Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Minden rezdülésnek jelentése van

Minden rezdülésnek jelentése van

Nadia Abdulwahab a szerző friss bejegyzései 2009. 05. 19.
Aki szétcincálta Wolf Katit
2011-05-29 09:00:00

Az énekesnő, a dal és maga az eurovíziós dalfesztivál önmagában is megosztja a kedélyeket, és bár Wolf Kati

London calling
2009-08-04 08:00:00

Camden Town - London legizgalmasabb kerülete, a punk és goth szubkultúra központja, a drogdílerek és d-listás

Egy új hungarikum: a Kiskokas
2009-07-22 07:44:00

A Kiskokas lurkóház ezt az űrt betöltendő jött létre, ahol színes programok, játékok várják az

Plázába viszi a magyar királyokat
2009-06-23 07:20:00

Eleonora Fuser, aki Londontól New Yorkig, a világ minden részén tanít és rendez, nemrég Simon Balázs

további bejegyzések a szerzőtől »

Vannak olyan alkotók, akik a változatosságot szeretik, mások meg szívesen dolgoznak ugyanazokkal az emberekkel. Balázs Zoltán rendező állandó koreográfusa Szőllősi András, akivel a Nemzetiben bemutatott Amalfi hercegnő című előadás kapcsán beszélgettünk.

Gondolom szándékos a koreográfia helyett a mozgás szó használata a színlapon. Nem tartod magad koreográfusnak?


Úgy gondolom, hogy amit csinálok, az nem a hagyományos értelemben vett színházi koreografálás, amikor az ember kap mondjuk három percet és az alatt azt csinál amit akar, csak az van megkötve, hogy a színészek honnan induljanak és hova érkezzenek meg.
Én folyamatosan a rendező mellett vagyok a próbákon, és amikor bármilyen mozgásra szüksége van, megpróbálom a koncepciójának lehető legmegfelelőbb formát megtalálni. Nem táncot koreografálok, hanem mozdulatokat keresünk együtt.

Pedig te a tánc felől érkezel…

Igen, sokáig versenytáncoltam, amit később a néptánc miatt hagytam abba. A Műegyetemen pedig jártam az IDMC kurzusokra, ott találkoztam először a tangóval is. Bécsből jött egy perui argentin tangó tanár, akinek bár nagyon élvezetes volt a kurzusa, de látszott rajta, hogy színházi ember, engem pedig nem ez érdekelt. Addigra már voltam annyira néptáncos, hogy kíváncsi lettem, hogy táncolják a tangót „igaziból”. A párom amúgy is spanyol nyelvterületre akart menni szakmai gyakorlatra, így kimentünk Buenos Airesbe. Jártunk kint tánctanárokhoz, és minden este milongákba, ami olyan, mint itthon a táncház. Megtanultuk, amit csak lehetett.

Ezek után hogyan kerültél kapcsolatba a színházzal és Balázs Zoltánnal?

Valamikor a 90-es évek végén a Nemzeti Színiakadémián helyettesítettem egy tánctanárt, abban az osztályban, amelyben Zoli is tanult színésznek. Évekkel később véletlenül találkoztunk a Magyar Színház büféjében, ahol egyből fel is kért, hogy vegyek részt az új darabjában, mint koreográfus. Fernando Pessoa verseiből írt egy darabot négy színészre, a Merlinben mutattuk be. Volt benne többek között tangó, táncoló kis báb facipőcskék, szóval sokféle érdekes mozgás. Nagyon nagy élmény volt az egész próbafolyamat és kisebb megszakításokkal onnantól kezdve dolgozunk együtt. 

Mennyire kapsz szabad kezet tőle?

Elég speciálisan közös a munkánk, mivel az előadás minden egyes pillanatát megtervezi, így a mozgás sem csak az én munkám. Általában konkrét elképzelések vannak a fejében, amiknek formát kell adni. Ebben segítek neki. Rendezői színházat csinál és bár szereti és igényli is az egyéni ötleteket, de van egy nagyon intenzív saját világa, amit meg akar mutatni a színpadon. A próbákon minden részletet kidolgoz, nem hagy a darabjaiban üresjáratokat, vagy véletleneket. A mozgásnak is nagyon koncentráltnak és precíznek kell lennie.

Melyek azok a mozgás rendszerek, amelyekből leginkább építkezel?

Használom a társastánc (főleg a tangó) és a magyar néptánc elemeit is, de a tai chi-ból tudok a legtöbbet meríteni. A színpadon nem táncok jelennek meg, hanem emberi gesztusokból épülő mozgás. Zoli nagyon szereti a távol-keleti művészeteket, így a mozgásokat is, például a tai chi fegyelmezett, finom, koncentrált mozgásvilágát, ami a kívülálló számára varázslásnak tűnhet, de minden mozdulatnak megvan a pontos ideje, helye és módja, mint ahogy a Zoli darabjaiban is minden kis rezdülés, vagy akár szemöldökrándulás jelentéssel bír.

Mesélj egy kicsit az új darabról, az Amalfi hercegnőről.

Nagyon erős vizuális világa van, kicsit filmszerű az egész. A fények, szavak, mozdulatok, díszlet, jelmez, pillantások mind-mind egyenrangú eszközként vannak jelen a színpadon, egymást kísérik és erősítik. A mozgás is csak egy eszköz a sok közül. Sűrű koncentrált mozdulatokkal konkrét pályákon mozognak a szereplők, igazodva a díszlet által „felszeletelt” térhez. A jelmez is erősen korlátozza a mozgáslehetőségeket, ugyanis minden szereplő ikon, hordozzák magukkal-magukon saját attribútumaikat; fejük fölött egy másik fejet, kezeiken pedig kézjelüket. Ezek nem egyszerű feladatok a színészeknek, nagy koncentráció és fegyelem kell hozzá.

Neves színészekkel dolgoztatok együtt, hogyan viselték ezeket a „megpróbáltatásokat”?

Azt hittem, hogy nagyobb ellenállásba fogok ütközni, mert ezek a színészek javarészt nem ilyen darabokban játszanak, de azt hiszem nagyon élvezték, „beszálltak a játékba” és nekem is nagyon jó volt velük dolgozni. Izgalmas dolgokban mindenki szívesen vesz részt.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Tánc Kortárs

Ajánlott bejegyzések:

  • Kezdődik a 12. Sissi Őszi Tánchét Kezdődik a 12. Sissi Őszi Tánchét
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián
  • Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza
  • Közép-Európa Táncszínház - Maciej Kuźmiński - Négy évszak Közép-Európa Táncszínház - Maciej Kuźmiński - Négy évszak
  • Imádja a táncot? Akkor Miskolcon a helye! Imádja a táncot? Akkor Miskolcon a helye!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr507851878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard