Kafka 1922-es Éhezőművészénél idősebb kollega Hamsuné. A későbbi Nobel-díjjal kitüntetett szerzőnek 1890-ben a „Sult” /Éhség/ című regény hozta meg az irodalmi áttörést, amit később filmre és színpadra is adaptáltak, ami úgy tűnik, a metafora és a fizikai valóság szintjén is máig érvényes, összetett mű.

Ilyesmi ez a Kamrában előttünk bolyongó, mellényét és gombjait zaciba adó, gyűrött nyakkendőjű alak is: madzagra kötött ceruzájához hű társként ragaszkodik, jobb híján papírtasakra vagy saját kézelőjére írva zilált hullámokban előtörő, érdekesebbnél érdekesebb, kiáltványszerű, avantgárd címterveit. Ez a fiatalon kopaszodó ember a színpadképileg ködbe veszőre stilizált Kamra-Kristiania (Oslo) utcáit róva járja meg az éhség fizikai és lelki stációit – míg el nem jut a nyers kutyacsont koldulásáig. A zárt házsor előtti szűk, hosszú egyenes a mozgástere, ez e térkialakítás jól jelzi útjainak hasonlóságát, ide-oda vetődésének céltalan körkörösségét.
Éhsége sokkal több annál, mint amit néhány falat kifli és a tisztességes úton – legyen az munka, legyen az mások szánalma, esetleg maga a szerencse – vagy akár a tisztességtelenül szerzett koronák csillapíthatnának. Éhsége elemi. Éhsége a Hajduk Károly szemében izzó vágy a kiteljesedésre, a megmutatásra, talán arra, hogy elismerjék, szeressék, befogadják; mint művészt, mint zsenit, mint jó embert, mint...

Ellenállása tudatfolyam-monológokban vitázik önmagával, miközben egyre távolabb kerül mások, a társadalom alapvető ellentmondásainak megértésétől: a sok kinyíló, becsukódó ablakban megjelenő arctól, ahonnét az a lány is jön, akinek csókjaiban kereshetné a szerelmet, a jó szót, ha az megfelelne annak az ideálnak, amely az éhség legmélyén lakozik. Ebben a folyamatos harcban hősünk hát azt is kihányja magából, ami az övé lehetne; sohasem él, élhet szerencséjével, lehetőségeivel, hiába találkozik egykori barátokkal, keres fel szegről-végről ismerősöket, kap egy forró tál főzeléket.
Ascher Tamás amellett, hogy a városi létformára jellemző villanásnyi jelenetekben tesz minket is flaneur-ré, egy egész város „alsó” szociális rétegét térképezi fel a színészek szerepváltásai során a hideg, északi atmoszférában, ahol a színpadon csapból csordogáló víz és a lovaskocsizörgéssel, csészekoccanással elmosódó háttér zajai sem törik meg a magány és magára hagyatottság csendjét. Mindemellett a rendezés sokrétű értelmezést tesz lehetővé a társadalmi realitás és az őrület „tereinek” különböző módon való működtetésével az egymástól szünettel elválasztott két részben.
Az első rész főként az utcán, a házak, boltok résnyire nyitott ablakai, a pék, a bizományis, a kocsma, a hentesbolt előtt zajlik.
A rövid párbeszédeket „külső” egyezmények, berögzült szerepek határozzák meg: hogyan beszél vevő és kuncsaft, hajléktalan és rendőr egymással. Még a szerkesztőség belső tere is egyfajta „kívülállóságot” sugall, hiszen a dolgozók mintegy beleolvadnak a falak síkjába, és a főhős egyszer sem foglal köztük helyet. Mindeközben a legtöbb jelenet a játszók egy-egy abszurd rezzenésében ott hordozza az álomszerűség leheletét, az éhség okozta káprázat reális világba való kivetülését.
A második részben Knut Petersen (a főhős a szerző eredeti neve) Ascher színpadán egyre több belső térben, egymással is kapcsolatban álló emberek közt találja magát, míg mi mintha már kívülről, a többiek felől látnánk rá alakjára, ahogyan expresszív mámorban vágtázik végig a városon, becsapva az öreg kocsist. Vagy ahogyan bebocsájtást nyer egy lányhoz különös kalandba bonyolódva, és ahogyan erőszakosan követeli vissza a neki járó kalácsokat a rekedt kofaasszonytól. Vagyis önmagával marakodva, de ismert túlélési stratégiákat működtet – csakhogy ismét arányokat téveszt, amitől átértelmeződik eddig a szánandó és bosszantó közt hullámzó kirekesztettsége.
Végül saját helye, szobája lesz egy kosztot-kvártélyt nyújtó, ebből élő családnál, amely nemcsak Fullajtár Andrea mindent bekiabáló és elrendező, talpraesett ellen-pólus asszonyától lesz önmagában is szociológiai és jellemtanulmányok sorozata (úgymond „Hauptmann-összes”).
Főhősünk követelései, reakciói azonban továbbra sem, itt sem adekvátak. A felé nyújtott vajas kenyeret ugyanúgy nem tudja megfelelően fogadni, mint ahogyan képtelen beleszokni a család hétköznapjainak jeleneteibe, ahol a két lánygyerek vihogva kínozza a mozogni alig tudó nagypapát – Kun Vilmos mintha egy flamand festő képéről lépett volna át egy dogma-filmbe – aki aztán a csecsemőt szoptató anya nem is oly mártír prostituálódását közelről kíséri kéjes figyelemmel a kulcslyukon kukucskáló férjjel együtt.
Az éhező-művész Forgách András társszerzőként átgondolt adaptációjában, mely mindvégig megbirkózik a regény monológformájából adódó nehézségekkel, valamint az elkészült előadás lényegét, hatását adó éhség-metafora kibontásával, kitágításával, sajátosan kafkai varázslatként éppen akkor tűnik el szemünk elől, amikor a család perlekedéseiből, esti készülődéséből kipárolgó akolmeleggel, sörszaggal teli kisszobában neki is megterítenek – és talán már nemcsak a pénzért. Ez a befejezés sajátosan nyitva hagyja a látottakat: egy kalap, egy pár cipő és egy táska marad egy ember után – továbbá egy majdnem kész darab, amelyet az itt eltöltött idő halványan „bent”-állapota ihlethetett. Keresik ugyan, de nem sokáig fognak várni rá a vacsorával, hiszen: mindenki éhes.
Ahogy a sav dolgozik korgó gyomorban, úgy mardosnak a felmerülő kérdések: kell-e, lehet-e segíteni egy ilyen éhező-művészen? Van-e művész ezen a társadalmon kívül? A társadalmon kívüliség művészet-e? Mivel csillapítható az elementáris éhség, amely felfalná még a csillagokat is, és nem éri be az elé dobott krumplifőzelékkel?
Színpadra alkalmazta: Forgách András
R: Ascher Tamás
SZ: Bezerédi Zoltán, Elek Ferenc, Fullajtár Andrea, Hajduk Károly, Keresztes Tamás, Kun Vilmos, Mészáros Béla, Szirtes Ági, Tenki Réka, Czakó Klára
Bemutató: Katona Kamra, 2009 április 24., 19:00; 2 óra 45 perc egy szünettel
További időpontok: 2009 május 4., 8., 9., 16., 20., 19:00