Nem könnyű kijelölni egy-egy művészettörténeti korszakhatárt, és persze azt is nehéz megállapítani, mikor kezdődött az ún. modern Európában. Minden esetre a Corvina művészettörténeti sorozatának 14. kötete Munch A sikoly című 1893-ban festett képével indul, de ugyanez a kép szerepel a 13. kötet vége felé, ami után Klimt következik. A helyzet bonyolult.

Így aztán a huszadik század elejére teljesen átrajzolódik a festészet és a szobrászat világa, ahogy átrajzolódnak földrajzi határok, tűnnek el dinasztiák, épülnek fel metropoliszok a semmiből. A művészet pedig egyszerűen csak „lereagálja a változó világot”, mely oly sokrétű, hogy minden évtizedének könyvtárnyi irodalma van.
Ellena Princi a megfelelő arányokban adagolja és mondja fel a kánont, illetve terít szét anekdotákat, kis színeseket. Ahogy a „Vadak” megpróbálták az 1800-as évek végén vad színeikkel lehatárolták a teret, úgy jelöli ki a művészettörténeti interpretációk útvonalait a könyv szerzője. Egy-egy művész súlyát nyilvánvalóan a publikált képek számával lehet érzékeltetni, de Princi számára nem a protokoll a legfontosabb szempont, hanem az, hogy mely művészekkel tudja leginkább reprezentálni a változó kort.

A szerkesztő merészségét, és illusztratív szándékát mutatja, hogy a kötet anyagába beválogatta a futurista festő Gerardo Dottori A Duce című 1934-es festményét, illetve Giuseppee Terragni Fasiszta székház épületének fotóját, mely úgy néz ki, mint egy hatvanas években átadott szocreál üdülő a Balaton partján. És végül hadd említsük meg: öröm volt nyugtázni, hogy e kötetbe már bekerült egy magyar, mégpedig Moholy-Nagy László 1923-as Bauhaus-plakátja.
Az expresszionizmustól a szürrealizmusig
Corvina
408 oldal 7000 Ft