Mi mással is ünnepelhetné a világ a Faith No More újjáalakuló turnéját, mint egy újabb válogatással? A The Very Best Definitive Ultimate Greatest Hits Collection természetesen a világon semmi érdekes újdonságot nem kínál, hiszen a zenekar egy évtizede inaktív, bár az alapanyag fénye ennyi idővel sem kopott.
Előbb-utóbb úgyis megcsinálják – legyintett mindenki az utóbbi 10 évben, amikor a Faith No More újjáalakulásának esélyei szóba kerültek, és tényleg megcsinálták. Igaz, a ’80-as évek legvégének és a ’90-es évek elejének egyik legmeghatározóbb csodabogár zenekara egyelőre nem tervez további aktivitásokat a nagy visszatérő turnén túlmenően, és igaz, hogy a piros szemüveges, szakállas-sörényes gitárelmebeteg, Jim Martin helyett az unalmasabbnál is unalmasabb fazonú, jellegtelen játékú iparos Jon Hudson reszeli a hat húrt, de azért mégiscsak a Faith No More jön számos európai fesztivál mellett az idei Szigetre is. Ezt pedig nem lehet kihagyni. Még akkor sem, ha a pakliban simán benne van egy lélektelen hakni is a köztudottan kezelhetetlen hangulatemberekből álló csapattól.A nagy egymás nyakába borulósdit persze a Warner sem akarta elő- és utánlövés nélkül hagyni, így szép csendben kinyomták a The Very Best Definitive Ultimate Greatest Hits Collection ironikus című dupla válogatásalbumot. Immáron a hatodikat a sorban. Vagyis gyors fejszámolással megállapíthatjuk, hogy jelen impozáns összeállítással ugyanannyira emelkedett a hivatalosan kiadott Faith No More válogatások száma, mint ahány stúdióalbumot csináltak annak idején. Ami azért elég vicces, valljuk be nyugodtan.
Bordin dobos, Mike Patton énekes, Roddy Bottum billentyűs,
Jim Martin gitáros
A lényeg a zene, szokás ilyenkor rávágni, és valóban: a 18 instant Faith No More klasszikust felsorakoztató első lemez hibátlan. Aki netán csak zenészinterjúkban, illetve szaklapok hasábjain találkozott eddig az unalomig mantrázott hárombetűs zenekarnévvel, tökéletes képet kaphat a ’90-es évek elején lezajlott nagy rockzenei őrségváltás egyik zászlóshajójának tevékenységéről, és bizony tényleg, ezek a fickók nagyon tudtak valamit. A rockot, metalt, popot funkkal és rappel teljesen úttörő módon összevegyítő 1989-es The Real Thing és a három évvel későbbi, még elmeháborodottabb zenei kísérleteket felsorakoztató Angel Dust minden egyes itt szereplő szerzeménye őserővel rúgja tökön a hallgatót. Legyen szó a ’89-es album felkavaró címadójáról, az áttörést meghozó Epic slágerről, az izgalmas dallamokkal teli Land Of Sunshine-ról vagy a Midlife Crisisról, ezek tényleg klasszikusok. A már Martin nélkül készített ’95-ös King For A Day… Fool For A Lifetime nem volt ennyire úttörő, de a Digging The Grave, az Evidence vagy a Ricochet erényeit nehéz lenne elvitatni, és az azóta eltelt időben a megjelenése idején több helyen csalódással fogadott Album Of The Year dalai is a helyükre kerültek. Persze itt az ősidőkből a We Care A Lot is, a csapat egyik alapklasszikusa, és a végén itt éktelenkedik az Easy rettenete is, amitől a végén már ők is szabadulni akartak, de nem sikerült. Kár, mert itt is elég lehangoló a műsor utolsó felvonásaként, bár borítékolható, hogy a közönség 90 százaléka a Szigeten is a transzvesztita kurvák himnuszára áhítozik majd elsősorban.
gitáros, Jon Hudson gitáros, Roddy Bottum billentyűs
Vagyis pusztán a zenét tekintve a válogatás gerincét illetően nem lehet fogást találni itt, inkább csak a kompiláció értelme kérdéses, az viszont nagyon. A mai letöltögetős világban ebből a kiadványból sehol sem fognak százezreket értékesíteni. Sokkal izgalmasabb kérdés lenne egy új album, remélhetőleg a turné meghozza majd a kedvüket hozzá. Akkor végre Mike Patton fantasztikus hangját sem csak élvezhetetlen hangkollázsok és öncélú kísérleti zenék alkotóelemeként hallanánk.