Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Ön érteni kazár?

Ön érteni kazár?

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 05. 06.
JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
2025-05-09 10:47:20

Jodok Vuille - ismertebb nevén JODOKCELLO - a klasszikus crossover új szenzációja, aki most először jön

Szárnyakat adni a jövőnek
2025-05-08 18:00:00

Folyamatosan eleget téve az egyre bővülő nemzetközi érdeklődésnek is, a MÁNE a hazai közönségre

Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
2025-05-07 18:00:00

A MÜPA színpadán bemutatott zenés irodalmi utazás ezúttal az általános iskola alsó tagozatosainak szólt –

Két hangon
2025-05-07 09:57:00

A Várfok Project Room következő kiállításaként két generáció, két médium és két világ mégis egy, az

további bejegyzések a szerzőtől »

Ha összetettsége egészében, arányaiban nem is egységesen mindenre, de sok mindenre fogunk emlékezni a Kazár Szótárból – érdemes tehát kísérletet tenni a posztdramatikus előadóművészet új, összetett nyelvének megtanulására, „belelapozva” a Kiscelli Múzeum Romkertjében egyelőre ma utoljára látható, installációkkal, szöveges, táncos és zenei elemekkel „tanító” kiállítás-előadásba.

Az Élőkép Társulat új bemutatója fő inspirációját Milorad Paviæ Kazár szótár című fikciós regénye adta, amely 1984-ben jelent meg Belgrádban. A könyv nyitott, posztmodern alkotásként szócikkek, adatok és történetek gyűjteménye, melyeket a mindenkori olvasónak magának kell összerendeznie, mint ahogyan Kántor Kata és Terebessy Tóbiás az Élőkép Társulattal megalkotott „képeskönyvében” is kedvére bolyonghat a néző, hogy összerakja a kazár nép történetét, középpontban a mára már szétszóródott népcsoport fennmaradásának kulcskérdésévé váló hitvitával. 

Az elénk tárt „képeskönyv” egy összetett, sajátosan működő világon át vezeti a Romkert templomába lépőt, hiszen az Élőkép élő alkotói közösségként a lehető legkülönbözőbb művészeti ágakat vonja be előadásaiba. Az ős-ritmikus hangkulisszát újrahasznosított fémhulladékokból készített hangszerek vagy egyszerűen dobbá átfunkcionált klaviatúrák adják; installációk, projekciós felületek, vásznak, mozgatható palotabelsők, szobák, illetve maga a bejárható tér késztetik a nézőt folyamatos pozícióváltásra. A rendezésnek így túl sok részletre kell figyelnie ahhoz, hogy minden elem arányosan, funkcionálisan illeszkedjen a műegészbe, mintegy „megmutathassa” magát, viszont ennek köszönhetően a néző maga válogathat az elé táruló világ káprázatai és teremtményei között. 

Mégha a mozdulatok, a zene, a kép – vagyis maga a látvány, az atmoszféra – nyelve beszédesebbnek tűnik is, mint maguk a szöveges és emellett mozgásban a többi részhez képest kevéssé stilizált, verbalitásukban elnagyoltabban kidolgozott jelenetek, és talán az elnémult Ateh hercegnő álmának megfejtése még izgalmasabb, ha valakinek van fogalma a szerb szerző átdolgozott eredetijéről, amely a magyar „Bevezetés...” megfelelője, a Kazár szótár több oldalról képes megszólítani a jelenlévőt. 

Komplex vállalkozásként nemcsak a kazár, hanem bármely nemzet öntudatának, énképének tudatos és -talan struktúráiból villant fel elemeket, melyek gyökere mesékben, mítoszokban, mozdulatokban, rítusokban, öltözékben, nyelviségben, művészetben, valamint a hitvilágban nyilvánul meg és rögzül, vagyis magában az emlékezetben – hiszen minden közösség fennmaradásának, jövőjének kulcskérdése maga a múlt, illetve az egyes ember viszonya a múltat meghatározó emlékezés különböző formáihoz. Utóbbi viszony külön kiemelt helyet kap Virág Melinda táncos sajátosan szép, aszkézisében artisztikus mozgásának köszönhetően, amely a történet dramaturgiai keretét is adja. 

Mint ahogy azt a terem közepén álló kút is jelzi, az emlékezetnek kútja mély, az utolsó mondat pedig az előadás két órája alatt elkészülő freskóra irányítva tekintetünk szintén a már említett interpretációs mezőt emeli ki, miszerint: „A lélek váza az emlék.” A figyelmes néző óhatatlanul a váz egy része lehet, ha érzékeivel és értelmével is belelapoz ebbe a gazdag kép-szó-tárba, amelynek összes tartalma, élménye nehezen tolmácsolható...



ÉLŐKÉP / Kántor Katalin, Terebessy Tóbiás: KAZÁR SZÓTÁR
szöveges, táncos kiállítás-színház Milorad Pavic: Kazár szótár című fikciós lexikonregénye nyomán, Brasnyó István fordítása alapján
Bemutató: Kiscelli Romtemplom, 2009. május 4., 5., 6. 19.00; 2 óra
Rendező-koreográfus: Kántor Katalin
Előadók: Nagypál Gábor, Horváth Lajos Ottó, Tóth József, Menszátor Héresz Attila, Szász Dániel, Téri Gáspár, Bársony Júlia, Virág Melinda, Gold Bea, Nina Umniakova, Dombi Katalin, Deák Emese, ifj. Zsuráfszky Zoltán, Csaba Zsolt, Bársony Júlia, Menyhárt Tamás, Mindák Gergő, Zambrycicky Ádám, Harsay Gábor Zsiráf
Dramaturgia: Kovács Kristóf, Keller Valéria, Hárs Anna, Szákás Tóth Péter, Kántor Katalin
Zene: Rimóczi István, Varga Merse, Dombi Kati
Installáció-ötletek: Kántor Katalin Látványterv Installációk készítői: Terebessy Tóbiás, Szarka Fedor Guido, Deák Emese, Mindák Gergő, Téri Gáspár, Bársony Júlia, Bérczi Zsófia, Tóth Andor, Galambos Péter, Menyhárt Tamás, Gévai Csilla, Terebessy L. Föld
Jelmez: Fodor Viola





tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Dráma

Ajánlott bejegyzések:

  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása
  • A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban
  • Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára
  • Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr1007851136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard