Az Audrey Tautou-val címszerepben készített Coco Chanelről szóló életrajzi film körülbelül ott ér véget, ahol egy szokványos életrajzi film kezdődne. Bizonyára sokan azért mennek el Anne Fontaine filmjére, hogy kifutókat, modelleket, a tervező által öltöztetett világsztárokat és főképp nagyon sok ruhát lássanak. Mindebből vajmi keveset mutat be a film, de amit helyette kapunk az is nagyon rendben van.
Persze, aki tud franciául, az sejtheti, hogy nem azt a korszakot mutatja majd be a film, amikor a Chanel már világhíres márkanév, hanem azt, hogy miként válik a sanyarú sorsú árva lányból különc önmegvalósító nő. (A Coco avant Chanel címet valahogy úgy fordíthatnánk, hogy Coco mielőtt Chanelé vált.)A méltóságteljesen lassú tempójú film felvázolja azokat a fontos pillanatokat Chanel életéből, amelyek a divattervezés útjára vitték, de már semmit nem látunk abból, hogy hogy épül fel a nevével fémjelzett divathatalom, nem tér ki a film a Chanel életével kapcsolatban gyakran emlegetett Sztravinszkij-afférra (, amit Jan Konuen rendező idén egy külön filmben is feldolgozott), vagy a németek által megszállt Párizsban folytatott viszonyára egy náci tiszttel és az ezt követő kollaborációs vádakra, és megemlítésre sem kerül a Chanel 5 kikísérletezése sem.
A film nem egy kalandos életet, de még csak nem is a divat világát akarja bemutatni, hanem azt, hogy milyen cselekvési tere lehetett egy ambiciózus nőnek a 10-es, 20-as években, hogy mihez kezd egy számára elfogadhatatlan és értelmetlen konvenciókkal teli korban egy invenciózus nő, és hogy környezete mit kezd vele.
A bártáncosnőből, kitartottá, majd hobby-kalapkészítővé, végül független üzletasszonnyá váló Coco Chanel férfiakhoz fűződő viszonyán keresztül bemutatva kapunk egy nagyon árnyalt képet az akkori férfi-nő viszonyokról.
10 egyéb divat vonatkozású film
Funny Face, 1957
Nagyítás, 1966
Laura Mars szeme, 1978
Pret-a-Porter, 1994
Gia, kifutó a semmibe, 1998
Zoolander, a trendkívüli, 2001
Kisanyám, avagy mától minden más, 2004
Mr. Tűsarok, 2005
Az ördög Pradát visel, 2006
Brüno, 2009
Férfiak között nő, a nőkhöz (mármint az akkori nőtípushoz) képest túl férfias. Se nem prostituált, se nem cseléd, se nem feleség és még a haja is rövid. Ráadásul dolgozni akar. Mintha egy másik bolygóról jött volna. A férfiak nem tudnak mit kezdeni vele, a mulatós közegből őt kiemelő playboyt, Étienne Balsant ugyan elbűvöli különcsége, de képtelen igazi nőként kezelni, egyfajta látványosságként tartja maga mellett. Aki pedig bátorítja törekvéseit és elfogadja őt olyannak, amilyen -az angol származású , Arthur "Boy" Capel -, azt a végzet veszi el Chaneltől. Csak rövid ideig adatik meg neki a nagy szerelem, mintha az lenne a sorsa, hogy forradalmat írjon, konvenciókat töröljön el, új fejezetet nyisson a divat és a nők megítélésének történetében.
Audrey Tautou tökéletesen megteremti a vásznon azt a körülményekkel dacoló, céljai felé türelemmel, ugyanakkor eltántoríthatatlanul haladó, kifinomult jelenséget, amilyennek Coco Chanelt elképzeljük. Aki ugyan cselekedeteivel sorra dönti le a tabukat, viselkedése mégis mindig kifogástalan.
Amilyen Chanel stílusa, olyan maga a film is. Hatásvadász jelenetek és képek nélkül, visszafogott, és átgondolt. Inkább arra helyezi a hangsúlyt, hogy megértsük, miért volt különleges az, amit Chanel véghezvitt, mintsem arra, hogy Coco Chanelről bővítsük lexikális tudásunkat, vagy hogy ámulatba ejtsen minket a divat és a luxus világának bemutatásával.
Coco Chanel
színes feliratos francia életrajzi dráma, 105 perc, 2009
Rendező: Anne Fontaine
Író: Edmonde Charles-Roux
Forgatókönyvíró: Anne Fontaine, Camille Fontaine
Zeneszerző: Alexandre Desplat
Operatőr: Christophe Beaucarne
Producer: Caroline Benjo, Philippe Carcassonne, Carole Scotta
SzereplőK: Audrey Tautou (Gabrielle 'Coco' Chanel), Benoît Poelvoorde (Étienne Balsan), Alessandro Nivola (Arthur 'Boy' Capel)