A finn Stratovarius az ezredforduló tájékán Európa legnépszerűbb zenekarai közé tartozott, majd eluralkodott náluk a totális elmebaj - ami jelen esetben szó szerint értendő -, ma pedig gyakorlatilag elölről kell kezdeniük mindent. A bökkenő az, hogy a nagy visszatérésnek szánt új lemez is gyenge és érdektelen.

A bő évtizeddel ezelőtti nagy tradicionális metal újjáéledés egyik vezérhajója mindenesetre ismét itt van, az alapító Tolkki helyén azonban új arccal, a fiatal Matias Kupiainennel vágtak neki a Polaris munkálatainak. Érdekesnek ígérkezett, mire mennek így, hogy a problémák okozója távozott a fedélzetről, de a végeredmény sajnos csalódást okoz. A fölényes zenei tudás most is egyértelmű, semmiképp sem szabad valami kontár töketlenkedésre számítani tőlük, az „oké, nem is rossz” azonban jelen esetben kevés, hiszen a Stratónak elég sokat kellene bizonyítania ezzel a lemezzel… Ehhez képest a dalok között még olyat sem lehet felfedezni, ami akár csak megközelítené a Father Time, Paradise, Black Diamond típusú klasszikus himnuszokat, nemhogy velük egy mondatban lenne említhető. Az epikus dalokkal sem sikerült olyat mutatniuk, amire 2009-ben az ember felkapná a fejét, és mivel Kiss Of Judas, Hunting High And Low típusú verhetetlenül slágeres témára sem futotta az erejükből, nem is túl könnyű belekapaszkodni a lemezbe. Egyszerűen lapos a Polaris, és erre akkor sincs mentség, ha Tolkki nélkül is jellegzetes a végeredmény.

énekes, Matias Kupiainen gitáros, Jörg Michael dobos
Ami a stílust illeti, érezhetően próbáltak visszakanyarodni a klasszikus vonalhoz, de közben azért a tekervényesebb megközelítésnek sem intettek végleg búcsút. A Deep Unknown beszédes szöveggel indít, középgyors tempójával, monumentális kórusaival összekeverhetetlen Stratovarius, de valahogy csak a hátsó ajtón kopogtat be, az ember egy pillanatig sem érzi közben azt, hogy bármi igazán fontosat hallana, és ez sajnos a folytatásra is jellemző. A második felére pedig az addig sem túl érdekfeszítő lemez egyszerűen dögunalomba fordul. Semmi baj a kifejtős témákkal vagy a lírai betétekkel, ha azok kellően izgalmasak tudnak maradni, itt azonban szó sincs erről. Már a minden érdekességet nélkülöző Somehow Precious ballada is megöli az ember figyelmét, amit sajnos az utána következő aktuális nagyeposz, a kétrészes Emancipation sem képes újra felkelteni, a záró lírai hömpölygés pedig pláne nem.
A zenészek teljesítményébe természetesen nem lehet belekötni, de ennek ellenére a lemez mégsem működik igazán. A háttérben elmegy, ennél több azonban nincs benne, és ez baj.