Műkörmös és sültruhás, polgárpukkasztó kesztyűk, bádogperselyek, szőrös pulóverek és Rorschach-pólók, plüss és bársony "brutál" holmik, biciklis táskák, Legó-kockás fülbevalók, kisplasztikának ható mignonok: az ilyen és ehhez hasonló, meghökkentő, szellemes és eredeti tárgyakkal három éve először rukkolt ki a Vasárnap Művész Piac.
A rövidítve WAMP-nak hívott iparművészeti vásár a közelmúltban New Yorkban is nagy sikerrel mutatkozott be.A The New York Times újságíróját meglepte, amikor Budapesten járt, hogy milyen sok embert vonzott az Erzsébet térre az iparművészeti csoport havi design vására. Májusban - részeként az egész évben tartó New York-i magyar kulturális fesztiválnak - nagy sikerrel mutatták be alkotásaikat a kortárs hazai formatervezők. A rendezvénynek a WAMP iparművészeti kollektívája és Corinne Erni volt a fő kurátora.
Nem elsősorban képzőművészeti alkotásokat, hanem különlegesebb divatholmikat és izgalmas használati tárgyakat árusítanak vasárnaponként minden hónapban az Erzsébet téren, télen pedig a Gödörben. A biciklibelsőből, Legó építőelemekből, műanyagokból, tollakból, CD-kből, bakelitlemezből és más, ezerféle alapanyagból készített ékszerek már az első alkalommal kelendőek voltak, később csatlakoztak hozzájuk a kalapok, a táskák - köztük is olyan újdonságok, mint a retró stílusú biciklis futár táskák, az ötvenes évek stílusát imitáló laptop tartók vagy a kacsintós pénztárcák új, mulatságos generációja.
A ruhafélék és divatkiegészítők többnyire túlsúlyban szoktak lenni. Több újfajta tárgy karrierje először itt kezdett felfelé ívelni - mint például a bakelitlemezből olvasztott vagy zipzárakból varrt táskáké, biciklis és ásványvizes palackos tartóké vagy a számítógép billentyűből fabrikált fülbevalóké.
Eladóként megfordul itt fiatal avantgárd tervező és amatőr ezermester egyaránt. Hogy ki vehet részt a WAMP-on - külön standdal vagy betársulva egy másik kiállítóhoz -, azt zsűri dönti el, és mindez természetesen online zajlik, akárcsak a jelentkezés, a fotón elküldött tárgyak bírálata és minden más - tudta meg az MTI-Press munkatársa Mátrai Krisztinától, a vállalkozás művészeti kapcsolatokért és a webshopjáért felelős vezetőjétől. Nem kérnek be semmilyen diplomát, a produktum számít. Népi iparművészeti tárgyakkal inkább a hasonló jellegű vásárok felé irányítják a jelentkezőt. A standért bérleti díjat kell fizetni a művészeknek.
Széles spektrumú tárgyakat árusítanak - ez volt az egyik cél - a kitűzőktől és a bolondos "kütyükön" keresztül a képeslapokig, a névjegykártya tartón át a művészi süteményekig. A WAMP második születésnapján frenetikus sikert arattak a Sugar! cukrászda megálmodójának, h Eszternek a harsány ételfestékkel színezett, élénk ciklámen, piros, ibolyalila és pisztáciazöld marcipánnal befedett krémes kosárkái és a Barbi-rózsaszín mini tortái.
WAMP-ra járni életforma, habitus, stílus kérdése. A törzsvevők - akik gyakran kattintanak az érdekes design információkkal szolgáló friss weblapra is - szinte már jól ismerik egymást. Művészpalánták, egyetemisták, Magyarországon élő külföldiek, fiatal nők, családanyák gyerekekkel és turisták a rendszeres látogatók.
Hasonló vásár szinte minden nagyvárosban létezik, igaz, ennyire kifejezetten az iparművészeti színvonalú és magas minőségű tárgyakat kínáló kevés. Sok helyen együtt kaphatók az ilyen tárgyak az antikvitásokkal és a kínai tucatáruval - jegyezte meg Mátrai Krisztina.
A WAMP a kezdetek után mindegyik vásárát egy-egy téma köré építette fel; többnyire más aktuális rendezvények, illetve a különféle évszakok, szezonok adják az apropót. Volt, amikor a játék volt a főszereplő, máskor a gasztronómia vagy télen a karácsony. Előfordult, hogy betársultak külföldi design rendezvényekhez vagy olyan kiállításokhoz, mint a Greenexpo. Különösen nagy visszhangja volt annak a tavalyi kétnapos vásárnak, amely a sérült fiatalok elfogadását segítő programokra helyezte a hangsúlyt.
Legközelebb a "babyboom" a jelszó: a kisbabák, a kisgyerekek körül forog majd minden, annál is inkább, mivel az utóbbi három év alatt a WAMP-ot létrehozó fiatal nők közül három hamarosan anya lesz.
Három évvel ezelőtti indulásakor az volt a célja a művészpiacnak, hogy segítsen az alkotók és a közönség egymásra találásában, erősítse a tömegtermékekkel szembeni alternatívákat, és fórumot teremtsen a magyar designerek bemutatkozására. Elmondható, hogy ez alatt a három év alatt szándékuk megvalósult: ma már 6000 címre küldik el hírlevelüket, több száz újságíróval állnak kapcsolatban és több ezer törzsvevőjük van.
A vasárnapi művész piacra elmenni - amelyre a látogatók számára nincs belépőjegy - önmagában is érdekes, izgalmas látvány a szemnek és kellemes hétvégi program is. A szervezők - főleg, ha zárt helyen van a rendezvény - mindig gondolnak a családosokra és kisgyerekkel érkezőkre is, játszóházzal és a kicsiknek szóló programokkal.