Eleonora Fuser, aki Londontól New Yorkig, a világ minden részén tanít és rendez, nemrég Simon Balázs meghívására Budapesten járt, hogy egy szereplőválogatással egybekötött mesterkurzust tartson készülő darabjához; a Magyarország hőseihez.
Milyen volt a workshop?
Számomra nagyon izgalmas volt, elég sokan, majdnem ötvenen vettek részt rajta, közülük akadtak különleges tehetségek is. Jöttek nagyon képzett, profi színészek és egészen fiatal amatőrök is. Természetesen hatalmas volt a különbség a két csoport között.
Az előadásban lesznek profik és amatőrök is?
Természetesen szeretnék a fiatalokkal is dolgozni, de jelenleg sem idő, sem pénz nincs egy hosszabb tréningre, így most inkább olyanokat kerestünk, akiknek már van valamennyi tapasztalata.
Milyen speciális színészi tapasztalat fontos a commedia dell’arte-hoz?
Az ideális persze az lenne, ha a színészek egyaránt jártasak lennének a hagyományos „szövegszínházi” gyakorlatban, ugyanakkor mozgás-, táncszínházi, vagy pantomimes tapasztalattal is rendelkeznének, mivel a maszkok eltakarják az arcot, így a színész teljesen a testére, a mozdulataira van utalva.
Gondolom Olaszországban a CDA sokkal inkább jelen van a színész képzésben, mint máshol…
Szerintem minden színésznek nagyon fontos lenne, hogy ezzel kezdje a képzését, mint egy tornaterem, ahol próbára teheti magát. Sajnos azonban nincs olyan iskola, ami a commedia dell’arte-ra specializálódott volna. Magát a műfajt Olaszországban mindig másodvonalbelinek gondolták, mert a folklór és az amatőrizmus eléggé tönkretette, pedig szerintem ugyanolyan izgalmas és komoly tradíciókkal bíró rendszer, mint például a japán kabuki. Giorgio Strehler volt az egyetlen rendező, aki komolyan foglalkozott a commedia dell’arte-vel, nekem szerencsém volt az egyik közvetlen tanítványától, Carlo Bosótól tanulni.
Egy másik legendás rendezővel, Eugenio Barba-val is dolgozott együtt…
Igen, a Barba-val való közös munka értette meg velem igazán, hogy mi az a commedia dell’arte, hogyan lehet kodifikálni, és hogy a kreativitással hogyan valósulhat meg a testnek ez a fajta nem hétköznapi használata.
Milyen szerepe van a maszkoknak?
A maszkok aláhúzzák és kiemelik minden társadalom problémáit és sajátosságait, felhívják a figyelmet a mindenkor fennálló társadalmi különbségekre.
A Magyarország hőseiben is tradicionális maszkok lesznek?
Részben tradicionális maszkokból indulunk ki, a kortárs helyzetre alkalmazva őket, részben pedig a Hősök tere hatalmas szobrai által ihletett maszkokat fogunk használni. Megpróbáljuk a magyar viszonyokban lévő ellentmondást bemutatni, a nagy eseményekkel teli múltat, a mitikus figurák hatalmasra növesztett képét és a mai magyar társadalmi valóságot.
Miért pont egy plázában lesz a bemutató?
A pláza olyan személytelen, globalizált helyszín, ahol eltűnik saját és nemzeti történelmünk. Mindenki ugyanazt vásárolja, mint a másik, mindenki ugyanolyan, mint a másik. Azzal, hogy a magyar történelem hőseit beviszzük a plázába, ezeket a gépies hétköznapokat szeretnénk felforgatni, megtörni egy pillanatra. Azt akarjuk, hogy az esemény hatására az emberek érezzenek, emlékezzenek, és ha csak rövid időre is, de szembesüljenek saját kultúrájukkal.