, ha egy ipari kém kémiából is jó.

Kettős játék
(Duplicity)

színes magyarul beszélő amerikai krimi, 125 perc, 2009

Rendező: Tony Gilroy
Forgatókönyvíró: Tony Gilroy
Zeneszerző: James Newton Howard
Operatőr: Robert Elswit
Producer: Laura Bickford, Jennifer Fox, Kerry Orent
Vágó: John Gilroy
Szereplők: Julia Roberts, Clive Owen, Tom Wilkinson, Paul Giamatti, Carrie Preston, Thomas McCarthy, Ulrich Thomsen, Wayne Duvall

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Külföldi Filmpremier

Ajánlott bejegyzések:

  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr317850754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard